„A híd nem csak mérnöki precizitással megépített műtárgy. A híd pozitív jelkép: összeköt partokat, településrészeket, embereket, emberi sorsokat – és ebben az esetben a katonákat a civil lakossággal” – mondta avató beszédében Benkő Tibor altábornagy, a HM Honvéd Vezérkar főnöke november 3-án, délután, az új kolontári híd átadásakor.
A vezérkari főnök rövid beszédében kiemelte, a híd természetesen nem csak jelképe és szimbóluma, hanem konkrét, kézzelfogható eredménye is a honvédség munkájának, valamint elengedhetetlen feltétele annak, hogy a településen az élet visszatérhessen a szokásos kerékvágásba.

Tili Károly
Tili Károly, Kolontár polgármestere köszönő szavaiban hangsúlyozta, hogy Kolontáron valóban emberi sorsokat köt össze a híd, hiszen ez biztosítja a község két része közötti kapcsolatot.

Fuchs Zsolt
A település lakossága nevében Fuchs Zsolt helyi vállalkozó fejezte ki köszönetét a munkálatokban résztvevő katonáknak, és – csatlakozva az előtte szólókhoz – arról beszélt, hogy ez a híd az első olyan emberi kéz által alkotott építmény Kolontáron, amely régi helyén újjáépült. „Az új híd magában hordozza azt a reményt, hogy hamarosan az iszap által elpusztított más épületek helyett is elkészülnek az élet újrakezdéséhez szükséges házak” – fogalmazott a Fuchs Tojás ügyvezetője.

A nemzeti színű szalag ünnepélyes átvágása után Benkő Tibor altábornagy elismerésben részesítette a munkálatokban kiemelkedő teljesítményt nyújtó katonákat. Balogh Lajos tizedest és Hurzsán Mihály Csaba tizedest a honvédelmi miniszter szakaszvezetővé léptette elő, Kulácsi Zoltán főtörzsőrmester, Kucsera László törzsőrmester, Sárga Ferenc tizedes és Tóth Ferenc tizedes pedig emléktárgyat vehetett át a vezérkari főnöktől.
A fém- és faszerkezetű, 15 méter hosszú, 6 méter széles, 20 tonna teherbírású új építmény kiállta a hídpróbát, hiszen a magyar honvédség legnagyobb tömegű teherautói (egy Ural műhelyes és egy Rába H 18-as tehergépkocsi) hajtottak át rajta.
Az ünnepélyes ceremónia után Nyers József ezredes – az MH 37. II. Rákóczi Ferenc Műszaki Ezred parancsnoka, az építés irányítója – lapunknak elmondta, a munkálatokban 31 katonája vett részt. A legnagyobb kihívást a cölöpözés, az aljzat elkészítése jelentette, hiszen bár voltak felmérési rajzok a területről, a cölöpök nem mindig „arra mentek”, amerre a szakemberek eredetileg azt gondolták. „Ahhoz, hogy hat nap alatt elkészülhessen a híd, megfeszített tempóban kellett a katonáknak dolgozni, megesett, hogy éjjel 11-ig kint voltak a terepen” – mondta az ezredes.

Nyers József
A vezérkar főnökét arról kérdeztük, hogy a továbbiakban milyen feladatok várnak az iszapkatasztrófa területén a honvédség katonáira. „A hadsereg technikai és személyi állománya továbbra is részt vesz a helyszínen a mentesítési munkálatokban. A felmerült igényeknek megfelelően például itt tartjuk azokat a szállító gépjárműveket, amelyekkel ivóvizet, illetve üzemanyagot tudnunk biztosítani a lakosság számára. A honvédség egészen addig a helyszínen marad és segít, amíg a Védelmi Bizottság úgy látja, hogy szükség van a katonaság speciális képességeire és felszerelésére” – nyilatkozta lapunknak Benkő Tibor altábornagy.

Benkő Tibor



