Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

A női test a társadalmi elvárások fogságában

2023. április 16. 21:15
Hogyan viszonyulunk a női testhez, milyen a nők viszonya a saját testükkel? A meztelenségtől az eltesttelenedésig vezet végig a Fototaxis kiállítás a Csikász Galériában.

A 2009-ben indult Fototaxis kiállítás-sorozat fiatal fotográfusnők munkáin keresztül vizsgálja a női testet, a hozzá fűződő viszonyunkat, társadalmi és biológiai vetületeit. Bede Kincső, Bilák Krisztina, Kis-Kéry Anna, Lázár Eszter, Nagy Iza, Simon Zsuzsi és Szombat Éva alkotásai a meztelen női test kendőzetlen ábrázolásával kezdődnek, és a teljes szétbomlásban záródnak, különleges utazásra invitálva a közönséget. 

Mucsi EmeseMucsi Emese

A kiállítást szombat este nyitották meg, az egybegyűlteknek Mucsi Emese, a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ kurátora ajánlotta a tárlatot. Mint mondta, a kor szépségideáljának csak versenydiétával, plasztikai sebészettel lehet megfelelni, a társadalmi elvárások miatt gyakran áthatja a gyűlölet a nők kapcsolatát a saját testükkel. A testszőrzet kérdése jól illusztrálja a helyzetet: a nők többsége szőrtelenül jobban szereti önmagát, de vajon ez tényleg a saját kényelmük vagy ízlésük miatt alakult így, vagy az elvárások előtt hajlanak meg? Vajon az énképüket és gondolkodásukat milyen mélyen hatja át a marketingesek propagandagépezete?

De nemcsak a saját testtel kapcsolatban határozza meg a gondolkodásunkat a társadalmi környezet. A mai napig zavarban vagyunk a meztelen testek látványától, elpirulunk, lopva pillantunk oda, esetleg még fel is háborodunk rajta, miközben teljes, jól menő iparág épül a meztelenségre. Nem volt ez mindig így: a humanizmus nagy témája volt a fedetlen, minden elemében megfigyelhető emberi test. Olyannyira, hogy a korabeli építészetben az emberi test arányait – arasz, láb – használták mértékként. 

A kiállítás minden elemében provokatív, noha az alkotók különböző módokon és témákban érik el ezt a hatást. Az első termekben, amolyan könnyed bemelegítésként a meztelen női test ábrázolását láthatjuk. Szép nőket, ám szépségük nem a Mucsi Emese által is említett társadalmi ideált képviseli, annak újragondolására sarkallja a befogadót. 

Simon Zsuzsi fotói a testszőrzetet csomagolják újra: a csillámló flitterekkel telepakolt hónalj- és szeméremszőr a túldíszítettségével ejt zavarba. Nem is a szőrzet maga, hanem a hozzá kapcsolt üzenet érződik túlzónak – ez végső soron jó analógiája annak, ami a hétköznapokban történik: a belénk sulykolt üzenet felülírja azt, amit egyébként a test természetességéről gondolnánk. 

Szombat Éva munkássága révén a szexualitás kerül előtérbe. Orgazmusokat akarok, nem rózsákat – hirdeti a teremben kihelyezett, végiglapozható fotókönyv, amelyből több alkotást nagyítva, a falakon is láthatunk. A művésznő abszurd helyzeteket teremt azzal, hogy a szexuális segédeszközöket a mindennapok látható világába helyezi el. Noha ezek a tárgyak is a mindennapok részei, a Barbie-házban teázó dildo vagy a polcon Szűz Máriát harmonikus keretbe foglaló dizájnos műfarkak láttán mégis kényelmetlenül érezzük magunkat. A hétköznapokat meghatározó tárgyak tehát mégsem egyenrangúak, vannak, amik a fiókok sötétjéhez tartoznak, és furcsa módon pont azok, amik a legintimebb kapcsolatba kerülnek gazdájukkal. 

Az utolsó terembe lépve Nagy Iza különös fotói a provokáció, a gondolatébresztés újabb rétegét képviselik, különleges hibrid biológiai szerveződéseket mutatnak be, a Mucsi Emese által “eltesttelenedés” szóval leírt állapotot. Itt érezzük igazán, mekkora utat jártunk be azóta, hogy az első teremben szemérmesen megpillantottuk az első akt portrét – ez pedig a kurátorok, Gerhes Gábor és Áfrány Gábor munkáját is dicséri, akik a különböző módokon rendhagyó alkotásokkal úgy rendezték be a Csikász Galéria tereit, hogy minden helyiség képes legyen meglepni és elgondolkodtatni a befogadót.  

A kiállítás május 7-ig látogatható, megtekintését csak 18 éven felülieknek ajánlják.

Schöngrundtner Tamás
Szalai Csaba
további cikkek
Mintha felgyulladt volna a veszprémi csónakázó tó víztükre az év legrövidebb éjszakáján kultúra Mintha felgyulladt volna a veszprémi csónakázó tó víztükre az év legrövidebb éjszakáján Nyolcadik éve Veszprémben a nyári napforduló nem csupán egy csillagászati esemény. Komoly kulturális program, amit egyenesen Finnországból importált ide a Veszprémi Finn-Magyar Egyesület és honosított meg a Veszprémvölgyben. Az est leglátványosabb része, amikor, mintha felgyulladna a csónakázó tó víztükre. Idén sem maradt el ez a látványos program az év legrövidebb éjszakáján. tegnap 18:41 A Hogyan tudnék élni nélküled? kapta a legjobb játékfilmnek járó díjat a MOZ.GO Magyar Mozgókép Fesztiválon Magyar Mozgókép Fesztivál A Hogyan tudnék élni nélküled? kapta a legjobb játékfilmnek járó díjat a MOZ.GO Magyar Mozgókép Fesztiválon A Hogyan tudnék élni nélküled? kapta a legjobb játékfilmnek járó díjat szombat este Balatonfüreden, a MOZ.GO Magyar Mozgókép Fesztivál gáláján, ahol több kategóriában adtak át elismeréseket. A Huszárik Zoltán-díjat Bertha Lívia rendező vehette át. tegnap 10:42 Rendhagyó tárlatvezetés egy olyan művész kiállításán, aki még a Balaton által partra mosott tárgyakból is alkotást készített kultúra Rendhagyó tárlatvezetés egy olyan művész kiállításán, aki még a Balaton által partra mosott tárgyakból is alkotást készített Rendhagyó tárlatvezetéssel búcsúzott a Kabóca Bábszínház Györgydeák György kiállításától, aminek az utóbbi időben otthonául szolgált, mintegy érdekes kulturális koktélt keverve a bábszínművészet és a képzőművészet között. A 2008-ban elhunyt művész alkotásai és grafikáiról Porga Gyula, Veszprém polgármestere beszélt, pontosabban művészettörténeti elemzés helyett sokkal inkább a személyes kapcsolatáról Györgydeák Györggyel, történeteken keresztül. 2025. június 21. 21:55

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.