2022. augusztus 8.
//
László névnap

Brányi: tizenkét éve közismertek az elkerülő tervezett műszaki paraméterei

A nyolcas út Veszprémet elkerülő szakaszának fejlesztéséről, a beruházás nehézségeiről és hasznáról beszélt szerda délelőtti sajtótájékoztatóján Brányi Mária alpolgármester. Mint rámutatott, olyan országos fejlesztés kezdődött meg tavasszal, ami sokak életét meg fogja változtatni.

Az alpolgármester emlékeztetett: A nyolcas út korszerűsítésén annak idején Horváth Balázs munkássága eredményeként külön fejlesztési tanács dolgozott. Az elkerülő gyorsforgalmúsítása olyan jelentős beruházás, aminek térségfejlesztő ereje van. Elég csak ránéznünk a térképre, hogy lássuk, milyen jelentős gazdasági központokat köt össze a főút: Veszprém megye gazdasági teljesítőképességének több mint 60 százaléka ezen a tengelyen helyezkedik el. 

Brányi Mária felelevenítette, hogy Veszprémben épült meg az elsőként az elkerülő szakasz, így hosszú időn át mentesültünk a forgalmi terheléstől. A motorizáció fejlődésével azonban egyre több probléma vetődött fel, gyakori balesetek jellemezték az útpályát és a csomópontokat. A helyzet kezelésére a rendezési terv már 2003-ban a különszintű csomópontok megépítését jelölte ki végső megoldásként. Az út történetében a várpalotai elkerülő új szakaszt nyitott azzal, hogy még kényelmesebbé vált a közlekedés Fehérvár irányából a Balatonra, ezzel pedig tovább nőtt a Veszprémre nehezedő forgalmi terhelés. 

Brányi Mária alpolgármester a délelőtti közgyűlésen is vitába szállt az elkerülővel kapcsolatbanBrányi Mária alpolgármester a délelőtti közgyűlésen is vitába szállt az elkerülővel kapcsolatban

Az alpolgármester arra is rámutatott, hogy a jelenlegi beruházás műszaki tartalma már 2008-ban megfogalmazódott, most pedig rengeteg tárgyalási fordulót követően valósul meg az állami beruházás. Az önkormányzat feladata az út fejlesztéséhez szükséges területek biztosítása volt, amit 2011-ben meg is tett a közgyűlés, ráadásul eddigre már a Budapest úti, a tapolcai és a csatári csomópontokban is különszintű csomópontok kialakítását írták elő, egyben biztosítva az ehhez szükséges területeket is. A kisajátítási eljárás lassú lefolyása miatt a kivitelezés azonban mostanáig váratott magára. 

Idén májusban a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. érvényes szerződéssel munkaterületet adott át a Strabagnak, aki a kivitelezés mellett a meglévő tervek korszerűsítési módosításait is elvégzi. A fejlesztés a litéri csomópontból indult, várhatóan szeptemberben elkezdődik az almádi csomópont átépítése is. A csomópontok átépítése csak azok teljes lezárásával lehetséges. A megnövekedett forgalom elvezetésére a kivitelező kialakít majd egy összekötő utat a Balatonalmádiba és a Balatonfüredre vezető utak között a déli intézményközpontnál, ez remélhetően az ősszel elkészül. A több mint százmillió forintból kialakítandó új útszakasz nagy könnyebbséget jelent majd a beruházás hátralévő mintegy másfél évében.

Ősszel megkezdik az almádi csomópont átépítésétŐsszel megkezdik az almádi csomópont átépítését

Az útépítéssel kapcsolatos nehézségekre kitérve az alpolgármester hangsúlyozta: nagyon fontos közérdekű fejlesztésről van szó, aminek mindenki számára elfogathatónak kell lennie, még ha a közérdek néha felül is írja az egyéni érdekeket. Hozzátette: fontos, hogy ne akarjunk politikai hasznot húzni a helyi érdekeken messze túlmutató jelentőségű fejlesztésből. Mint rámutatott, a beruházás műszaki tartalma 2008 óta elérhető, ezek ismert, beszerezhető információk voltak, így senkit nem érhetett váratlanul a fejlesztés. Megjegyezte: 2011 decemberében olyan műszaki tervet támogatott a közgyűlés, ami valamennyi paraméterében megfelel a legkorszerűbb környezetvédelmi előírásoknak. A zajvédő falak csillapítják a rezgéseket, olyan területeken is, amelyeken eddig a nyolcas út jelenleg is nagy forgalma ellenére semmiféle zajcsillapítás nem történt.

Nem látszik, hol lehetne gyalogos felüljárót építeniNem látszik, hol lehetne gyalogos felüljárót építeni

Hozzátette: a különszintű gyalogos átkelőhelyre az elmúlt években nem jelentkezett igény, így az a jelenlegi fejlesztésben sem szerepel. Nem elképzelhetetlen, hogy amennyiben a jövőben a lakossági igények ebbe az irányba fordulnak, akkor gondos tervezés és előkészítés után megvalósuljon egy ilyen létesítmény, de ennek már ma is több mint százmillió forintos költségvonzata lenne. Egyelőre azonban nem látszik sem az, hogy a város felől hogyan lehetne egy ilyen felüljáróra rávezetni a gyalogos forgalmat, sem a túloldalon nem találni olyan önkormányzati tulajdonú területet, ami a felüljárón átkelőket fogadni tudná.

Schöngrundtner Tamás
Domján Attila

További cikkek

Keddtől ismét egyenesen be lehet jönni Veszprémbe Balatonfüred irányából
Keddtől ismét egyenesen be lehet jönni Veszprémbe Balatonfüred irányából
A régi/új forgalmi rend augusztus 09-én déltől lép életbe.
Megnyitották a Füredi úti felüljárót
Megnyitották a Füredi úti felüljárót
Megnyitották a forgalom számára az elkészült Füredi úti felüljárót, így ismét két irányból lehet közlekedni a Balaton irányába Veszprémből. A 8-as út déli elkerülőjének fejlesztése során zajvédő falakat is építettek az útszakasz teljes hosszában, véglegesen pedig 2022 decemberében fejezik be a munkákat.
Nyáron is zajlanak az építkezések a nyolcason és a 82-esen
Nyáron is zajlanak az építkezések a nyolcason és a 82-esen
Az építkezések nyara lesz ez a veszprémi főutakon: haladnak a munkálatok a nyolcas út déli elkerülő részén és megkezdődött a beruházás a 82-es Kádárta és Veszprém közötti szakaszán is. Összefoglaljuk, milyen munkálatokra, forgalomkorlátozásokra kell számítani a következő hónapokban.
Forgalmirend-változás a déli elkerülőn
Forgalmirend-változás a déli elkerülőn
Idén év végére elkészül a 8-as és 82-es összekötése
Idén év végére elkészül a 8-as és 82-es összekötése
Már javában zajlik a 8-as és 82-es főutak összekötő szakaszának építése Veszprém keleti határában, amely 2022 év végére be is fejeződik. A Veszprém környéki útfejlesztési beruházások pedig kezdik kirajzolni azt a szisztematikus rendszert, amely teljesen átalakítja és számos ponton könnyebbé teszi majd a közlekedést a megyeszékhelyen belül és azt elkerülve is.