Napjainkban a legaktívabb ipari kutatások a hagyományos és önvezető járművek fejlesztése területén zajlanak. Hazánk gépjárműipara jelentős fejlesztéseken esett át az utóbbi 10-15 évben, ma már a gyártás mellett a kutatás is lényeges szegmense a hazai iparnak, továbbá a kutató- és felsőoktatási intézményeknek. A Pannon Egyetem Mérnöki Karán és a Műszaki Informatikai Karán évekkel ezelőtt elkezdődtek a hagyományos és az önvezető járművekkel kapcsolatos kutatások, melyek a napokban egy újabb mérföldkőhöz érkeztek.
A 2021. májusában benyújtott bejelentése alapján az Innovációs és Technológiai Minisztérium a járműfejlesztői nyilvántartásába vette a Pannon Egyetemet. A járműfejlesztői státusz immár lehetőséget ad az egyetemnek az egyedileg fejlesztett járműrendszerek, mérőberendezések és aktuátorok nem csak tesztpályán, hanem közúton történő tesztjeinek elvégzésére is. Ennek a kimagasló eredménynek a megvalósulása nagymértékben köszönhető a TKP2020-NKA-10 azonosító számú „Tématerületi Kiválósági Program 2020” Hagyományos és önvezető járművekkel kapcsolatos kutatás-fejlesztések a zalaegerszegi tesztpálya bevonásával című tématerület keretében zajló kutatásoknak. A projekt révén együttműködik az intézmény a zalaegerszegi ZalaZONE Járműipari Tesztpályával, így kölcsönösen tudják segíteni egymás munkáját - például a tesztpálya biztosít lehetőséget az aktuális fejlesztések első éles tesztelésére.
A projekttel a kutató-fejlesztő tevékenység révén számos jövőbe mutató célt kíván megvalósítani az intézmény, mint például:
- Egy olyan mérőberendezés kifejlesztése, amely főként vibrációs mérések alapján az útfelületek minőségére vonatkozó információt szolgáltat gyorsulás, giroszkóp és lézeres távolságmérő szenzorok jeleinek feldolgozásával. A kutatás eredményeként egy olyan egyedi és korszerű villamos és hibrid járművek hajtásrendszereinek tesztelésére alkalmas demonstrációs platform jön étre a régióban, mely mind az ipari partnerek számára, mind az oktatásban kiválóan alkalmazható.
- Autonóm járművek tesztkörnyezetébe integrálható eszközöket (önjáró, illetve mechatronikai rendszerrel mozgatott Pedestrian Target) fejleszt ki, amelyeket olyan szenzorokkal látnak el, amelyek képesek mérni a gépjárművel való ütközés dinamikájának időfüggő paramétereit. Intelligens forgalomirányító lámpák hardverének és működtető szoftverének fejlesztésével bővítve a zalaegerszegi tesztpályán megvalósítható tesztelési lehetőségeket.
- Egy olyan speciális „dummy target car” kifejlesztése a zalaegerszegi tesztpályán való használatra, mely nagyban segíti veszélyes vezetési szcenáriókban az autonóm járművek viselkedésének vizsgálatát, hozzájárulva a fejlett autonóm funkciók fejlesztéséhez és teszteléséhez. A veszélyes közlekedési szcenáriók korszerű autóipari szoftverkörnyezetben kerülnek kialakítására és szimulálásra a valós tesztek végrehajtása előtt.
A projektben a Mérnöki Kar egyes intézetei és a Zalaegerszegi Egyetemi Központ érintett, ezen belül főként a zalaegerszegi Mechatronikai Képzési és Kutatási Intézet végzi a mérőrendszerek fejlesztését és tesztelését a ZalaZONE Járműipari Tesztpályán.