2021. december 6.
//
Miklós névnap

Tanár és/vagy nevelő

2021. november 7. 22:10
Szüleink után talán tanáraink azok, akik legnagyobb hatással vannak arra, hogy hogyan fejlődik a személyiségünk, milyen értékeket teszünk magunkévá, hogy aztán felnőtt korban ezek vezérletével hasznos, vagy kevésbé hasznos tagjai legyünk a társadalomnak. De tényleg elegendő tanárnak lenni, ahhoz, hogy ilyen hatást gyakorolhasson valaki egy fejlődő személyiségre, vagy valami több kell hozzá? Véleménycikk.

„A tanáraim jó fejek voltak.” - Sokszor ezzel a jelzővel fejezik ki a középiskolát még belátható időn belül befejező fiatalok azt, hogy a több évnyi röpdolgozat, felelés és témazáró stresszfaktora ellenére szellemi és lelki szempontból is rendes környezetben töltötték iskolás időszakukat.

Ez a gondolatmenet a legtöbbször nem jut el addig, hogy a tanároknak a kötelező, ámde humánus számonkérések, vagy éppen a kisebb csínytevések fölötti szemhunyások mellett a jófejségük miben nyilvánult meg.

Pedig sok olyan tényező van, amit egy-egy szóval nem is lehet leírni, hiszen csak folyamatában értelmezhető mindez. És itt jön képbe a pedagógia nevelő jellege.

Ha valakire azt mondjuk, hogy nem csak tanár, hanem nevelő is, akkor valami sötét internátusi környezet képe juthat eszünkbe, pedig a nevelésnek sokkal fennköltebb jelentése van, főleg, ha a tanári pálya vonatkozásában nézzük.

Hiszen, amíg a szülő egy életen át neveli a gyermekét és megkérdőjelezhetetlen érzelmi kapcsolatban állnak, addig egy tanárnak csupán pár éve van arra, hogy a lexikális tudás mellett adott esetben értékeket, erkölcsi normákat is átadjon a gyermeknek, aki be is fogadja azt, mindezt úgy, hogy egy erős tekintélyelvű viszonyrendszer áll fenn köztük, amiben egyáltalán nem törvényszerű az érzelmi kapocs.

Nem lehet azoknak a tanároknak sem a számlájára írni, hogy rossz tanárok lennének, akik a pedagógusi pályában a tanítás mellett a nevelésre kevesebb energiát fordítanak. Ez lehet habitus, személyiség kérdése is.

Azt viszont nyugodtan beemelhetjük a „még jobb” tanárok ismérvei közé, ha arra is fordítanak energiát, hogy a tudás átadása mellett az értékek közvetítésére is energiát fordítanak. Ami egy sokkal felelősségteljesebb mutatvány és sokkal vékonyabb a jég is rajta.

Mielőtt azonban az egyetemes erkölcsi normák átadását várnánk el a tanároktól (nevelőktől), nem ez a legfontosabb. Ezt hagyjuk meg a szülők felelősségének.

Sokkal inkább van szerepük a következetesség kialakításában, a tettek és döntések súlyának felmérésében és jövőbeni hatásainak megértésében. Nem feltétlen attól lesz „jó fej” tanár valaki, ha lazán kezeli a számonkérést, ha nem lehet nála 1-est kapni, ha nem emeli meg a hangját az osztályteremben.

A jó tanár biztonságot és határozottságot sugall a gyereknek, egy egyértelmű keretrendszert ad, amiben már a gyerek döntése, hogy hogyan mozog. Csinálhatja jól is, rosszul is, de a jó tanár nem fogja hagyni, hogy kiessen ebből a rendszerből.

Sipos László, a Padányi Gimnázium hittantanára pontosan ilyen volt. Nem a mai értelemben vett „jó fej” tanár, az ő „jófejsége” sokkal magasabb szinten volt azáltal, hogy nem félt a nevelő szerepétől sem. Ez a felismerés viszont lehet, hogy sok diákjánál csak évekkel az érettségi után kristályosodott ki.

Isten nyugosztalja Sipos tanár urat.

Hajas Bálint

További cikkek

Az adatdzsinn kiszabadult, és már nem tehetjük vissza a palackba
Az adatdzsinn kiszabadult, és már nem tehetjük vissza a palackba
Felfoghatatlan mennyiségű információt termelünk nap mint nap, ám ez kontextus nélkül értéktelen. Vajon mihez kezdünk a rendelkezésre álló adathalmazzal? Örök életre törekszünk? Egy hazai rendezvényen nemzetközi sztárszakértők próbálták megjósolni, milyen jövő várhat az adatvezérelt emberiségre.
Miért fontos, hogy egész életünkben tanuljunk?
Miért fontos, hogy egész életünkben tanuljunk?
Nem, nem (csak) azért, mert a változó világban mindig jól jön, ha van az embernek néhány pénzre és karrierre váltható plusz készsége. A válasznak sokkal inkább a boldogsághoz van köze.
Sírdogáló vidrababát mentettek a Séd-patakból – VIDEÓK
Sírdogáló vidrababát mentettek a Séd-patakból – VIDEÓK
Elismerés illeti a Veszprémi Fehér Holló Vadmentő Alapítványt, amelynek munkatársai a sikeres mentésnek köszönhetően új reményt adtak az életre egy családjától elszakadt vidrakölyöknek.
Vásznon az idő
Vásznon az idő
140 éve ezen a napon egy olyan ember látta meg a napvilágot, akiből százévente (ha) egy születik. Pablo Picasso.
Képes-e kezelni a társadalmat érintő problémákat a Facebook?
Képes-e kezelni a társadalmat érintő problémákat a Facebook?
A közösségi oldal múltheti leállása ismét ráirányította a figyelmet a cég balhéira. A szivárogtató szerint a vállalatnál tudnak mindenről, de nem tesznek semmit. Vajon lesz-e hosszútávú változás? Kommentár.