Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Ahol a valóság és a varázslat egybeér

2021. július 3. 4:00
Egy színház műszaki vezetőjének egy kicsit mindenhez értenie kell: a világításhoz, a díszletezéshez, a hangosításhoz. De leginkább ahhoz, hogy ami a színpadon varázslatnak tűnik, a háttérben a valóság szabályainak is megfeleljen.

Mindez pedig rendkívül összetett feladat, amiről Perlaki Róbert egykori és Kondrik István jelenlegi műszaki vezető beszélgetett Kellerné Egresi Zsuzsanna igazgatóhelyettes-kreatív menedzserrel a Petőfi Szalonban.

Tulajdonképpen minden, ami nem a színészekhez tartozik, az a műszaki vezetés felelőssége: az előadásokhoz szükséges díszletek legyártásától kezdve a világosításon és hangosításon át az épület és a szerverek karbantartásáig szinte mindenhez érteni kell egy kicsit.

Perlaki Róbert 1961-től kezdte látta el ezt a feladatot a Veszprémi Petőfi Színházban, miután a székében ülve egy előadás után eldöntötte, ezzel akar foglalkozni. „Ott ültem a nézőtéri széken és azt mondtam: én nem akarok villanyszerelő lenni, én itt akarok dolgozni. Aztán másnap fejgépesként kezdtem, és végigjártam szinte minden szakmát” – emlékezett vissza. Műszaki vezetőként számos izgalomban volt része: akkoriban például még nem gép emelte az egyes díszletelemeket a jelenetváltások között, hanem a munkások kézzel húzták fel őket a csigákon, s pontosan ki kellett számolni, ez mennyi időt vesz igénybe, hogy az előadás alatt minden simán menjen. De ő felelt a takarítók felvételéért is, s ő kereste meg és irányította a munkásokat is a színház rekonstrukciója alatt 1984–88 között. Aztán 88-ban a szakma kettévált műszaki és szcenikai vezetőre, s onnantól utóbbi feladatot látta el, a színpadi látvány összességéért felelős vezető lett, illetve a díszlettervezésbe is belevágott.

Kondrik István csak néhány éve tartozik a színház kötelékébe, aki ma ismét egy emberként felel a teljes épület üzemeltetéséért, miközben a gyártásfolyamatot is felügyeli. „Nekem most talán annyival könnyebb a helyzetem, hogy léteznek különböző tárak – mint a Műhelyház, Összevont-tár, Világosító tár, Hangtár –, amelyeknek vezetői felügyelik a saját szakterületüket. Ugyanakkor egy műszaki vezetőnek is kell egy kicsit mindenhez értenie, hiszen így lesz teljes rálátása a folyamatokra” – mondta. Ő az, aki Kondrik szerint egyszerre részese a színpadi varázslatnak és tudja, hogy minden mögött egy olajozottan működő gépezet van.

„A színpadi műszak feladata, hogy álmokat építsen a színpadra: egy fadarabból lehet egy egész díszlet, ami varázslatos folyamat. De közben a valóság talaján is kell maradni, hiszen úgy kell tervezni, hogy a díszlet felférjen, működőképes legyen és a biztonsági szempontoknak is megfeleljen.”

Emiatt például egy olyan egyszerűnek tűnő mozdulat is, mint egy cigaretta meggyújtása vagy egy mulatság esetén a fáklyák behozatala, hosszas előkészítést kíván meg: számos szervvel kell engedélyeztetni, előadás alatt pedig egy pirotechnikus figyeli az eseményeket az esetleges problémák elkerülése végett.

Hasonló szempontokat kell majd egyébként szem előtt tartani a színház soron következő rekonstrukciójánál is: jelen esetben úgy kell visszatérni az eredeti Medgyaszay-féle alapokhoz, hogy azok a mai kor igényeinek is megfeleljenek, ugyanakkor például a később beépített, és a nézők által kedvelt részletek se vesszenek el teljesen. Ez néha sok harcot és időt jelent a tervezőkkel, részben ez is oka, hogy a tényleges munkálatok csak 2024-ben kezdődnek majd el. (A másik az EKF cím, a városvezetés ugyanis nem szeretné, ha 2023-ban munkagépekkel lennének tele az utcák akkor, amikor egész Európa ránk figyel majd.)

Bertalan Melinda
Domján Attila
további cikkek
A Kabóca Bábszínház készen áll rá, hogy európai szintű teátrummá váljon Life&Style A Kabóca Bábszínház készen áll rá, hogy európai szintű teátrummá váljon Markó-Valentyik Anna Junior Prima-díjas bábművész, színésznő, rendező, a Kabóca Bábszínház művésze, férje Markó Róbert író, dramaturg, rendező, s a Kabóca Bábszínház igazgatója. Most párosinterjút adtak lapunknak többek között arról, miként működnek a dinamikák a házaspár életében úgy, hogy közben egy intézményben dolgoznak. A Kabóca Bábszínházról, a teátrum terveiről, és arról is szó esett, miként sikerült a kultúrakedvelőkkel megértetni, hogy a báb műfaja nem csupán a gyermekeknek szól. 2025. december 11. 12:03 Hippolyt: bemutatják Dolhai Attila első színházi rendezését közélet Hippolyt: bemutatják Dolhai Attila első színházi rendezését December ötödikén mutatja be a Veszprémi Petőfi Színház Nóti Károly-Zágon István-Eisemann Mihály Hippolyt, a lakáj című történetét, melyet Dolhai Attila Jászai Mari-díjas színész állított színpadra. Első színházi rendezése tehát a királynék városához kötődik, elsősorban erről kérdeztük a színész-rendezőt, a székesfehérvári Vörösmarty Színház igazgatóját. 2025. december 4. 22:52 Megnyílt a Csodakert! kultúra Megnyílt a Csodakert! Advent első vasárnapján nyílt meg a Veszprémi Petőfi Színház előtti téren a Csodakert, ahol műsorokkal, ajándékokkal várják a közönséget. 2025. december 1. 16:52

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.