Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. május 17. Paszkál
Veszprém
12°C
2024. május 17. Paszkál
Veszprém
12°C

A Facebook a média olvasztótégelye

2016. február 27. 22:35
Ma már a Facebook dönti el, hogy ki mit olvas. Valószínűleg ön is a közösségi oldalon talált rá erre a cikkre.

Úgy tizenöt éve, az internet széleskörű elterjedésével a médiakonvergencia-elmélet a médiakutatók kedvelt témája lett. Az elmélet leegyszerűsítve azt állította, hogy a média átalakulása abba az irányba tart, amikor nem lesznek majd tévécsatornák, rádióállomások meg hírportálok, hanem minden médium mindenféle tartalmakat gyárt. Badarság – gondolhatnánk –, hiszen az RTL ma is televízió, a Kossuth ma is rádió, az Index meg továbbra is portál.

Az elmúlt évtized második felének divatos kifejezése volt a webkettő. Az volt az elképzelés, hogy a hírportálok előbb-utóbb felhagynak azzal a gyakorlattal, hogy maguk állítják össze címlapjukat. Ehelyett az oldalak figyelnék a felhasználók szokásait és kapcsolati hálóját, az olvasók pedig saját és ismerőseik érdeklődési köre alapján összeállított személyes címlapokat kapnának. Badarság – gondolhatnánk –, hiszen az Origo meg a 24.hu meg úgy általában mindenki továbbra is maga állítja össze a címlapját.

Csakhogy mára a Facebook megvalósította mind a médiakonvergenciát, mind a webkettőt.

A legnagyobb közösségi oldal lett az a felület, ahol a tévék szöveges tartalmakat osztanak meg, a hírportálok videókat tesznek közzé, mindenki csinál mindent, és mi, felhasználók mindezt saját és ismerőseink érdeklődési köre alapján, személyre szabott tálalásban kapjuk.

A Facebook üzenőfala lett a világ minden médiumának közös címlapja.

Időközben az is kiderült, hogy a fenti elméletek a gyakorlatba átültetve is működnek: a Facebook alapjaiban változtatta meg a médiafogyasztási szokásokat, és mára valóban a legfontosabb tartalomelosztó központtá vált. Egyre inkább rá hagyatkozunk, azokat a cikkeket olvassuk, azokat a videókat nézzük, amik az üzenőfalunkon ránk találnak. Ez meg is látszik az olvasottsági adatokon: a Facebookon közzétett tartalmakra látványosan többen kattintanak, mint azokra az anyagokra, amik „csak” a címlapon jelennek meg.

A kék közösségi oldal jelentőségét minden kutatás alátámasztja, néhány héttel ezelőtt például az MTE megbízásából, az NMHH Médiatanácsának finanszírozásával az NRC készített egy felmérést, aminek tanulságai között az is szerepel, hogy a megkérdezettek "46%-a bevallása szerint van olyan oldal, amit csak Facebookon keresztül követ, 58%-nak pedig olyan, amit többnyire a közösségi oldalon néz, s csak ritkán látogatja magát a portált vagy blogot. Tízből kilenc felhasználó vallja, hogy továbbkattint, ha egy hírfolyamban megjelenő cikk felkelti az érdeklődését, s a hírportálok, blogok tartalmai meglehetősen nagy aktivitást is generálnak, hiszen a lájkolás, és a tovább osztás igen széles körben jellemző az ilyen tartalmak esetében."

A Facebook olyan helyzetbe hozta az online médiumokat, mint annak idején az internet elterjedése az ómédiát: aki okosan használja a kibontakozó lehetőségeket, az fejlődhet, aki viszont alábecsüli a felület jelentőségét, az lemarad a versenyben.

Nem is ragoznám tovább a sztorit, inkább megyek, és lájkolok néhány macskás gifet.

Schöngrundtner Tamás
további cikkek
Nem minden vadállat férfi, de minden férfi… Nem minden vadállat férfi, de minden férfi… Rendkívül furcsa, provokatív kérdést tett fel hét nőnek nemrégiben egy népszerű, külföldi tiktoker. A kérdés így szólt: inkább egy medvével, avagy sokkal inkább egy idegen férfival találkoznának egy elhagyatott erdőben? 2024. május 12. 21:18 Film az élet: híres jeleneteket újraalkotva utazik ez a pár Hétvezér Film az élet: híres jeleneteket újraalkotva utazik ez a pár Bizonyára mindenkivel megesett már, hogy utazás közben, ikonikus filmes és sorozatos helyszíneken járva egy picit a „fikció része lett”: pózba vágta magát és úgy tett a kamera előtt, mintha az adott filmjelenet hőse lenne. Többségünk esetében ez csak spontán poénkodás, akad azonban, aki egyenesen erre szervezi rá a nyaralását. 2024. május 5. 22:24 Senki sem nézi, de mindenki látja – bizonyítottan tévéfüggő a magyar Hétvezér Senki sem nézi, de mindenki látja – bizonyítottan tévéfüggő a magyar A csattanót az elején lelövöm: minden korosztályt beleértve a magyarok átlagosan 4 óra 49 percet tévéznek egy nap. Ezzel hazánk a top 10-ben van világszinten, ami azért is furcsa, mert egyre többször hangzik el a mondat: „Nekem tévém sincs, vagy már rég felmondtam a kábelszolgáltatónál. Csak a Netflix van.” Akkor mégis hogyan jön ki a matek? Kik ezek a tévéfüggő emberek és mit néznek a fekete dobozban? 2024. április 22. 1:29 Hófehérke kakaó színű, Shakespeare Júliája pedig afro-amerikai – klasszikus-kedvelő egyenlő rasszista? Hófehérke kakaó színű, Shakespeare Júliája pedig afro-amerikai – klasszikus-kedvelő egyenlő rasszista? Valamikor réges-régen egy királynő ült az ablakánál, varrogatott és közben nézte, hogy hullik a hó. Megszúrta az ujját, és pár csepp vére az ablakpárkányon gyűlt hóra esett. Míg a vért nézte a havon, azt kívánta, hogy bárcsak olyan gyermeke születne, akinek bőre fehér, mint a hó, az ajkai pirosak, mint a vér, és a haja fekete, akár az ében.    2024. április 14. 22:06

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.