Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

V-busz: egyszerű kérdések, logikus válaszok

2019. szeptember 17. 11:15
Személyesen a V-Busz ügyvezetőjét kérdeztük a veszprémieket leginkább foglalkoztató témákról.

Este sikerült elérnünk egy rövid interjú erejéig Pálinkás Norbertet a V-Busz ügyvezetőjét. A Házgyári úti irodában még javában folyt a munka, miközben feltettük azokat a kérdéseket, amelyek az elmúlt időszakban leginkább foglalkoztatják a veszprémieket. Összeesküvés-elméletek és a közösségi médiában keringő tévhitek helyett konkrét kérdésekre konkrét válaszokat vártunk.

Pálinkás Norbert a V-Busz ügyvezetője Pálinkás Norbert a V-Busz ügyvezetője

480 millió forint többletforrást szavazott meg a veszprémi közgyűlés a V-Busz-nak. Miért nem látták év elején, hogy nem lesz elég a büdzsé?

Ha visszaemlékeznek, már a szolgáltatás januári elindulása előtt ki lett mondva, hogy a V-Busz költségvetése rugalmas lesz, és az első év egy tesztüzem, ahol megszerzi a társaság és a város azokat a tapasztalatokat, amelyek egy ekkora volumenű üzem saját hatáskörbe vonásával járnak. A cél továbbra is az, hogy a veszprémi közösségi közlekedés jobb legyen, mint előtte: fiatalabb járműpark, a város igényeit lekövető menetrend, utasbarát kiegészítő szolgáltatások, mint például a jegyvásárlási rendszer megújítása, vagy az utastájékoztatási rendszerek modernizálása. Mindennek persze megvan a költségvonzata is, ugyanakkor már az első időszakban látszott, hogy nagyot léptünk előre Veszprémben, és ezt az utasok visszajelzései is megerősítik. Január elsején lesz egy éve, hogy a V-Busz működik, eddig el kell jutnunk és akkor látjuk majd tisztán, hogy mekkora összeggel számoljunk 2020-ban.

a V-Busz éjszakai járatokat is indított Veszprémbena V-Busz éjszakai járatokat is indított Veszprémben

Hogyan jellemezné most a V-Busz gazdálkodását?

Nagyon szigorú a gazdálkodásunk. Kizárólag a működéshez szükséges kiadásaink vannak, valamint az utasok komfortérzetét javító fejlesztésekre költünk. Minden forint a megfelelő helyre megy és mindenről tételesen el tudunk számolni. Szorosan együttműködünk a várossal és a belső ellenőrzéssel, ami további biztosíték a V-Busz szabályos és stabil működésére. Garanciát arra tudunk adni, hogy becsülettel és keményen dolgozunk, hiszen a V-Busz története még az elején jár, de számos tervünk van még, ami megvalósításra vár.

A vadonatúj elektromos buszok is ezek közé a tervek közé tartoznak? Év elején szó volt róla, hogy talán már idén találkozhatunk velük az utakon.

Valóban a tervek között szerepelnek elektromos és gázüzemű buszok beszerzései is. Idén került nyilvánosságra a nemzeti buszstratégia koncepciója, ami pont az ilyen járművek beszerzését támogatná. Jelenleg ez alapján vizsgáljuk a lehetőségeinket és folyamatos egyeztetéseken veszünk részt, hogy Veszprém hogyan tudná mielőbb megvalósítani a környezetbarát technológiával működő autóbuszok rendszerbe állítását a városban, nagy mértékben tovább csökkentve ezzel az autóbuszforgalom környezeti terhelését.

A régi Ikarus buszok helyett a V-Busz járműflottájának átlagéletkora nem éri el a 20 évetA régi Ikarus buszok helyett a V-Busz járműflottájának átlagéletkora nem éri el a 20 évet

A mostani buszok esetében az egyik leggyakoribb kritika a légkondicionálás hiánya volt az utasok részéről. Ez miért fordulhatott elő?

Fontos, hogy alaposan megvizsgáljuk a kérdéskört. A V-Busz mindegyik járművén vannak és működnek is a légkondik, viszont a legmelegebb nyári napokon a folyamatos ajtónyitások miatt ezek akkor sem tudják teljesen lehűteni a belteret, ha a legerősebb fokozaton működnek, ezért tűnhetett úgy, hogy nem, vagy csak kevésbé működnek a rövid utak alatt. Van viszont egy másik vetülete is a kérdésnek: ha túl hűvösre hűtjük le a buszokat az egészségügyi kockázatot is jelent az utasokra nézve. Az optimális légkondicionálás az, ha a külső hőmérséklethez képest maximum 5-6 fokkal teremtünk hidegebb környezetet. Amikor nyáron 35 fok van odakint és hirtelen belépünk egy 20-22 fokos buszba, az komoly egészségügyi kockázatot is jelentene, ezért fontos, hogy megtaláljuk az egyensúlyt. A buszok légkondicionálóit rendszeresen ellenőrizzük és az előírtaknak megfelelően folyik a tisztításuk is.

A V-Busz egyik új szolgáltatása: akár a megállókban is lehet jegyet vásárolniA V-Busz egyik új szolgáltatása: akár a megállókban is lehet jegyet vásárolni

Említette, hogy a menetrendet is az utasok visszajelzései és igényei szerint alakítják. Mégis hallani még késésekről. Ez miért fordul elő?

Mindegyik autóbusz GPS-alapú helymeghatározó rendszerre alapuló megoldással rendelkezik, ami folyamatosan mutatja a gépjárművezetőnek, hogy mikor melyik megállóban kell lennie, ezzel is segítve a pontos érkezést és indulást. A késéseket azonban a városban tapasztalható autós forgalom a különböző időszakokban jelentősen befolyásolja, ezek ellen a járatok menetidő igényeinek folyamatos vizsgálatával tudunk védekezni. Ugyanakkor fontos tudni, hogy ezeknek a méréseknek az eredményeit a rendszerbe integrálni rendkívüli körültekintést és sok időt igénylő feladat, de a kollégáim folyamatosan végzik ezt a munkát, és folyamatosan a döntéshozókkal is egyeztetjük az eredményeket és a lehetőségeket, hogy hol és hogyan tudnánk még jobbá tenni a szolgáltatást. A V-Busz és a MÁV között megkötöttünk egy együttműködési megállapodást, amivel olyan informatikai megoldásokat fejlesztünk, amelyekkel a vasútról közlekedő járatokat még jobban össze lehet hangolni a vonatok érkezésével és indulásával. Kollégáim folyamatos kapcsolatban állnak a vasúti forgalomirányítókkal, és ha néhány percet késik egy vonat, azt a veszprémi helyi járat még megvárja, viszont a többi utas igényére is figyelemmel kell lenni a többi buszmegállóban. A V-Busz mobilalkalmazásán mindenki valós időben láthatja, hogy éppen a város melyik pontjánál haladnak a buszok, így akár térképen is követheti a járatokat és láthatja, hogy mikor ér oda egy-egy megállóhoz. A fejlesztéseinknek köszönhetően már a Google Térképeken is közvetlenül tervezhető Veszprémben ha helyijárattal szeretnénk utazni a városban.

Egy ilyen összetett szolgáltatáshoz hány emberre van szükség?

Száznál is több embernek ad megélhetést és egzisztenciát a V-Busz, beleértve a járművezetőket és irodai dolgozókat is.

Hajas Bálint
Domján Attila
Kovács Bálint
további cikkek
Több mint százezer elektromos rollert használnak ma Magyarországon Több mint százezer elektromos rollert használnak ma Magyarországon Általános városi közlekedési eszközzé válik a magán és közösségi elektromos roller, a Jövő Mobilitása Szövetség adatai szerint Magyarországon már több mint 100 ezer e-rollert használnak az emberek, amelyek mintegy 10 százaléka bérelhető, a többi magántulajdonú eszköz. Számuk folyamatosan nő, különösen a városokban, mivel az e-rollerekkel kikerülhetők a közlekedési dugók és parkolni is könnyű velük. 2024. szeptember 4. 11:56 A következő évadban a Kabóca Bábszínház lesz a világ közepe A következő évadban a Kabóca Bábszínház lesz a világ közepe Kedd délelőtt tartották meg az évadnyitó sajtótájékoztatót a Kabóca Bábszínház új épületében, a Deák Ferenc utcában, ahol az elmúlt év sikereit összegezték, illetve a jövőbeni tervekről is szó esett. 2024. szeptember 3. 16:40 Az utószezonban is sűrűbben járnak a vonatok a Balatonhoz Az utószezonban is sűrűbben járnak a vonatok a Balatonhoz Az utószezonban is sűrűbben járnak a vonatok a Balatonhoz - közölte a MÁV a vasúttársaság honlapján vasárnap, kiemelve, hogy a balatoni szerelvények a főszezonban több mint 1,2 millió utazást szolgáltak ki. 2024. szeptember 1. 14:02 Atomjaira szedik szét a KRESZ-t, hogy egy sokkal gyakorlatiasabb szabályrendszert rakjanak össze belőle Atomjaira szedik szét a KRESZ-t, hogy egy sokkal gyakorlatiasabb szabályrendszert rakjanak össze belőle Jövő tavaszra elkészülhet az új KRESZ tervezete, ami ezután az Országgyűlés elé kerül, hogy elfogadják azt. A most is hatályban lévő szabályrendszer eddig csupán kisebb ráncfelvarrásokon átesett közel ötven év alatt, most viszont végre az adott korhoz igazodik minden tekintetben. Sajtóinformációk szerint az új KRESZ-ben különösen nagy figyelmet kap majd az e-mobilitás, pont az a terület, amiben Veszprém a legtöbbet fejlesztett az elmúlt években. 2024. augusztus 27. 22:17

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.