Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. május 17. Paszkál
Veszprém
12°C
2024. május 17. Paszkál
Veszprém
12°C

Itt valami tévedés van

2016. január 29. 17:59
Meglepően sok olyan, a Saul fiát kritizáló kommentet olvastam az elmúlt hetekben, amikből süt, hogy szerzőjük vagy nem érti a filmet, vagy nem is látta.

A leggyakoribb vád, hogy a film csak a holokauszt miatt kapja sorra a díjakat, mintha a téma garancia lenne a sikerre. Egyfelől nem az: csak az elmúlt tíz évből számos példát felsorolhatnánk, ami nemhogy díjakat nem kapott, de csúfosan meg is bukott. Volt köztük néhány jobb sorsra érdemes alkotás, de azt el kell ismerni, hogy sok wannabe rendező nyúlt tudatosan a témához a biztos siker reményében, hogy aztán csalódjanak, és elfoglalják az őket megillető helyet a süllyesztőben.

Fontosabb azonban megérteni, hogy a Saul fia sikerének igazából semmi köze a holokauszthoz.

Ami miatt a mozi ekkora figyelmet kapott, az elsősorban a vizuális világa, és az, ahogy a narratívát ehhez a vizuális világhoz igazította. A kamera szinte végig a főhőst veszi, ráadásul premier plánban, ami azt jelenti, hogy a hős a rajta kívül zajló események többségét egyszerűen kitakarja, a cselekmény egy részét nem látjuk, csak hangfoszlányokból rakjuk össze a képet. Ez azt jelenti, hogy önkéntelenül is jár az agyunk, és ez az, ami miatt akkora felhajtás van a Saul fia körül, ez az az újszerű megoldás, ami miatt akkora elismért kap szakmai körökben. A film úgy gondolkodtat el pusztán a vizuális megoldásaival, hogy a történetről még egy szót sem beszéltünk.

De beszéljünk a történetről is, mert érdemes! És itt még mindig nem a holokausztnál tartunk, hanem egy sokkal régebbi, több ezer éves klasszikus konfliktusnál, aminek legismertebb feldolgozását Szophoklesz írta meg az időszámításunk előtti ötödik században. Ez pedig az Antigoné című dráma fő konfliktusa: a rendszerrel szemben kiszolgáltatott főhős szeretne eltemetni egy neki kedves halottat, a vele szemben álló hatalom azonban ezt akadályozza, tiltja; nemcsak azért, mert az elhunytat érdemtelennek tartja arra, hogy tisztességes ceremóniával búcsúztassák, hanem mert rajta keresztül példát akar statuálni, el akarja rettenteni az alárendeltjeit.

A mai ember számára az ókori görögök világa távolinak tűnik, úgy értem, miért ne engedni bármilyen elnyomó hatalom eltemetni a halottakat? Ez már csak népegészségügyi szempontból is öngól lenne. És itt jön képbe a holokauszt, ami megteremti a reménytelenül kiszolgáltatott helyzetet Antigoné számára, a XXI. századi néző számára is értelmezhető kontextusba helyezve Szophoklesz drámáját.

Szó se róla, a Saul fiát lehet kritizálni, vannak hibái, amikről lehet vitatkozni (hogyne lennének, egy elsőfilmes rendező művéről beszélünk!). De ebben a vitában akár pozitív, akár negatív érvként felhozni a holokausztot azt bizonyítja, hogy nem értettük meg, miről szól a film, és miért a nagy felhajtás körülötte.

Schöngrundtner Tamás
további cikkek
Nem minden vadállat férfi, de minden férfi… Nem minden vadállat férfi, de minden férfi… Rendkívül furcsa, provokatív kérdést tett fel hét nőnek nemrégiben egy népszerű, külföldi tiktoker. A kérdés így szólt: inkább egy medvével, avagy sokkal inkább egy idegen férfival találkoznának egy elhagyatott erdőben? 2024. május 12. 21:18 Film az élet: híres jeleneteket újraalkotva utazik ez a pár Hétvezér Film az élet: híres jeleneteket újraalkotva utazik ez a pár Bizonyára mindenkivel megesett már, hogy utazás közben, ikonikus filmes és sorozatos helyszíneken járva egy picit a „fikció része lett”: pózba vágta magát és úgy tett a kamera előtt, mintha az adott filmjelenet hőse lenne. Többségünk esetében ez csak spontán poénkodás, akad azonban, aki egyenesen erre szervezi rá a nyaralását. 2024. május 5. 22:24 Senki sem nézi, de mindenki látja – bizonyítottan tévéfüggő a magyar Hétvezér Senki sem nézi, de mindenki látja – bizonyítottan tévéfüggő a magyar A csattanót az elején lelövöm: minden korosztályt beleértve a magyarok átlagosan 4 óra 49 percet tévéznek egy nap. Ezzel hazánk a top 10-ben van világszinten, ami azért is furcsa, mert egyre többször hangzik el a mondat: „Nekem tévém sincs, vagy már rég felmondtam a kábelszolgáltatónál. Csak a Netflix van.” Akkor mégis hogyan jön ki a matek? Kik ezek a tévéfüggő emberek és mit néznek a fekete dobozban? 2024. április 22. 1:29 Hófehérke kakaó színű, Shakespeare Júliája pedig afro-amerikai – klasszikus-kedvelő egyenlő rasszista? Hófehérke kakaó színű, Shakespeare Júliája pedig afro-amerikai – klasszikus-kedvelő egyenlő rasszista? Valamikor réges-régen egy királynő ült az ablakánál, varrogatott és közben nézte, hogy hullik a hó. Megszúrta az ujját, és pár csepp vére az ablakpárkányon gyűlt hóra esett. Míg a vért nézte a havon, azt kívánta, hogy bárcsak olyan gyermeke születne, akinek bőre fehér, mint a hó, az ajkai pirosak, mint a vér, és a haja fekete, akár az ében.    2024. április 14. 22:06

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.