Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Fehérre meszelt falak: megmenthetők a Petőfi színház kerámiái?

2024. január 19. 11:24
A Petőfi színház nyolcvanas évekbeli felújításáról szólt volna a Magyar Művészeti Akadémia szerdai eseménye, azonban csakhamar az előttünk álló rekonstrukcióra terelődött a szó. A tervek ellen több művész is felszólalt a lakossági fórummá avanzsált beszélgetős esten.

A régi zeneiskolában, a nemrég a színháznak átadott, frissen felújított épületben rendezték meg azt a beszélgetést szerdán, amelyen Szendrő Péter építész és Szenes István belsőépítész a színház nyolcvanas években elvégzett rekonstrukcióját idézték volna fel. Amikor azonban szóba kerültek a falakat borító egyedi kerámia csempék, a diskurzus éles fordulatot vett. 

Mi történt a nyolcvanas években?

A színház épülete a hetvenes évekre gyakorlatilag alkalmatlanná vált a korszerű előadások rendezésére – idézték fel az építészek az akkori körülményeket. Az épület már csak nyomokban tartalmazta az eredeti tervező, Medgyaszai István elképzeléseit, az évtizedek során számos alkalommal toldozgatták-foltozgatták. Ekkor még az is felmerült, hogy az épületet moziként működtetik tovább, a színház pedig egy vadonatúj ingatlanba költözött volna – ez a megoldás meglepő módon akár még gazdaságosabb is lehetett volna, a végső szót azonban a politika mondta ki. 

Szenes István és Szendrő Péter (Fotó: Szalai Csaba)Szenes István és Szendrő Péter (Fotó: Szalai Csaba)

Bár a tervezők szerették volna a környező épületekben elhelyezni a színpadot kiszolgáló helyiségeket, akkor erre nem adódott lehetőség, így a korszerű kiszolgáló üzemhez szükséges 2400 négyzetmétert végül a Színházkertből hasították le: a Megyeház tér utcaszintje magasabb, mint a park, így a műhelyeket az utcaszinthez igazítva el lehetett rejteni. Az akkori síkpadlós előadótermet ekkor építették át döntött nézőtérré, oldották meg a helyiség szellőzését. Ekkor kerültek fel a falakra a mindannyiunk által ismert Zsolnay kerámia csempék. 

A csempék műalkotások, értéket képviselnek

Szenes István felidézte, hogy szerették volna Medgyaszai szellemiségében megvalósítani az átalakítást, ugyanakkor igazodni a kor igényeihez. Az eredeti állapotról csak néhány, kézzel rajzolt terv állt rendelkezésre, ebből próbálták megfejteni, milyen elképzelései lehettek bő hetven évvel korábban a tervezőnek a burkolatra, lámpákra vonatkozóan. 

A terveken szereplő belsőépítészeti megoldások soha nem valósultak meg, a színház belső tere eredetileg azért lett puritán, minimalista, mert egész egyszerűen elfogyott a pénz, amit a veszprémi polgárok közadakozással gyűjtöttek. 

Szendrő kifejtette: úgy gondolták, hogy Medgyaszai eredeti, ám anyagi okokból meg nem valósult elképzeléseit követik azzal, hogy díszes burkolatot adnak a korábban fehérre meszelt falaknak. A kerámia csempék megtervezésére Szekeres Károly keramikus művészt kérték fel, aki a színház épületén kívül is megjelenő – Medgyaszai által tervezett – motívumot használta fel kiindulási pontként. 

Fotó: Domján Attila / vehir archívFotó: Domján Attila / vehir archív

“Az eredeti ház hangulatát és motívumait igyekeztünk visszahozni, tisztelettel nyúltunk Medgyaszai örökségéhez” – fogalmazott Szenes István. – “Nem biztos, hogy korszerű egy százéves épületet az eredeti formájára visszaállítani, ehhez mi annyit próbáltunk hozzátenni, ami a mai ember elvárásainak megfelel, hogy ezzel emeljük a színvonalat.”

Fehérre meszelt falak és tapéta: mit hoz a jövő? 

A csempék kapcsán a szó csakhamar az előttünk álló felújításra terelődött, a tervek szerint ugyanis eltűnnének az előcsarnokban és a nézőtéren a falakat borító iparművészeti alkotások, a nézőket fehér falak és tapéta fogadná. A rendezvényen egymásnak adták a mikrofont a város életében fontos szerepet játszó kulturális szakemberek, hogy kifejezzék nemtetszésüket. 

Pagony Rita keramikus iparművész kijelentette: nem történt stílustörés a nyolcvanas években, a kerámia burkolat iparművészeti alkotás, ami értéket képvisel, és nem hagyható figyelmen kívül a tervezéskor. Csatlakozott ehhez a gondolathoz Tamás Ákos porcelánművész is, a Benedek-hegy kapujában található Krisztus-szobor alkotója. Fontosnak nevezte az enteriőr megőrzését, egy építész nem hozhat ekkora áldozatot az iparművészek kontójára. Nincs elegánsabb, szebb beltér ma Veszprémben, mint a Petőfi színház előcsarnoka és nézőtere. Az egyedi, magastűzű mázas Zsolnay porcelánok időtállóak: ma sem látszik rajtuk az évtizedek nyoma, nem koptak, nem sérültek, nem vesztettek fényükből. A burkolat egyszersmind higiénikus is, hipóval könnyen fertőtleníthető – míg az ide megálmodott tapéta néhány hónap után elszíneződne az érintések nyomán. A művész szerint a tervező Potzner Ferenc “anakronisztikus múltba mereng, olyan állapotot, azt a szegénységet akarja visszahozni, amit a pénzhiány okozott.” 

Fotó: Domján Attila / vehir archívFotó: Domján Attila / vehir archív

Szenes István elmagyarázta, hogy a műemlék-átépítésben különböző iskolák léteznek: ők a nyolcvanas években azt képviselték, hogy az eredeti tervezői szándék megtartása mellett új hozzáadott értékekkel korszerűbbé tehető a műemlék épület, vannak azonban olyan tervezők is – és Potzner ezek közé tartozik –, akik az eredeti állapot minél hűségesebb helyreállításában hisznek. Hangsúlyozta: tisztelik egymás munkásságát, ám néhány kérdésben nem értenek egyet.

Oberfrank: úgy kell felújítanunk a színházat, hogy utána tükörbe tudjunk nézni

Oberfrank Pál, a Veszprémi Petőfi Színház igazgatója nyílt párbeszédet ígért a tervekkel kapcsolatban, fontosnak tartja, hogy elhangozzanak a vélemények, nem lehet figyelmen kívül hagyni az emberek érzéseit. “Még előttünk van a nagy kérdése és feszültsége annak, hogy a rekonstrukció hogyan fog megvalósulni.” 

Az igazgató egyúttal igyekezett elhatárolódni a tervezőtől: arra kérte a jelenlévőket és a veszprémieket, hogy ne mossák egybe a színház társulatát és vezetőségét a felújítás terveivel.

Mint mondta, ő maga rendezőként és színészként az előadásokért, igazgatóként a színház működtetéséért felel, építészeti kérdésekben nem kompetens. Felhívta a figyelmet arra, hogy a kerámia csempéket mindenképpen le kell szedni a falakról, máskülönben nem lehetne elvégezni a munkákat. A nagy kérdés az, hogy utána vissza tudják-e tenni őket, és ha igen, akkor az eredeti darabokat, vagy újra kell-e gyártani azokat. A direktor kijelentette: úgy kell majd elkölteni a rendelkezésre álló pénzt, hogy utána tükörbe tudjunk nézni. 

Oberfrank Pál (fotó: Szalai Csaba)Oberfrank Pál (fotó: Szalai Csaba)

Megérti az ellenérzéseket Kellerné Egresi Zsuzsanna, a színház igazgató-helyettese is, aki maga is hasonlóan reagált, mikor először szembesült a tervekkel. Rámutatott, hogy a régi zeneiskolában kialakított új jegyiroda falát is ezek a kerámiák díszítik, mert ezek részei a színház arculatának, ismerős közeget teremtenek a betérő jegyvásárlók számára. A kerámia csempék motívumát marketing anyagokban is használják, azok ugyanis egyediek, csak a Petőfi színházra jellemzőek, értéket jelentenek, ezért a végsőkig küzdeni fognak a megtartásukért – jelentette ki az igazgató-helyettes. 

Oberfrank előrevetítette, hogy a Magyar Művészeti Akadémia egy későbbi alkalommal Potzner Ferenc tervezőt is meghívja, hogy bemutathassa koncepcióját a nagyközönségnek.

Szenes István a beszélgetés egy korábbi pontján, a nyolcvanas évek nagy rekonstrukciója kapcsán elmesélte, hogy a veszprémiek milyen nagy szeretettel fogadták a színházat felújító csapatot, mennyire becsben tartották őket, és ez olyan pozitív élményt jelentett számukra, amelyre a mai napig szívesen gondolnak vissza. Hamarosan kiderül, vajon Potzner úr is képes lesz-e hasonló emlékeket gyűjteni városunkban.

Schöngrundtner Tamás
Domján Attila
Szalai Csaba
további cikkek
Hódolat a négyzetnek, hódolat Albersnek Hódolat a négyzetnek, hódolat Albersnek Josef Albers művészetére reflektáló alkotások kerültek bemutatásra a Modern Képtár - Vass László Gyűjteményben. A kiállított festmények közös vonása, hogy saját művészi eszközökkel fejezik ki a hódolat Albersnek és hódolat a négyzetnek tematikában rejlő kettősség lehetőségeit. A kiállítás július 7-ig megtekinthető. ma 8:31 Egyszerű emberként az egyszerű embereknek fest lélekkel teli képeket Egyszerű emberként az egyszerű embereknek fest lélekkel teli képeket Utoljára tíz éve volt kiállítása Veszprémben Sápi Margit festőművésznek, most viszont visszatért a dózsavárosi könyvtárba elsősorban Veszprém és Balaton témájú alkotásaival. tegnap 12:00 LEGO-ból épített robotokkal versenyeznek LEGO-ból épített robotokkal versenyeznek Idén rendezik meg 10. alkalommal a World Robot Olympaid LEGO robotépítési és programozási versenyt, melynek RoboMission elnevezésű negyedik regionális elődöntőjét péntek délelőtt tartották meg a Völgyikút Házban.   tegnap 8:28 Mit keresett a Veszprém és Hajmáskér közötti vasútvonalon egy gőzmozdony pénteken? Mit keresett a Veszprém és Hajmáskér közötti vasútvonalon egy gőzmozdony pénteken? Nem a MÁV döntött úgy, hogy mozdony flottáját néhány klasszikus darab újbóli beindításával bővíti. Egészen más oka volt, hogy péntek délután egy gőzmozdony többször is megtette a Veszprém és Hajmáskér közötti szakaszt a sínpályán. tegnap 8:30

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.