Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Módosulnak a matematika érettségi feladatsorok

2017. április 9. 10:44
A matematika tantárgya sem húzhatta ki magát az idei érettségi változtatások alól. Tusják Tündét, a veszprémi Táncsics Mihály Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium matematika tanárát kértük meg, hogy mondja el nekünk, mire számíthatnak idén a diákok májusban a matematika érettségit írva.

Mind a közép, mind az emelt szintű érettséginél egy minimális változás érzékelhető. A középszintű érettségi két részből áll. Az első rész feladatsorát 45 perc alatt kell elkészíteni, ahol kis pontszámú, nem túl bonyolult feladatok találhatóak. A második rész kétrészes, ahol eddig az A részben voltak a könnyebb, 12 pontos feladatok, a B részben pedig olyan feladatok, amiből a diák egyet passzolhatott. A mostani változás során úgy gondolták, hogy a második részben szereplő feladatokat megpróbálják szétszedni, mégpedig úgy, hogy ne legyenek túl összefüggő feladatok. A koncepció szerint több részkérdést tartalmazó feladatot próbálnak berakni a több pontot érő feladatokhoz. Ez abból a szempontból is szerencsésebb lesz, hogy a javító tanárok jobban tudják a feladatot pontozni.

Egy nagy pontértékű feladaton belül még jobban meg fog jelenni a különböző matematikai feladatok típusa. Egy feladaton belül széles palettája lesz a matematikai műveltségi területeknek – geometria, ugyanaz feladaton belül valószínűség számítás.

Ami érdekes, hogy nagyobb súllyal fognak szerepelni idén a gráfelméleti feladatok és még nagyobb súllyal a statisztikai, logikai, és gondolkodtató feladatok. Mindenkinek ajánlják az Oktatás Kutató és Fejlesztő Intézet weboldalát, ahol található három kísérleti feladatsor ezzel kapcsolatban, és itt érzékelhető nagyon ez az új koncepció.

Igyekeznek gyakorlatiasabb feladatokat betenni a matematika érettségibe, hiszen pont eaz a terv, hogy akik középszintű érettségit tesznek, azok inkább ember közelibb módon fel tudják használni a matematikát.

Emeltszintű érettségi feladatsorainak összeállításánál meg fognak változni az irányadó arányok. A témák adottak, csak százalékos arányban változhatnak. A szóbeli vizsgánál eddig a logikus felépítettségére adtak egy – egy pontot tartalmi, gazdasági szempontok alapján. Most viszont értékelni kell a feladatban szereplő definíciók és tételek nehézségét. Differenciáltan fogják a pontokat kapni. Érdekes szempont, hogy a matematika történeti vonatkozások ismertetése is megjelenhet a szóbeli vizsgán.

De ezek mind csak tervek, hogy ez hogyan fog a gyakorlatban kinézni, az a jövő zenéje egyelőre. Az első igazi éles érettségi fogja eldönteni, mennyire lesznek hasznosak a matematika érettségiben bekövetkezett változások.

Fontos, hogy a feladatok gyakorlásánál már most a gyakorlatias feladatokat helyezzék a tanárok is előtérbe. Amennyiben sablonosan próbálnak meg a gyerekek gondolkodni, akkor ez az érettségi ebben az első évben nehezebbnek fog tűnni. Hiába nem lesznek olyan nehézségűek a feladatok. Mivel a gyerekeknek ez az első igazi megmérettetés ez még súlyozottabban megjelenik. A középiskolai tanárok ezt próbálják tompítani, de ők sem tudnak biztosat mondani.

Nem szabad sablonszerűen gondolkodni!

Ha a gyerekek ezen túl tudnak lépni, és le tudják győzni a félelmeiket, akkor minden a legnagyobb rendben lesz. Erre kell őket tréningezni, és megtanítani a matematika azon részét, melyet ténylegesen tudnak alkalmazni. Gyakoroltatni kell, vannak ennek mechanikus részei is, és vannak bizonyos gondolkodási sémák, melyeket érdemes elsajátíttatni. Mindenféleképpen van a logikus gondolkodásnak előnye.

A legnagyobb problémát azon feladatok jelenthetik, mikor nem a sémák szerinti megszokott feladatokat kapják vissza, hanem ahol gondolkodni kell. Pont az lesz a nehézsége, hogy a gyakorlatias, ember közeli feladatokra teszik a hangsúlyt.

A legjobb tanács, ami most adható a diákoknak, hogy ne ijedjenek meg és merjenek gondolkodni!

Krónusz-Riskó Annamária
további cikkek
Kant 300: Az élet legnagyobb kalandja a gondolkodás Kant 300: Az élet legnagyobb kalandja a gondolkodás Hogyha elképzelünk egy filozófust, különösen olyant, aki háromszáz éve született, valószínűleg az első kép, ami beugrik, az egy poros könyvtár épületében lassú, csigatempóban bogarászó személy, aki olykor elmélázik azon is, van-e egyáltalán értelme a bogarászásnak; vagy esetleg egy közhelyes, tarka réten, domboldalon, a messzi égbe tekintő elme, aki a lét alapkérdésein töri fejét. De arra bizonyosan senki sem gondol, hogy a mai filozófusok úgy fogalmaznak a háromszáz éves Kantról, hogy: kortársunk. Márpedig ez volt az ismétlődő kulcsszó az MTA VEAB Filozófiai Munkabizottságának és a Pannon Egyetem HTK Társadalomtudományi Intézetének közös konferenciáján. tegnap 18:22 Veszprémben küzdenek a természettudományok vándorkupájáért a fiatalok oktatás Veszprémben küzdenek a természettudományok vándorkupájáért a fiatalok A veszprémi Kossuth Lajos Általános Iskola ad otthont a Szabó Szabolcs Alapítvány vándorkupájának. A versenyre az ország tizenhárom iskolájából érkeztek hetedikes és nyolcadikos diákok, hogy összemérjék tudásukat a természettudományok területén. 2024. április 26. 14:11 Összhangban a győzelemért: négykezes zongoraverseny zajlik a Csermákban Összhangban a győzelemért: négykezes zongoraverseny zajlik a Csermákban Veszprémben rendezik meg a hétvégén a 13. Országos Zongora Négykezes és Kétzongorás Verseny döntőjét. 2024. április 20. 14:15 Élsportolók két lábon VEDAC Élsportolók két lábon A Társadalmi Innovációs Nemzeti Laboratóriumban valósul meg egy veszprémi kísérleti fejlesztés, az élsportolók sikeres továbbtanulásának elősegítése érdekében. 2024. április 1. 19:55

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.