A képzés célja, hogy keresztény antropológiai szemlélettel és a kiégés elleni technikákkal felvértezett szakembereket képezzen a szociális és egészségügyi ellátás számára. Sebestyén József, a főiskola rektora és Dr. Szlávicz Eszter, a Veszprémi Érseki Főiskola Mentálhigiénés Központ megbízott vezetője, a Pécsi Tudományegyetemről érkezett orvos és oktató betekintést nyújtottak a szak hátterébe, céljaiba és a jövőbeni tervekbe.
Sebestyén József hangsúlyozta, hogy a VÉF, mint egyházi felsőoktatási intézmény, kiemelt társadalmi szerepet vállal, melynek hangsúlyos eleme a szociális és egészségügyi szakemberek képzése. "Ez olyan stratégiai célja volt az intézménynek, amely nem csak intézményi vállalás, hanem alapvetően egy tanítóhivatali iránymutatás is" – mondta Sebestyén József, utalva Szent II. János Pál pápa Ex corde Ecclesiae kezdetű apostoli konstitúciójára, amely szerint a katolikus felsőoktatás az egyház szívéből születik. A főiskola 2020 óta ennek fényében nyit a szociális és már az egészségügyi képzések felé is, a társadalom számára való hasznosság jegyében.
Az ápolás és betegellátás szak elindítása az elmúlt öt év intézményfejlesztési stratégiájának eredménye, amely a fenntartó Főegyházmegyével egyetértésben valósul meg. Sebestyén József rektor személyesen is részt vett a kezdeményezésben, felismerve a régióban az orvos- és egészségtudományi képzések hiányát. A szakmai alapok megteremtésében kulcsszerepet játszott Dr. Lovasi Orsolya szakfelelős és Dr. Szlávicz Eszter, valamint a Veszprém Vármegyei Csolnoky Ferenc Kórház, amelynek több munkatársa (orvosok, ápolók) oktatóként is részt vesz a képzésben. "Ez a főiskola sikere, az egyházmegye sikere, a Veszprém Vármegyei Kórház sikere, ez Veszprém sikere, hogy orvos- és egészségtudományi képzés tud az ápolás és betegellátás szak révén meghonosodni itt Veszprémben" – emelte ki Sebestyén József.
Az új alapszakra pótfelvételi eljárásban lehet jelentkezni, nappali és levelező munkarendre egyaránt. Dr. Szlávicz Eszter elmondta, a képzésben kiemelt szerepet kap a kardiológia, az onkológia, a mentálhigiéné és a betegbiztonság.
Az első év az alapozó tantárgyakra – mint az élettan és anatómia – fókuszál, majd a klinikai gyakorlatra felkészítő tárgyak következnek. A képzés második felében mélyülnek el a hallgatók a belgyógyászat, sebészet és egyéb klinikai diszciplínák speciális ápolási tudnivalóiban.
A gyakorlati képzésre nagy hangsúlyt fektetnek, melynek helyszínéül a Csolnoky Ferenc Kórház Skill-laborja, a Padányi Katolikus Iskola demonstrációs termei, a Szent Lukács Idősek Otthona Keszthelyen és a nemesvámosi háziorvosi praxis szolgál.
Az ápolói végzettség rendkívül sokrétű elhelyezkedési lehetőséget kínál. A fekvő- és járóbeteg-ellátás mellett a végzettek dolgozhatnak háziorvosi körzetekben, transzplantációs koordinátorként, a magánszektorban, sőt akár gyógyszercégeknél is. A Padányi középiskolában folyó ápolóképzés – a BSC-szintű szakkal együtt – egy komplex pályaívet tud kínálni a segítő és gyógyító szakmák iránt elhivatott fiataloknak, akik már 13-14 éves kortól eljuthatnak egészen a diplomáig ugyanabban a városban, ugyanazon egyházi intézményrendszeri háttérrel.
A főiskola szorosan együttműködik a Pannon Egyetemmel, a Veszprém Vármegyei Csolnoky Ferenc Kórházzal és Veszprém város önkormányzatával. Tervezik közös, határterületi szakok indítását, mint az egészségturizmus vagy az egészségügyi informatika. Sebestyén József kiemelte, hogy a főiskola nem csak szakembereket képez, hanem az egész régiót mozgósítani kívánja az egészségtudatosságra nevelés és a társadalmi érzékenyítés terén. "Nem csak azért indítjuk el a szakot, hogy legyen szakember, aki gyógyítani képes a betegeket, hanem azért, hogy minél kevesebb szakemberre legyen szükség: hiszen, ha egészségtudatosabb társadalmat nevelünk, vagy érzékenyítjük a társadalmat az egészséges életmódra, akkor nyilván kevesebb a beteg" – magyarázta a főiskola vezetője.
Dr. Szlávicz Eszter, a Pécsi Tudományegyetemről érkezett, ahol 2015 óta a Bőr-, Nemikórtani és Onkodermatológiai Klinikán dolgozik, és pszichoterapeuta szakvizsgát is szerzett, a bőrbetegségek lélektani hátterével foglalkozik. A VÉF Mentálhigiénés Központjának vezetőjeként kiemelt figyelmet fordít a tudományos munka és a tehetséggondozás meghonosítására a főiskolán. Fontosnak tartja, hogy a hallgatók megismerkedjenek a kutatómunkával, és felkészüljenek az egészségügyben egyre inkább teret nyerő mesterséges intelligencia és a gyorsan fejlődő technológiák kihívásaira.
Az ápolói hivatás nagyfokú mentális terheléssel járhat, ezért a képzésben külön hangsúlyt kap a kiégés elleni prevenció és a kommunikációs készségek fejlesztése. "Mentálhigiénés ismeretekkel kapcsolatban is terveztünk be külön tantárgyat, adunk némi pszichológiai ismeretet is, amelyek ilyen alapszintű intervenciókra lehetőséget adhatnak" – tette hozzá Dr. Szlávicz Eszter, hangsúlyozva, hogy a főiskola profiljába is beilleszkedik ez a szemlélet.
A főiskola tervei között szerepel középtávon egy egészségügyi szociális munka mesterszak indítása is, amelyre a már meglévő szociális munka és szociálpedagógus alapképzések, valamint az új ápolás és betegellátás szak végzett hallgatói is jelentkezhetnek. Ez tovább erősíti a VÉF profilját, mint a szociális és egészségügyi alapellátás képzőintézménye, keresztény antropológiai szellemben.
Az új ápolás és betegellátás alapszak elindítása Veszprémben tehát nem csupán egy új képzési lehetőséget teremt, hanem egy komplex stratégia része, amely a regionális egészségügyi ellátás erősítését, az egészségtudatosság növelését és a magas színvonalú, keresztény értékrendű szakemberek képzését célozza.