2021. január 28.
//
Károly, névnap

Összetett logisztika egy cél érdekében: síkosságmentesítés és hóeltakarítás

2021. január 12. 11:49
A tél zordabbik arca már megmutatta magát karácsony előtt és januárban is rövid időre, amikor ónos eső és havazás nehezítette a közlekedést. Az előrejelzések szerint a java viszont még csak ezután következik. Cikkünkben bemutatjuk, hogy a városi közüzemi szolgáltató hogyan és milyen eszközökkel készül a fagy ellen.

Nem kevesebb, mint 9 hónap áll rendelkezésre ahhoz, hogy felkészüljenek az emberek és a szolgáltató a téli hónapokra és az ekkor beköszönő fagyokra, havazásra, csúszós utakra és még hosszan sorolhatnánk ennek az időszaknak az életünket megnehezítő velejáróit.

Időről időre mégis úgy tűnik, hogy a hótolók elkésnek, a síkosság mentesítés akadozik, holott komoly logisztika és előretervezés áll Veszprémben is az utak takarítása mögött, amelyet a VKSZ Zrt. akár félszáz munkatársa végez hajnaltól késő estig a város utcáin.

De nézzük meg, hogy pontosan hogyan, mikor, mivel, milyen logisztika alapján!

20 perc alatt bevethető csapat

A cég kötelékébe 5 olyan teherautó tartozik, amelyek sózóadapterrel, valamint hóekékkel vannak felszerelve, mellettük 5 járdaszóró kistraktor is parkol a telephelyen bevetésre várva, illetve két rakodógép, ami a síkosság-mentesítő anyag feltöltésében segít.

Rajtuk kívül alvállalkozók bevonásával további 10 traktort lehet azonnal bevetni, az ő feladatuk elsősorban a lakótelepek, járdák, valamint buszmegállók környezetének feltakarítása.

A járművek mellett természetesen kézi erőt is bevetnek a VKSZ-nél az utak tisztántartása érdekében. Havária esetén a köztisztasági, a parkgondozási és parkfelügyelői csoport kollégáival kiegészülve közel 50-en dolgoznak azon, hogy a városban kihelyezett – saját használatra fenntartott - sózóládák fel legyenek töltve, valamint megtisztítsák a forgalmasabb járdákat, lépcsőket, orvosi rendelők környékét és buszmegállókat.

A VKSZ-nél ügyeleti rendszert működtetetnek 0-24 órában, a hirtelen jött havazás, vagy jegesedés esetén maximum 20 perc alatt mozgósíthatóak az emberek, akár éjszaka is. Ez azt jelenti, hogy a Kistó utcai telephelyen 24 órában folyamatos váltásban, készenlétben vannak a sofőrök, a gépkezelők, akik az ügyeletvezető utasításait követve indítják gépeiket. Az ügyeletvezetőnek minimum 4 óránként kell ellenőriznie a városi utakat, járdákat, ónos esőben vagy hóesésben pedig folyamatosan.

Só, bazalt, jégoldó… nem mindegy melyiket hova

Eltérő, hogy a város különböző részein mivel és miért azzal a szerrel oldják meg a síkosság-mentesítést.

A főutakon főként kalcinolt, kalcium-kloridot és némi bazaltot használnak, ezek az anyagok biztosítják ugyanis, hogy az eltérő domborzatú városi felületeken hatékony legyen a síkosságmentesítés.

A sétálóutcán, a völgyhídon, valamint az új kerékpárutakon és térköves utcákon egy úgynevezett zeokal környezetkímélő síkosságmentesítő szert szórnak szét, ez megóvja például a Viadukt vasbeton szerkezetét is a korróziótól.

A járdák és aszfaltozott kerékpárutak síkosságmentesítéséhez bazalt-só keveréket használnak, ugyanezzel szórják le a meredekebb utcákat is.

A macskaköves részeken – elsősorban az Óváros téren és környékén – pedig tiszta bazaltot alkalmaznak, a fokozott csúszásveszély miatt ez az anyag segít leginkább a jég elleni védekezésben.

Mindezek a síkosságmentesítő szerek egészen tavaszig kint vannak az utcákon, de hogy a melegebb évszakokban már ne csúfítsák a járdák és utak környezetét, a köztisztasági csoport kisgépekkel és kézi seprűkkel takarítja fel, igaz csak akkor, amikor már végérvényesen beköszöntött a tavasz és nem várhatóak meglepetésszerű fagyok.

Miért erre és miért arra közlekednek a hótolók?

A hótolók és a síkosságmentesítést végző járművek pontos logisztika szerint közlekednek a városban. Tehát nem a sofőr kénye-kedve szerint kanyarodnak ki a Kistó utcai telephelyről. Minden nagy- és kisgépnek saját körzete van, riasztás esetén sóval pakolják meg őket és ezt követően indul ki-ki a saját területére.

A veszprémi utakat három kategóriába sorolják prioritás szerint.

Az első kategóriába tartoznak a főbb útvonalak, ahol a helyi járatos buszok közlekednek, valamint a kórház, a mentőállomás, a rendőrség és a tűzoltóság előtti szakaszok. A belvárosban pedig a Kossuth utca és az Óváros tér. Ezek mellett a forgalmasabb járdák is ebbe, a legnagyobb prioritású osztályba tartoznak.

A második kategóriába a lejtős, meredek utcákat csoportosítják, mint például a Bem, Szent István, vagy Kupa utca. Itt a már említett bazaltot szórják a csúszós felületre.

Végül a harmadik osztályba tartoznak azok a mellékutcák, ahol nem közlekednek menetrendszerinti buszjáratok és kisebb a forgalmuk. Városi rendelet alapján 5 centiméteres hótakaró esetén végzik el ezeknek az utcáknak az eltakarítását a szolgáltató munkatársai.

Fontos kiemelni, hogy a családi házas övezetben a házak előtt és a kisebb társasházaknál is a tulajdonosok feladata eltakarítani a havat, valamint a lakótelepek parkolóinak síkosságmentesítése is az ő feladatuk. A lakosság e mellett a közterületi parkolás szabályainak betartásával is sokat tud segíteni, illetve, ahol teheti elsőbbséget adhat a síkosság mentesítő járműveknek, mellyel akár perceket is tudnak nyerni a szolgálatban dolgozóknak.

Augusztusban már beindítják a hótoló járműveket

Bár a felkészülést már augusztusban elkezdi a szolgáltató a járművek felülvizsgálatával és a síkosságmentesítő anyagok feltöltésével, évről évre ugyanazokkal a kihívásokkal kell szembenézni Veszprémben. A város sajátos domborzati viszonya és az ezzel összefüggő mikroklímája sokszor olyan helyzetet teremt, amikor a város egyik pontján csúszós, jeges utakkal lehet találkozni, máshol viszont száraz, jól járható a felület.

A VKSZ ezért amellett, hogy az ügyeletvezető személyesen is tájékozódik a város útjainak helyzetéről, folyamatos kapcsolatban áll a különböző hatóságokkal, diszpécserszolgálatokkal, buszsofőrökkel, valamint lakossági bejelentéseket is fogad, hogy hol kell leghamarabb beavatkozni. Az előrejelzésekben pedig az országos jelentések mellett a helyi Vmeteo jelentéseire is alapozzák a munkaszervezést.

Hajas Bálint
Domján Attila

További cikkek

Hóágyúval mértek csapást a koronavírusra
Hóágyúval mértek csapást a koronavírusra
Magyarországon elsőként Veszprémben alkalmazták azt az utcai fertőtlenítő-módszert, ami Ausztriában és Svájcban már régóta bevett eljárás. Szerda este egy hóágyú, vízzel vegyített fertőtlenítőszer, valamint néhány szakember közreműködésével a Kossuth utcát teljes egészében fertőtlenítették.
Az indulás óta ők üzemeltetik az uszodát
Az indulás óta ők üzemeltetik az uszodát
Horváth István, Kővári László Ferenc, Kukoda Imre, Puskás János és Víg József sok éve dolgoznak a Március 15. utcai uszodában. Több évtizedes munkájukat a város Pro Meritis díjjal ismerte el. Portálunk a munkahelyükön is meglátogatta a díjazottakat.
Mezítlábas ösvényt adtak át a Cholnokyn
Mezítlábas ösvényt adtak át a Cholnokyn
Európai uniós forrásból valósított meg közterületi beruházásokat a VKSZ Zrt. három veszprémi helyszínen.
Az alpolgármester személyesen reagált az iparcikk piaccal kapcsolatos hírekre
Az alpolgármester személyesen reagált az iparcikk piaccal kapcsolatos hírekre
Brányi Mária közösségi oldalán reagált az iparcikk piac bezárásával kapcsolatos hírekre.
Egy kukásautón teljesült a veszprémi kisgyermek álma
Egy kukásautón teljesült a veszprémi kisgyermek álma
Különleges ajándékkal lepte meg a Veszprémi Hulladékgazdálkodási Szolgáltató a 9 éves Andrist, akinek régi álma teljesült, amikor kipróbálhatott egy igazi kukásautót.