Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. december 8. Mária
Veszprém
4°C
2024. december 8. Mária
Veszprém
4°C

Maximumból minimum

2016. március 30. 19:36 // Forrás: Képek: Veszprém Portré
Minimum Rock and Roll címmel jelent meg Fenyvesi Ottó József Attila-díjas költő legújabb kötete. Rockzenéről, lázadásról, emlékekről, költői szerepvállalásról beszélgettünk vele.

– Korábban Maximum Rock and Roll címmel jelentek meg versei. Hogyan lett az új kötet címe Minimum Rock & Roll?

– Igen, pár éven keresztül, amíg készült a versciklus, Maximum Rock and Roll címmel jelentek meg különböző folyóiratokban és honlapokon a mostani kötetben szereplő versek. Ahogy közeledett a versek kötetbe rendezése, egyre inkább úgy láttam, hogy át kell értékelnem a koncepciót, minimalizálni kell a programomat. A maximalistából minimalista lett.

Az új ciklus hosszú ideig íródott. Számtalan kétely marcangolt. Egyrészt az eltűnt idő fragmentumai közt örlődtem; mi az, amit mindenképp el kell mondanom, másrészt milyen formát találjak az új mondanivalónak, hogy felkeltsem kortársaim és az utánam jövő nemzedékek figyelmét. Igyekeztem valami relevánsat mondani, alkotni arról a korról, amelyben élnem adatott.

– A zeneiség, a rock and roll, a múlt felé fordulás, az emlékezés nemcsak ennek a kötetének a sajátja, korábban is szívesen foglalkozott ezekkel a témákkal.

– Előző, A szabadság foglyai című esszékötetemben ezekről a témákról részletesen értekeztem. Ott elmondtam, hogy öntudatra ébredésem a rock and roll fénykorára esik, tehát logikus, hogy nagyban befolyásolta személyiségem fejlődését.

Ami pedig az emlékezést illeti: szerintem az emberi létezés egyik legfontosabb eleme. Az emberi lét a nyomtalan eltűnés és a megőrzés között lebeg. A régi görögök szerint a felejtés emberi alaphelyzet. Elfelejtjük a kevésbé fontos dolgokat, ugyanakkor a lényegesek megmaradnak az emlékezetünkben. A megszerzett tudást, tapasztalatot nemzedékről nemzedékre át kell adni, ezért az ember egyik legfőbb feladata fenntartani az emlékezés folyamatosságát.

Azzal, hogy beszélünk a régi dolgokról, az eltűnőt marasztaljuk.

Az emlékezés a létezés biztosítéka, az önmegalkotás eszköze, belőle alakul ki az identitás, hiszen a társadalom különféle identitások tárháza. Az emlékezet összeköti mai énem azzal, aki egykor voltam. Így adunk újra és újra értelmet mindannak, amiről azt gondoljuk, egyszer már biztosan a miénk volt.

– Akkor – a cím alapján – maximumon volt a rock & roll, most minimumon. Mi változott?

– Időközben megváltozott a körülöttünk lévő világ. A 20. század második fele a világ demisztifikálásáról szólt, a régi tartalmak elleni lázadásról. A rock and roll fő vonala egyértelmű, hangos és egyben hatásos tiltakozást, lázadást fejezett ki a tekintélyek és az ezekre épülő intézményrendszerek, a fogyasztói társadalom normái, értékei, szokásai ellen.

Forradalmi szerepet játszott a művészetek megújításában is, az ifjúsági lázadás energiaközpontja volt.

A rockzene legtöbbször kritizálta a társadalmi jelenségeket. Akkor még volt értelme a lázadásnak. Ez ma már nem így van.

A biznisz mindent bedarált, a művészi avantgardot és a rock and rollt is. Ma már minden új találmány a kényelmet, a tömegek manipulációját, az agymosást szolgálja. A fogyasztási kényszer egyre nagyobb, az emberek egyre puhányabbak. Minden eseményt a botrány- és a szenzációéhes tömegkommunikáció irányít nagyon is tudatos megfontolások alapján. Minden a pénzről, a profitról és a hatalom megtartásáról szól.

– Régi verseit olvasva sokkal erősebb bennük a lázadás hangja, míg az újabbakban inkább a nyugodt szemlélődés, tűnődés dominál. Ez reflexió a saját életére? Némileg a lenyugvás időszaka jött el az életében?

– Az alkotó alkalmazkodik a körülményekhez, amelyek folyamatosan változnak. Az ember fokozatosan megnyugszik, belátja, hogy az élet egy nagy körforgás, megújulás. A fiatalkori hevület, lázadás, ellenkezés csak merő ábránd, illúzió. A világ jobbá tételére tett kísérlet szép, hiábavaló kaland. De nagyon is emberi.

A költői alkotások olyan napokra valók, amikor le tudunk ülni egy kicsit a teraszon, és körbe tudunk nézni, hogy mit is látunk magunk körül; megnézni, mi az, ami már eddig is ott volt, s azon elmélkedni, mi köze ennek az ott-létnek mindahhoz, ami a mi életünkben került oda.

– Ez az oka annak is, hogy Veszprémből Lovasra költözött? Hogy telnek ott a napjai?

– Közelebb kerültem a természethez és a Balatonhoz. Fiatal korom másik nagy élménye – a zene mellett – a tenger volt. Hát most itt vagyok a magyar tenger mellett, a Balaton legszebb részén, a Riviérán.

És továbbra is szeretem az életet és a szabadságot.

Az ember kellő helyen még a szomorúságból is átlendül egy végső derűsségbe. Lovas olyen hely, ahol költőien lakozhat az ember, ahogy a nagy német filozófus, Heidegger mondja: az élet lényegéhez a költészet révén jut el az ember. Túl a hatvanon beláttam, inkább az önmagunk megértéséből, megtalálásából, egyfajta megvilágosodásból fakadó bölcs derűsség a legfontosabb az ember életében. Az egyén halandóságán túl az egzisztenciális szolidaritásra, a nemzedékek szívós stafétájára, az élet túlélésére kell fókuszálni.

– Ön a veszprémi Vár Ucca Műhely irodalmi folyóirat főszerkesztője. Nemrég jelent meg a lap 50. száma. Mennyire érzi küldetésének átmenteni a múlt dolgait, értékeit, ezáltal nevelni az új nemzedékeket?

­– Immár negyven éve az irodalom és a művészet körül forog az életem. Egyetemistaként már irodalmi lap szerkesztőségében dolgozhattam Újvidéken, majd zenei és irodalmi rádióműsorokat szerkeszthettem. Amikor 1992-ben családommal a Vajdaságból áttelepültem Magyarországra, különböző újságokat és tévéműsorokat készítettem. 2000 óta pedig a veszprémi Vár Ucca Műhely folyóiratban is tevékenykedem, amelynek kiadója a Művészetek Háza. Alapító szerkesztőként az a cél vezérelt, hogy az új lap kicsit más legyen, mint a többi hagyományos magyar irodalmi periodika.

A folyóirat legfőbb feladatának tekinti a minőségi magyar irodalom utánpótlásának nevelését, valamint egy szabad alkotói hálózat létrehozását, amelyet nem az aktuális irodalmi szekértáborok diktátuma vezérel. A Vár Ucca Műhely nyitott a hagyományos értékekre, de a kísérletezés műfajaira is. Noha elsőbbséget élveznek a Veszprémben valamint a környéken élők, szerzői köre országos és határon túli, a lap pedig ma már a fiatal magyar irodalmi értelmiség új nemzedékeinek fórumává vált.

Hiszem, hogy a művészet, az irodalom mércét és emberi tartást ad.

Az egyén a nyelv által egyfajta mély emberi tudást, kritikai szemléletet, tapasztalatot és hagyományt közvetít.

Bertalan Melinda
további cikkek
Advent második gyertyáját gyújtották meg Veszprémben advent Advent második gyertyáját gyújtották meg Veszprémben Szombat este a Szent Imre téren hagyományos keretek között meggyújtották az adventi koszorú második gyertyáját. Az esemény fontos része a karácsonyi ünnepkörnek, amely a várakozás, a készülődés és az elcsendesedés időszaka. ma 14:28 A Gospel Karácsony turné megérkezett Európába és úton vannak Veszprém felé kultúra A Gospel Karácsony turné megérkezett Európába és úton vannak Veszprém felé Csütörtökön landolt Bécsben a Grammy-díjra jelölt Jason Clayborn vezette dél-karolinai Benedict Gospel Kórus, és már úton is vannak az európai turnéjuk első állomására, Debrecenbe. Azzal a koncerttel veszi kezdetét az a felejthetetlen zenei utazás, amely során az együttes hat magyarországi városban lép fel, majd a Vatikánban is előadják műsorukat a pápa előtt. Érkezésük alkalmából egy villáminterjút adott Jason Clayborn, aki betekintést engedett a turné különlegességeibe, mesélt a gospel zene erejéről, és arról, hogy miért izgatott a veszprémi koncert 370 fős gyermekkarával való közös fellépés miatt. 2024. december 5. 15:41 „Szívvel-Kézzel” készült alkotásokból nyílt kiállítás a Városházán kultúra „Szívvel-Kézzel” készült alkotásokból nyílt kiállítás a Városházán A „Szívvel-Kézzel” című kiállítás a Városháza aulájában nyílt szerdán, méghozzá a MATASZ Veszprém Megyei Női tagozat munkáiból. A tárlat december 15-ig látogatható. 2024. december 5. 16:36 Volt, amikor nem ajándékos zsákkal, hanem lánccal és vasvillával jött a Mikulás történelem Volt, amikor nem ajándékos zsákkal, hanem lánccal és vasvillával jött a Mikulás A kedves öreg fehérszakállú Mikulás az ünnepi időszakban mindenhonnan visszamosolyog ránk. Ott van a képeslapokon, a kirakatokban, a városi ünnepségeken és a kólásüvegeken is. De ki is ő valójában? Mert a Mikulás, ahogyan ma ismerjük szűk száz éve jelent csak meg a világon. Persze a különböző kultúrkörök, köztük a magyar is már jóval korábban ismerte, viszont nem volt mindig ilyen mosolygós és melegszívű. Cikkünkben a különböző legendákból és valós, de mára kihalt népszokásokból szemezgettünk. 2024. december 5. 22:23

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.