2020. augusztus 9. // Emőd névnap

Így szabadulhatunk meg legegyszerűbben a karanténkilóktól

Tudományos kutatás is megerősíti, hogy a karantén alatt felszaladtak a kilók a magyarokra. Megnéztük, hogy mennyivel mutat többet a mérleg átlagosan a magyar fürdőszobákban, és dietetikus segítségével tanácsokat is adunk, hogy hogyan szabadulhatunk meg ezektől.

Nem csak pszichésen, hanem fizikailag is megterhelő volt a karantén sokak számára, ez pedig elsősorban a felszedett kilókban nyilvánul meg. A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih), a TÉT Platform Egyesület, valamint a Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kara közös kutatása májusban zajlott és 3000 ember válaszából állapították meg, hogy átlagosan a magyarok hány felesleges kilóval gyarapodtak a járvány alatt.

De mielőtt elárulnánk a kutatás eredményét, fontos felidézni, hogy a hosszú otthon töltött időszak alatt sokan sütéssel és főzéssel ütötték el az idejüket és ez bizony óhatatlanul is meglátszik a derékbőségen.

Persze sokan merültek el ebben az időben az egészséges táplálkozás rejtelmeiben is, de mivel a testmozgás jóval kevesebb volt, akár a napi rutinszerű munkába járás is kimaradt az emberek életéből, szintén a kilók növekedését idézte elő.

Ezek alapján a kutatás eredményei szerint a magyarok átlagosan 1 kg-ot híztak a karantén alatt.

Volt persze példa arra is, hogy valakinek pont a home office időszaka segített az egészséges életmód elsajátításában, a kutatásban résztvevők közül minden tizedik ember mondta azt, hogy többet tudott sportolni az utóbbi időben.

Megkérdeztünk egy képzett dietetikust arról, hogy mit tegyünk, ha nálunk is felszaladtak plusz kilók?

Csík Orsolya hat pontban szedte össze, hogy mit tudunk tenni egészségünkért, kifejezetten az étkezési szokásaink változtatásával. Hozzáteszi, nem csoda, hogy sok ember felesleges kilókkal hagyta abba a karantén időszakot. Sokunkra a stressz, az unalom úgy hat, hogy elkezdünk nassolni, többet enni a szükségleteinknél. De egy-két kiló, amivel a legtöbb ember távozott a négy fal közül, még nagyon könnyen leadható.

  1. Tervezzük meg az étkezésünket, és tartsunk ki mellette: igazából az étkezés is olyan, mint minden más, hogy ha tervezés áll mögötte, akkor ‘’sikeresebbek’’ tudunk benne lenni. A random bevásárlás, ételkészítés, illetve a majd eszek valamit valahol hozzáállás soha nem vezet jóra. Amikor van egy egészséges étrend tervünk az motiváló lehet.
  2. Tápláld megfelelő étellel a tested: nem mindegy, hogy mit eszünk, az ételeink táplálóak legyenek, azaz tartalmazzanak fehérjét, zsírt és szénhidrátot a megfelelő arányban, illetve vitaminokat, ásványi anyagokat és sok-sok rostot. Például ha megeszünk egy édes péksüteményt, az nem tartalmaz az egyszerű szénhidráton, zsíron és fehérjén kívül sok egyéb hasznos dolgot a szervezetünk számára, így ezeket a fajta ételeket üres kalóriáknak nevezzük. Az ilyen fajta ételek fogyasztása lehet, hogy pillanatnyilag kielégítő, de a szervezetünk attól még minőségileg éhezni fog, így hamarabb éhesek is leszünk, ezek kerülését javaslom.
  3. Okosan nassoljunk: azt értem ez alatt, hogy ne édességeket, chipseket, ropogtatni valókat válasszunk, helyette inkább egészséges snackeket, mogyoróféléket, olajos magvakat, gyümölcsöt, tejtermékek együnk mértéket tartva.
  4. Zöldség: szerintem erről sokat nem kell írnom, mindenki tudja, hogy nem a szénhidrátcsökkentett kakaós csigától fogunk lefogyni és egészségesebbek lenni, hanem a sok-sok zöldségtől.
  5. Vezessük le a feszültséget: erre a legjobb módszer a sport és persze nem a hűtőnyitó karizom erősítésére gondolok. Nagyon sokat segíthet akár egy séta, relaxáció, meditáció is. A nyugodtság a kiegyensúlyozott emberek egészségi állapotán is meglátszik, és ehhez szervesen kapcsolódik a testtömegünk is.
  6. Aludjunk eleget: az optimális és elegendő alvás, elengedhetetlen a súlyunk megőrzése és visszanyerése érdekében. Az alvás segíti az éhséget szabályzó hormonok működését, így aki kellő mennyiségű időt tölt a párnák között az kevésbé fogja kívánni másnap a szénhidrátcsökkentett kakaós csigát.
Hajas Bálint

További cikkek

Megyénkben is átlépte a 100-at a megbetegedések száma
Megyénkben is átlépte a 100-at a megbetegedések száma
Vasárnapra újabb 43 embernél mutatták ki a koronavírus megbetegedést Magyarországon, Veszprém megyében pedig 11 új fertőzöttet regisztráltak, ezzel a vírus kirobbanása óta 108 ilyen esetről tudunk. Jó hír, hogy nincs újabb elhunyt.
30 évig voltak a vendégeink az atomtöltetek Veszprém mellett
30 évig voltak a vendégeink az atomtöltetek Veszprém mellett
A helyiek csak Kis-Moszkvának nevezték, valójában a ma is ismert legpusztítóbb erejű fegyvereket tárolták Veszprém tőszomszédságában az erdő mélyén a szocialista rendszerben. Így voltunk stratégiailag fontos pont és célpont egyszerre.
Pollenhelyzet - Kezdődik a parlagfűszezon
Pollenhelyzet - Kezdődik a parlagfűszezon
Kezdődik a parlagfűszezon - hívta fel a figyelmet a Nemzeti Népegészségügyi Központ (NNK) szombaton a Facebook-oldalán.
Megnyitották a balatonfüredi borheteket
Megnyitották a balatonfüredi borheteket
Megnyitották a balatonfüredi borheteket, a rendezvényen a borászok támogatását célzó 1,8 milliárd forintos támogatási csomagot jelentett be Nagy István agrárminiszter.
A veszprémi sellőlány nem a hangjával csábít
A veszprémi sellőlány nem a hangjával csábít
Ariel, Ficánka, Sebastian – bizonyára ismerősen csengnek a nevek. Esetünkben azonban nem a Kis Hableányról, hanem egy igaz történetről lesz szó. A veszprémi születésű Eszes Fanni ugyanis az első magyar sellőlány, aki nem mellesleg már világversenyen is képviselte hazánkat.
2020. augusztus 9. // Emőd névnap