Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. július 27. Olga
Veszprém
21°C
2024. július 27. Olga
Veszprém
21°C

Egy ma is tartalmas néphagyomány

2014. február 19. 21:21
A farsangi időszak egyik leghíresebb és legfőbb látványossága a mohácsi busójárás. A témában Ferkov Jakab, a Kanizsai Dorottya Múzeum igazgatója és Vikár Csaba busónagykövet tartott előadást február 18-án, kedden a Városi Művelődési Központban.

A busójárás kialakulásának története több eredetlegendában is gyökerezik. A legelterjedtebb elképzelés a mohácsi sokácokhoz és a törökök kiűzetéséhez köthető. Eszerint a sokácok a Mohácsi-sziget mocsaras vidékére menekültek a megszállók elől, majd később, ijesztő álarcot öltve innen rontottak rá a babonás törökökre, akik azt hitték, magát az ördögöt látják, s annyira megrémültek, hogy rohanvást elhagyták Mohácsot.

Ferkov Jakab a régi hagyományokat elevenítette fel]Ferkov Jakab a régi hagyományokat elevenítette fel] 

Ez a monda azonban igen gyenge lábakon áll, mivel a történelmi tények szerint csak mintegy másfél évszázaddal később szabadult fel a térség a török uralom alól. Ennél valószínűbbnek tekinthető az a feltételezés, amely a busójárást a sokácok télűző, tavaszváró valamint termékenységvarázsló népszokásaként emlegeti, s Mohácson túlra is kiterjeszti.

Így vagy úgy azonban, a szokás fennmaradt, annak ellenére, hogy az 1783-as Canonica Visitatio főegyházi krónika kifejezetten támadta és megpróbálta tiltani – mondta el Ferkov Jakab.

Az ünnepkör napjai – melyek közül a három kiemelkedő a kisfarsang, a farsangvasárnap és a farsangtemetés – rendkívül színesen zajlottak. A legkorábbi hagyományok között említik a busók házról házra járását és megvendégelését, amikor különböző varázscselekedetekkel fejezték ki jókívánságaikat, többek között szimbolikusan körbeszántották a gazda házát, hogy így távol tartsák tőle a gonoszt. Máskor a busók vízhordó rudakkal jártak, amelyet egy-egy ház falának támasztva maguk után hagytak, ezzel jelezve a lánykérést. Mohácson szokás volt éjszaka a Ledinka téren összegyűlni és táncolni, a balkáni térségben pedig egy török bábut hordoztak magukkal a busók, eljátszották a mohácsi ütközetet majd a végén elégették ezt a bábut.

Bár ma már elsősorban csak az ijesztő faálarcos, szőrével kifordított bundát és buggyos gatyát viselő, kolompot és kereplőt hordó busókat ismerjük, menetükben kísérték őket az ún. szép busók és a jankelék is. Előbbiek nemzetiségi viseletbe öltözött nők, akik a törökök által elrabolt, háremhölgynek szánt, de megmentett lányokat reprezentálják, utóbbiak pedig az utca népét hivatottak távol tartani a felvonulóktól – ismertette a típusokat Ferkov Jakab.

Hozzátette, a busójárás az idők során sokat változott folyamatában: a tiltások következtében a 20-as évekre már szinte alig lehetett felismerni a valódi busót, ezért aztán újításokat vezettek be. A kulturális élet növekedésével arányosan jöttek létre különféle egyletek, ahol a farsangi bálokon Karnevál herceg temetését játszottak, majd azok megszűnésével ez a szokás a busóknál élt tovább Busó herceg temetése néven.

Vikár Csaba elsősorban a jelen törekvéseiről beszéltVikár Csaba elsősorban a jelen törekvéseiről beszélt

Nemcsak folyamatában változott azonban a szokás, de bővült köre is – mára már mondhatni egész Mohács beöltözik, egészen karneváli jelleget öltött a busójárás –, s megítélése is: 2009 szeptembere óta a busójárás az UNESCO világörökségei között szerepel, 2013 januárjától pedig hungarikum.

Ezért azonban rengeteget tettek a mohácsiak – hangsúlyozta Vikár Csaba busónagykövet. Az 50-es években nagy előrelendülést hozott egy szegedi cipészmester munkája, aki rengeteg új álarcot készített, s Raffay Anna két rövidfilmje, amelyek az egységesítést segítették. Elmondta, a 70-es években átmenetileg nehézkessé és túlszabályozottá vált a busójárás, a 80-as években viszont lassú fejlődés vette kezdetét, részben azáltal, hogy bővültek a felvonuló csoportok.

Igazi lendületet a század vége és a 2000-es esztendő hozott. A busóruhák magántulajdonban való megjelenése öntudatra ébresztette a sokácokat – immár saját népzenéjüket szólaltattak meg a felvonulás alatt, egyre több csoport született –, 2000-ben a Széchenyi Terv keretében kiírt pályázatnak köszönhetően pedig nyolcvan garnitúra új busóálarccal láthatták el a várost. Vikár Csaba elmondta, ebben a folyamatban nagy szerepet játszik az idegenforgalom is, hiszen élteti, fejleszti a szokást. Ennek is köszönhető, hogy mára már közel 1200 regisztrált felvonulóval számolhat a város.

Bal és jobb oldalt szép és Bal és jobb oldalt szép és

– Fontosnak tartjuk, hogy életben tartsuk a hagyományt és annak gyökereihez nyúljunk vissza. 2003-tól kezdve minden évben busót avatunk a gyerekek közül, bővítettük a programunkat, így már az ünnepkör minden napján várja valamilyen érdekesség a látogatókat, s a busók busóját, vagyis a legidősebb és legrátermettebb busót is megválasztjuk. Számunkra az álarc felöltése nem csak egy egyszerű cselekedet. Az álarc felvételekor valóban átváltozunk, mögötte gyakorlatilag bármit megtehetünk, s ami igazán lényeges, hogy attól a pillanattól kezdve az a nap már egy valódi ünnepnap. Úgy érzem, a busójárás a mai kornak megfelelő néphagyomány és ezért nagyon fontos, hogy méltóképpen ünnepeljük – emelte ki az előadás végén.

A témához kapcsolódva Mátyus Károly és M. Halász Katalin Busójárás című kiállítása március 7-ig megtekinthető a VMK-ban.

Bertalan Melinda
további cikkek
Egyszere lett más, mégis ugyanolyan a Kossuth utcán a veszprémi DJ-nek köszönhetően Egyszere lett más, mégis ugyanolyan a Kossuth utcán a veszprémi DJ-nek köszönhetően Bátor vállalkozás egy DJ részéről hozzányúlni és újragondolni olyan dalokat, amikhez az emberek ezerféle módon kötődnek. Márpedig a Rubber Puppet Kossuth utcánja olyan a veszprémieknek, mint például a Nélküled a magyar válogatott szurkolóinak, vagy az Azért vannak a jó barátok egy osztálytalálkozón. DJ Thomas viszont pontosan érti, hogy milyen az a bizonyos veszprémi életérzés, hiszen ő is itt volt gyermek, majd fiatal felnőtt, közben pedig állandó szereplője lett a veszprémi buliknak a DJ-pult mögött. Nem is volt kérdés, hogy első saját remixében a Kossuth utcánt dolgozza fel. Megkerestük a DJ-t, hogy elmeséje a dal megszületésének történetét. tegnap 12:08 Csak Zene: különleges kiállítás nyílt a művészetek kereszteződéséből a KUNSZT!-ban Csak Zene: különleges kiállítás nyílt a művészetek kereszteződéséből a KUNSZT!-ban A Danubia Zenekar, a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) és a KUNSZT! közös szervezésében rendhagyó kiállítás nyílt július 24-én, amely augusztus 24-ig tekinthető meg a Kunszt! kávézóban. A "Csak Zene" című tárlat egy hármas együttműködés eredménye, amely az előadó-művészet, a vizuális művészet és a design világát ötvözi. 2024. július 24. 20:54 Indul a Kőfeszt – a nyugalom fesztiválja, a Pannon Egyetem támogatásával Indul a Kőfeszt – a nyugalom fesztiválja, a Pannon Egyetem támogatásával Immár a hatodik alkalommal rendezik meg a Kőfesztivált, július 31-től augusztus 4-ig. Összesen 120 programmal várják az érdeklődőket, 6 településen, és 12 helyszínen. 2024. július 23. 14:59 Egy kis kreativitással életre szóló élményt szerzett magának egy fiú a VeszprémFesten VeszprémFest Egy kis kreativitással életre szóló élményt szerzett magának egy fiú a VeszprémFesten Nem egyedi eset egy koncerten vagy sportmérkőzésen az, amikor a közönségből egy jól látható táblára felírt üzenet célba ér, így pedig valaki boldog tulajdonosa lehet egy meznek, kedvence dobverőjének és még sorolhatnánk az így új gazdára lelt relikviákat. Az idei VeszprémFesten a Milky Chance koncertjén viszont egy fiatalember egészen más üzenetet fogalmazott meg a tábláján, ami aztán célba is ért, örökre szóló élményt adva neki. 2024. július 22. 14:30

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.