Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Hárítás helyett nézzünk szembe önmagunkkal!

2025. január 28. 12:19
Mozikba került egy skandináv lélektani film, ami kivételesen nem nyomasztó, hanem Szerethető.

Ha nem is mindenkinek, de sokunknak az életében eljön a pillanat, amikor feltesszük magunknak a kérdést, vajon szerethetőek vagyunk? Néhányunk bőrét egész életünkben égeti a kétség, és sokakat belülről mar szét, anélkül, hogy észrevennék. Gyakran alattomosan megbújik a mélyben, elfedi a jelenlétét, miközben aláaknázza az életünket.

Így járt a Szerethető (Elskling – 2024, r. Lilja Ingolfsdottir) című norvég film főszereplője, Maria is, aki egyszer csak azzal szembesül, hogy férje – látszólag minden ok nélkül – válni akar tőle. Maria aztán a pszichológusa kanapéján önvizsgálatot tart, előkerülnek a hiányzó puzzle-darabkák, és összeáll a kép. Felismeri, hogy ő maga szabotálta a kapcsolatát, ellökte magától a férjét, mindezt tudat alatt, úgy, hogy észre sem vette, és közben mindenért a férfit hibáztatta. S ahogy az érzések mélyére ás, rátalál a probléma gyökerére: nem hisz benne, hogy őt lehet szeretni, retteg attól, hogy egy napon majd a párja is rájön az értéktelenségére, és elhagyja. Emiatt tolja el magától: ha túl közel engedné, alaposan megfigyelhetné őt – így viszont a félelem önbeteljesítő jóslattá válik.

A történetvezetést aránytalannak érzem: érdemes lett volna több időt fordítani a pszichológus rendelőjében zajló beszélgetésekre, mert így úgy tűnik, mintha a főszereplőnek egyetlen alkalom és egy kiadós alvás elegendő lenne a megvilágosodáshoz.

Ez nem így működik.

Különösen akkor nem, ha ennyire mélyen, alattomosan megbúvó önmardosás okozza a turbulenciát, ennek felismerése hónapok, ha nem évek munkájának eredménye, és az, hogy Maria több évtizedes tagadás és önámítás után egyetlen ülés, egyetlen óra alatt felfedezi magában ezeket az összefüggéseket, az elveszi a probléma súlyát.

Dicséretes, hogy az alkotók be akarják mutatni, hogy az önnön szerethetőségünk megkérdőjelezése miként bomlasztja a kapcsolatainkat, és rámutatnak arra is, hogy egy megtartó terápiás kapcsolat hogyan segít felismerni és helyrehozni, ami eltörött, de a gyógyulás varázslatos tempója hamis illúziókat kelt a nézőben. Persze értem, mindennek csak jelzés értéke van, nem lehet órákon át beszéltetni a szereplőket (amúgy de, lehetne; érdemes a HBO Max archívumából előkaparni a Terápia című sorozatot), de célravezetőbb lett volna legalább érzékeltetni az idő, a hónapok múlását, és méginkább: valóban több időt szánni a folyamatra.

Lilja Ingolfsdottir filmje sokunkat érintő problémát dolgoz fel, és összecsapottsága ellenére hasznos üzenetet hordoz. Közben pedig egy szerethető mozi, minden szereplője a hibáival együtt is szerethető, és bár talán túlzó elvárásokat ébreszt a nézőben a terápiás folyamattal kapcsolatban, mégis: ha csak annyit elér, hogy a pszichológus rendelője előtt állva a kanapét, és ne a kijáratot válasszuk, máris teljesítette a küldetését.

A filmet Veszprémben is láthatják az érdeklődők: február 2-án, vasárnap 17 órától vetítik a Fotonban.

Schöngrundtner Tamás
további cikkek
Papírra vetették a veszprémi amatőr költők szárnypróbálgatásait kultúra Papírra vetették a veszprémi amatőr költők szárnypróbálgatásait Antológiát jelentetett meg a Veszprémi Művészetek Háza a Költőtoll Irodalmi Kör amatőr szerzőinek verseiből. tegnap 12:24 Grace és Gloria: A szeretet mentőöve a halál árnyékában kultúra Grace és Gloria: A szeretet mentőöve a halál árnyékában Tom Ziegler amerikai drámaíró műve különös érzékenységgel beszél az elmúlásról, a gondoskodás szerepéről és arról, hogyan képes két idegen ember egymás lelki támaszává válni a legnehezebb pillanatokban. Az előadás Grace, az idős parasztasszony és Gloria, a New Yorkból hazatérő, nagy karriert befutott önkéntes szociális munkás kapcsolatát mutatja be – két élet találkozását, amelyet a halál közelsége tesz még élesebbé és még emberibbé. Az előadás bemutatója december 13-án lesz a Veszprémi Petőfi Színházban, a darabot Máté P. Gábor rendezte. 2025. december 12. 22:35 Jazz, ami felemel, de a bánatban is velünk marad, mégis, kétszer nem szól ugyanúgy Life&Style Jazz, ami felemel, de a bánatban is velünk marad, mégis, kétszer nem szól ugyanúgy Azt gondoljuk, hogy ismerjük a jazzt? A zenészek közti titkos összekacsintásokat, a füstös klubokat, a dallamokba rejtett érzelmeket? Aligha! Borbély Mihály, Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas jazz-zenész megtanított rá, hogy ez a műfaj valójában nem misztikum, hanem a legőszintébb emberi gesztusok zenévé formálása, ahol kétszer nem tudnak eljátszani ugyanúgy egy dalt sem, még a legnagyobb zenészek sem. 2025. december 12. 1:26

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.