Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2025. december 5. Vilma
Veszprém
7°C
2025. december 5. Vilma
Veszprém
7°C

Szépkorúak szépségversenye

2016. május 16. 16:45
Idén harmadszor rendezték meg a balatonfüredi Tagore sétányon a Concours d'Elégance veteránautós szépségversenyt pünkösd hétvégéjén.

Miközben a Hangvillában Veszprém szépét kerestük, néhány kilométerre innen egy egészen másféle szépségverseny zajlott.

A Concours d'Elégance francia kifejezés jelentése „az elegancia versenye”. A versenytípus története még a Füreden kiállított veteránautók életkoránál is régebbre mutat vissza. Az 1600-as években a francia nemesek vetélkedéseként kezdődött, amely során a legszebb hintót keresték. A fogatok elől aztán idővel eltűntek a lovak, és mára már a gépjárműveket zsűrizik.

BMW 328 (1938)BMW 328 (1938)

Balatonfüreden négy kategóriában indultak a tulajdonosok: vintage kategóriába az 1942 előtt gyártott személyautókat, classic kategóriába 1945-1985 között gyártott járműveket, youngtimer kategóriába az 1986-1995 között gyártott autókat, motorkerékpárok kategóriába az 1945 gyártott kétkerekűeket lehetett nevezni.

BMW 507 (1958)BMW 507 (1958)

Az időjárás nem kedvezett a szabadtéri kiállításnak, a hétvégét kellemetlen hűvös idő – és időnként bizony eső is – jellemezte. Ennek ellenére rengeteg érdeklődőt vonzott a rendezvény, ottjártunkkor, szombat délután a főszezonra jellemző tömeg korzózott a sétányon.

Ford Model A (1928)Ford Model A (1928)

Az autótulajdonosok persze a zsűri mellett a közönséget is igyekeztek kiszolgálni, volt aki részletesen elmagyarázta az érdeklődőknek a műszerfalon található mérőeszközök és kapcsolók funkcióját, az 1928-as Ford A-Modellnek pedig nemcsak a látványában gyönyörködhettünk, de a motor hangját is meghallgathattuk, miközben bepillanthattunk a motorházba.

Ford Model A (1928)Ford Model A (1928)

Rólam tudható, hogy a szívemet igazán az ötvenes évek előtt, versenyzésre épített autók dobogtatják meg, így nem meglepő, hogy a személyes kedvencem az idei mezőnyből a 328-as BMW lett. A típus az 1936-os Eifelrennen-en mutatkozott be a Nürburgringen, ahol rögtön kategóriagyőzelmet szerzett. Nyertek vele sportautózásban, hegyi versenyen, Grand Prix-n és endurance-ban is: 1939-ben a Le Mans-i 24 órás versenyen szerzett kategóriagyőzelmet.

BMW 328 (1938)BMW 328 (1938)

1940-ben megnyerte az Észak-Olaszországban megrendezett ezermérföldes Mille Migliát (ezt a több száz, 1957 előtt gyártott versenyautót felvonultató versenyt egyébként épp ezen a héten rendezik majd meg csütörtöktől vasárnapig, akit érdekel a műfaj, az a verseny weboldala mellett Instagramon is rengeteg képet és videót találhat).

BMW 328 (1938)BMW 328 (1938)

De visszatérve Balatonfüredre: a Concours d'Elégance-ot végül egy 1938-as Talbot T23-as nyerte. A Talbot-Lago e típusát 1936 és 39 között gyártották kabrió, kupé és limuzin kivitelben. A 115 lóerős, soros hathengeres 3996 köbcentis motorral szerelt jármű tulajdonosa Ing. Andrej Hrehovčík. A 140 km/h csúcssebességre képes autóba ugyanaz a típusú motor és félautomata váltó került, amivel Louis Chiron 1937-ben megnyerte a Francia Nagydíjat egy Talbot T150C volánja mögött.

Az eredményhirdetésen készült fotót a III. Balatonfüred Concours d'Elégance Facebook-oldalán tették közzé.

Schöngrundtner Tamás

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.