Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

A hírnév nyomában Pierre Richard-ral

2020. augusztus 28. 4:00
Tavaly ősszel a Budapesti Klasszikus Film Maraton egyik sztárvendége Pierre Richard volt. A közönségtalálkozót és a francia színésszel történő közös filmnézést egy sajtótájékoztató előzte meg. Késve érkezem a budapesti Kempinski Hotelbe, ahová a „magas szőke” érkezését várjuk. Késve, vagyis a kezdéshez képest csak egy órával korábban, de meglepetésemre nem hemzseg még a hely a kíváncsi újságíróktól. Még…

De nézzük, pontosan kit is várunk! Pierre Richard a hetvenes években lett világszerte ismert, és vált a francia vígjátékok legnagyobb sztárjává. Olyan filmek kötődnek a nevéhez, mint a Balfácán, a Félénk vagyok, de hódítani akarok, a Magas szőke férfi felemás cipőben, vagy a Négybalkezes. Gérard Depardieu-vel komikus párost alkotva nevetették meg, vagy éppen ejtették ámulatba a filmszerető közönséget. Szerepeiben főként a csetlő-botló, ügyetlen figurák találták meg.

De mit tud ma ez a nyolcvanhatéves, kedves bácsika?

Úgy képzelem el a sztárságot, mint egy hatalmas tornyot, csúcsa felé pedig – lentről - végtelen mennyiségű kéz próbál felérni, de hiába, a toronyban trónolót képtelenség elérni. A hős tömeget képez, gyakorlatilag közösséget alkot. Örök kérdés, hogy mi a jobb, ha kockáztatva hírnevét lejön a tömegbe és megpróbál úgy tenni, mintha oda tartozna, vagy, ha megmarad a kellő távolság a sztár és a rajongók között. De lehet, hogy tulajdonképpen ez a masszív tömeg generál egy olyan erőt, amely lehetetlenné teszi a toronyból való kijutását.

Fotó: Keszte BálintFotó: Keszte Bálint

Kit tartunk ma sztárnak? Elég az ismertség, vagy kell hozzá az elismertség? Olyan emberekről beszélünk, akiket lehet imádni, szabad gyűlölni, de vélemény nélkül talán nem szokás őket hagyni. Elérhetetlennek tűnnek, titokzatosnak, éppen ezért is lehetséges az, hogy a rajongók elképzelnek egy ilyen vagy olyan embert, felruházzák különböző tulajdonságokkal, amelyeket megálmodtak. Ehhez az elképzeléshez aztán foggal-körömmel ragaszkodik, szinte védelmezi a megalkotott istenét, hogy ne kelljen csalódnia benne.

Fotó: Keszte BálintFotó: Keszte Bálint

De maradjunk a „magas szőkénél”, hiszen egészen más lehetett akkoriban befutni, és mást jelenthet ma berobbanni a köztudatba. Pierre Richard a hetvenes években kúszott bele a családok tévéjébe, és talán abban különbözik sok befutott sztártól, hogy ő benne is maradt.

A sajtótájékoztató egyik legszebb pillanata volt, amikor azt mondta: „Sokkal jobban meghat, ha egy magyar kedveli a filmjeimet, mint amikor egy francia. Soha nem értettem, hogyan lehetséges az, hogy más kultúrában élő, más nyelvet beszélő nép is érdeklődik a filmjeim iránt.”

Fotó: Keszte BálintFotó: Keszte Bálint

Ő is ugyanolyan ember - szokták mondani. Talán ebben van a lényeg! Az embert próbáló világban megmaradni embernek. Itt ül ez a több mint nyolcvanéves ember, és megválaszolja nekünk ugyanazokat a kérdéseket, amelyeket már nagyon sok országban éveken keresztül megválaszolt. Pont úgy formálja a szavakat, mint mindenki más. Mosolyog, lelkes, elkötelezett a szakmája iránt. Ízig-vérig ember. Itt van köztünk, alig pár méterre tőlünk. A szemünkbe néz. Nem hivalkodó. 

Szabó Eszter
további cikkek
Papírra vetették a veszprémi amatőr költők szárnypróbálgatásait kultúra Papírra vetették a veszprémi amatőr költők szárnypróbálgatásait Antológiát jelentetett meg a Veszprémi Művészetek Háza a Költőtoll Irodalmi Kör amatőr szerzőinek verseiből. tegnap 12:24 Grace és Gloria: A szeretet mentőöve a halál árnyékában kultúra Grace és Gloria: A szeretet mentőöve a halál árnyékában Tom Ziegler amerikai drámaíró műve különös érzékenységgel beszél az elmúlásról, a gondoskodás szerepéről és arról, hogyan képes két idegen ember egymás lelki támaszává válni a legnehezebb pillanatokban. Az előadás Grace, az idős parasztasszony és Gloria, a New Yorkból hazatérő, nagy karriert befutott önkéntes szociális munkás kapcsolatát mutatja be – két élet találkozását, amelyet a halál közelsége tesz még élesebbé és még emberibbé. Az előadás bemutatója december 13-án lesz a Veszprémi Petőfi Színházban, a darabot Máté P. Gábor rendezte. 2025. december 12. 22:35 A film, ami előre megjósolta a 2010-es évek legnagyobb űrkutatási eredményét Life&Style A film, ami előre megjósolta a 2010-es évek legnagyobb űrkutatási eredményét Az Interstellar (Csillagok között) 2014-ben új fejezetet nyitott a science fiction műfajában, pedig a film koncepciója egy nagy kompromisszumnak az eredménye. Pedig a rendező, Christopher Nolan híres arról, hogy rögeszmésen ragaszkodik néhány filmes berögződéséhez. 2025. december 12. 1:26

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.