Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Japán már nem bírja a globális matcha-őrület tempóját

2025. március 25. 14:36
A világ ugyanis éppen most issza ki a szigetország teljes készletét.

Volt idő, amikor a matcha még csendes tisztelettel gőzölgött egy japán teaszertartás közepén. Ma már inkább egy habosra turmixolt, mandulatejes latte formájában szürcsölgetik az influenszerek, miközben életvezetési tanácsokat osztanak meg a TikTokon. A kereslet robbanásszerű, a kínálat viszont… nos, az továbbra is évente egyszer, szezonálisan, korlátozott mennyiségben érkezik.

A matcha eredetileg a zen buddhizmusban gyökerezik – a szerzetesek ittak belőle meditáció előtt, hogy éberebbek legyenek, de ne túl éberek. A tea készítése máig szigorúan koreografált folyamat: a chawan nevű csészébe beleteszik a bambuszkanállal kimért finom port, majd kb. 80 °C-os vízzel felöntik, végül a chasen nevű bambusz habverővel krémes, selymes habot képeznek a tetején. Se turmixgép, se mandulatej, se jégtörő funkció.

A mostani globális matchaláz azonban egészen más minőség. Vagy inkább: más műfaj. A „matcha latte” – különösen a hideg, jégkockás, zabtejes verzió – már nem igazán japán, inkább valami trendi városi illúzió, aminek annyi köze van az eredetihez, mint a gyorséttermi sushi-nak a tokiói Tsukiji piachoz.

Japán, a matcha szakrális anyaföldje, kezdi elveszíteni a fonalat, és nem azért, mert nem akarnak több teát termeszteni. Egyszerűen nincs annyi jó minőségű, árnyékolva nevelt tencha levél a szigeten, amennyi kielégítené a világ matchára éhes esztétikumfogyasztását.

Az elmúlt évben robbanásszerűen nőtt a zöld tea por iránti nemzetközi igény. A piac értéke jelenleg 2,67 milliárd dollárra tehető, és a becslések szerint 2033-ra eléri a 6,86 milliárdot. A növekedés irama tiszteletre méltó – évi közel 10% –, de nem mindenki örül ennek maradéktalanul: a japán termelők ugyanis egyre nehezebben tartják a tempót.

A probléma forrása meglepően prózai: a matcha nem egy bármikor leemelhető szupermarketes zöld por, hanem a tencha nevű tealevélből készül, amit évente csupán egyszer, tavasszal lehet betakarítani, ha az időjárás és a természet is úgy akarja. A feldolgozás ráadásul kézműves folyamat, aminek lényege épp a lassúság és a gondosság. Hogy egy klasszikust idézzünk: ezt nem lehet csak úgy „skálázni”.

A kiemelt japán termelők – mint például az Uji régió ikonikus beszállítója, a Marukyu Koyamaen – az elmúlt hónapokban kimerültek. Pontosabban: a készleteik.

A trendet leginkább a közösségi média fűti – elsősorban a TikTok –, ahol a #matchalatte hashtaget már több százmilliószor használták. A japán termelők egy része kényszerpihenőre vonult, míg mások alternatívákat keresnek: külföldi termelés kiszervezése, modernizáció, esetleg az export korlátozása is felmerült.

A végeredmény? Egy paradox helyzet: miközben a matcha soha nem volt ennyire népszerű, az eredeti, japán változat egyre ritkább és drágább lesz. 

Ha valóban a japán kultúrát, az egészséget és a matcha szellemét keresed, ne a tejes-habos, szirupos verzióban kutasd. Az csak marketing – nem tea.

Balogh Dóra
további cikkek
Egy új veszprémi ital, ami nem felráz, hanem egyben tart – bemutatkozik a DRNK81 életmód Egy új veszprémi ital, ami nem felráz, hanem egyben tart – bemutatkozik a DRNK81 Az üdítőitalok polcain ma már nehéz valódi újdonságot találni. Energiaitalok harsány ígéretekkel, cukros frissítők gyors élvezettel, vitaminvizek kompromisszumos megoldásokkal. Ebbe a zsúfolt térbe érkezett meg Veszprémből a DRNK81, egy tudatosan felépített funkcionális ital, amely egészen más kérdésre keresi a választ: hogyan lehet nap mint nap jól működni ebben a rohanó világban? 2025. december 16. 15:28 Karácsonyfa fenyő nélkül! Tippek fenyőfa-pótlásra! életmód Karácsonyfa fenyő nélkül! Tippek fenyőfa-pótlásra! Karácsonyfa dilemma: minden decemberben ugyanaz a rituálé. Már megint meg kell venni a karácsonyfát. Vágott vagy műfenyő, földlabdás vagy esetleg bérlés – a kérdés mindig csak az, hogy milyen fát válasszunk. De van egy másik kérdés is, amit ritkábban teszünk fel: egyáltalán kell-e nekünk igazi fenyőfa, vagy jópofa, kreatív módon pótolható a karácsonyfa? 2025. december 15. 16:07 Őrülten pazarló a magyar – mutatjuk a legnagyobb pocsékolásokat életmód Őrülten pazarló a magyar – mutatjuk a legnagyobb pocsékolásokat Valamiért szeretjük azt hinni, hogy a pazarlás mások problémája. Hogy mi okosan vásárolunk, ésszel fogyasztunk, és mindig tudjuk, mire van szükségünk. A valóság azonban makacsabb ennél: Magyarországon évente több millió tonna hulladék keletkezik, miközben az emberek fele még mindig úgy gondolja, hogy „jobb újat venni, mint a régit javítgatni”. 2025. november 22. 13:10

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.