Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2025. december 5. Vilma
Veszprém
7°C
2025. december 5. Vilma
Veszprém
7°C

Hasznos tudnivalók a tehetséggondozásról

2019. március 3. 4:00 // Forrás: vportre.hu
Számos intézményben találunk lehetőséget arra, hogy fiatal tehetségeinket, társadalmunk különleges tagjait képességeiknek megfelelően neveljük, segítsük. De mit is takar pontosan a tehetség fogalma? Hogyan ismerhetjük fel, és melyik életkorban érdemes foglalkozni a tehetséggondozással? Minderre milyen lehetőségek vannak? Minden röviden, amit a tehetséggondozásról tudni érdemes.

Először is, tisztázzuk a fogalmat! Mit is jelent pontosan a tehetség, kit nevezhetünk tehetséges embernek? Legtöbbször a Renzulli-féle modell alapján írják le és jellemzik, amelynek négy összetevőjét különböztetjük meg:

  • átlag feletti általános képességek: ide tartozik a magas szintű elvont gondolkodás, fejlett anyanyelvi képességek, jó memória, hatékony információfeldolgozási stratégiák
  • átlagot meghaladó speciális képességek: nyelvi, zenei, matematikai-logikai, vizuális-téri, testi-mozgásos, szociális-interperszonális, intraperszonális képességek
  • kreativitás: több eleme van: originalitás, flexibilitás, fluencia, problémaérzékenység
  • feladat iránti elkötelezettség: érdeklődés, versenyszellem, kitartás, emocionális stabilitás

Összességében tehát azokat az embereket nevezzük tehetségesnek, akik rendelkeznek e négy kiváló adottsággal, így magas teljesítményre képesek, az élet bármely területéről legyen is szó.

Ahhoz viszont, hogy ezek a tehetségek ki is tudjanak bontakozni, lehetőséget kapjanak különleges képességeik hasznosítására, általában segítségre van szükségük. A tehetséggondozás pedig nem könnyű feladat, s ennek a folyamatnak a kezdete, maga a tehetség felismerése, azonosítása a legnehezebb rész. Mit kell figyelembe venniük azoknak, akik ezt a gyakorlati munkát végzik?

A már fentebb említett Renzulli-féle modellen kívül tesztek is segíthetnek a tehetségek azonosításában, emellett nagyon fontos, hogy minél több információt gyűjtsünk be a gyerek teljesítményéről és képességeiről, hiszen annál biztosabban ismerhetjük fel bennük a rátermettséget.

Gyakran ismételgetett kérdés még a témával kapcsolatban, hogy mégis mikor a legaktuálisabb fejleszteni a gyerekek képességeit – a hétköznapi beszélgetések során sokszor előkerül a gyerekek túl korai tanultatásának kritizálása, vagy éppen a felnőtt fejjel való útkeresés elítélése. Nehéz pontosan meghatározni a tehetséggondozásra való legmegfelelőbb időszakot, hiszen több tényezőtől is függ: magától a különleges képességtől, illetve annak az észlelésétől is. Vannak például olyan speciális képességek, amelyek már az óvodáskorban megmutatkozhatnak, mint például a zenei, matematikai, bizonyos mozgásbeli tehetség – ezeket már el is lehet kezdeni ebben az életkorban kibontakoztatni.

Ahogyan haladunk előre a tehetségek életkorában, úgy a fejlesztés formája is változik – lássuk, milyen szinteken tudunk lépkedni a tehetséggondozás során:

  • kisiskolás kor: speciális osztályok – matematika, nyelv, egyéni programok
  • gimnáziumi osztályok: hatékony speciális tehetségfejlesztés – fakultációk, tagozatok, speciális osztályok, mentor-programok
  • felsőoktatás: végzettség szerzése, életpálya meghatározása

A tehetséggondozás módszerei tehát összesen:

  • tanórai differenciálás különféle formái (kiscsoport, nívócsoport, egyénre szabott munka stb.)
  • speciális osztály
  • fakultáció
  • délutáni foglalkozások (szakkör, blokk, önképzőkör stb.)
  • hétvégi programok
  • nyári kurzusok
  • mentor-program

Támogatott programok:

  • Nemzeti Tehetségpont
  • Arany János Tehetséggondozó Program
  • Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége – MATEHETSZ
  • Nemzeti Tehetségsegítő Tanács
  • Európai Tehetségközpont
  • Nemzeti Tehetség Program
  • Tehetségek Magyarországa
  • Magyar Géniusz Program
  • Tehetséghidak Program
Ágel Zita Krisztina
további cikkek
Rövidfilmekbe sűrítve a fiatalok legnagyobb kérdései kultúra Rövidfilmekbe sűrítve a fiatalok legnagyobb kérdései Huszonegyedik alkalommal rendezték meg Veszprémben, ezúttal a FOTON-ban a Pannonfíling mozgóképes találkozót szombaton, amely mára a hazai és határon túli fiatal filmesek egyik legfontosabb bemutatkozási alkalma lett. A rendezvény 2005-ös indulásakor még az volt a cél, hogy a veszprémi kulturális életet felpezsdítse, és némileg ellensúlyt teremtsen a budapesti kulturális túlsúllyal szemben. „Ma már erre nincs szükség” – idézte fel az alapítás éveit Németh Csaba, a fesztivál egyik szervezője. „Veszprém önálló kulturális tér lett, de a Pannonfíling szerepe nem csökkent, továbbra is fontos ugródeszka a fiatal alkotóknak.” 2025. november 23. 1:26 A fiatalok fele magányos fiatalok A fiatalok fele magányos A Nemzeti Ifjúsági Tanács országjáró roadshow-jának veszprémi állomásán bemutatták a 2024-es reprezentatív ifjúságfelmérés eredményeit.  Kiderült, milyen problémákkal szembesülnek ma a fiatalok, és kirajzolódnak az elmúlt 25 év hosszabb távú trendjei is. 2025. október 2. 16:37 Fehér péntek a közlekedési balesetek visszaszorításáért közlekedés Fehér péntek a közlekedési balesetek visszaszorításáért A korábbi évben egy átlagos középiskolai osztály létszámának megfelelő ember hunyt el Veszprém vármegyében közlekedési balesetben, és bár azóta némileg csökkentek az ilyen tragédiák, már az idei évben is tíz fölött van a halálos áldozatok száma. Többek közt emiatt is szervezte meg a Veszprém Vármegyei Rendőr-főkapitányság a Fehér péntek névre keresztelt prevenciós közlekedésbiztonsági napját ismét, amelynek idén a Veszprém Aréna adott otthont. 2025. szeptember 26. 15:07

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.