Hankó Balázs már a sajtótájékoztató elején kiemelte: a Pannon Egyetem ma a világ 30 000 egyeteme közül a legjobb 5 százalékban van, körülbelül az 1500. hely környékén, ami rendkívüli eredmény. Mint mondta, az elmúlt években „mozgásba jött az egyetem”: nőtt a diáklétszám, látványosan javult a nemzetközi publikációs teljesítmény, folyamatosak az infrastrukturális fejlesztések, és mindez azt igazolja, hogy a megújult működési modell az intézmények javaslataira építve jó irányba halad.
A hallgatók nem kímélték a kérdésekkel – és ez tetszett a miniszternek
A fórumon rendkívül aktív hallgatóság várta a tárcavezetőt. A moderátor, Németh Roland, a Pannon Egyetem HÖK-elnöke elmondta: „Pozitívan csalódtam a hallgatótársaimban, nagyon sokan kérdeztek, és rengeteg különböző témakört érintettek”. A leggyakoribb kérdések között szerepelt:
- ösztöndíjak és a hallgatói normatíva emelése,
- kollégiumi férőhelyek bővítése,
- infrastrukturális fejlesztések állása,
- a nemzetközi hallgatók helyzete,
- a felsőoktatási sport támogatása,
- az oklevelek értéke és a gyakorlati képzés szerepe.
A miniszter válaszaiból kiderült: a kormány három pillérben látja a hallgatók támogatásának irányát. Egyrészt szükség van a hallgatói ösztöndíjak és juttatások rendezésére; másrészt a duális képzés megerősítésére, amelyben a Pannon Egyetem már most élen jár; harmadrészt pedig az egyetemek saját ösztöndíjrendszereinek bővítésére, amelyhez az intézmények megnövelt költségvetése biztosít hátteret.
Kollégiumfejlesztés: ,,Bővülni kell!"
Hankó Balázs arra is kitért, hogy a Pannon Egyetem jelenleg 1410 kollégiumi férőhellyel rendelkezik, ami a diáklétszám növekedése miatt már nem elegendő. Hangsúlyozta: a veszprémi intézménynek is be kell kapcsolódnia a kollégiumi tőkeprogramba, amely az egyetemi városokban a férőhelybővítést célozza.
Szakképzés és egyetem: sikeres együttműködés
A miniszter szerint különösen örömteli, hogy sok résztvevő technikumi háttérből érkezett az egyetemre, ami azt bizonyítja, hogy a megújult szakképzés és a felsőoktatás valóban összeér. A cél az, hogy a műszaki vagy mérnöki területeken tanuló fiatalok egyre több korábbi képzésüket ismertethessék el az egyetemi szakaszban.
Precíz hallgatók, precíz kérdések
Hankó úgy fogalmazott: „jó volt látni, hogy precíz elszámolással készültek a diákok – darabszámra, ösztöndíjas helyszámra kérdeztek”. A miniszter szerint a fórum hangulatát az őszinte, szakmai alapú párbeszéd határozta meg, végül pedig hét olyan pontot rögzítettek, amelyen a következő időszakban mindenképpen előrelépést várnak.
„Nagyon jó itt lenni Veszprémben”
A sajtótájékoztató zárásaként Hankó Balázs ismét megerősítette: élmény számára egyetemi közegben beszélgetni, mert itt lehetőség van mélyebb összefüggések magyarázatára, nem csupán 20 másodperces válaszokra. Mint mondta, a veszprémi alkalom „felkészült hallgatókkal, valós kérdésekkel és szakmai igényességgel” bizonyította, miért tartja fontosnak a közvetlen találkozásokat.
A „Kérdezd a Minisztert!” fórumsorozat következő állomásai más felsőoktatási intézményekben folytatódnak – de az biztos, hogy Veszprém magasra tette a lécet a hallgatói aktivitás terén.
Fotók: Fux Marcell


