Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. április 29. Péter
Veszprém
23°C
2024. április 29. Péter
Veszprém
23°C

Okos parkolási rendszer segíti Veszprémben az autósokat

2023. november 23. 21:10
Már bontogatja szárnyait az az új rendszer, ami hamarosan lényegesen megkönnyíti a belvárosi parkolást Veszprémben. Ráadásul nem csak a parkolóhelykeresés kálváriáját csökkenti majd, hanem a környezetszennyezés elleni törekvésekben is nagy előrelépés lesz. A parkolásirányítási rendszernek már az élespróbája zajlik, eközben néztük át a működését az üzemeltető VKSZ Zrt. szakembereivel.

A belvárosba kilépve az ember sokszor úgy érezheti magát, mintha a Big Brotherben szerepelne: minden oszlopon egy fürkésző kamera, ami rögzíti, elmenti az ember minden lépését. Ez persze nem jön rosszkor akkor, amikor a hatóságnak például egy bűncselekményt kell felderíteni, de kamera és kamera közt Veszprémben nagy különbség is lehet.

Az elmúlt hónapokban 47 új kamera került ki a belvárosi lámpaoszlopokra, ezeknek viszont teljesen más funkciójuk van, mint az utca emberének szemmel tartása. Ezek a VKSZ Zrt. legújabb szolgáltatásának a szemei, amivel a parkolásért is felelős közüzemi szolgáltató szeretné megkönnyíteni az autósoknak a belvárosi parkolást.

Az intelligens rendszer lényege, hogy a közel 50 darab kamera folyamatosan pásztázza a piros és zöld zónákban lévő parkolóhelyeket, összegyűjti az adatokat, számol egyet és megosztja az ugyancsak a város több pontján – egészen pontosan 28 helyszínen 59 darab – kihelyezett digitális kijelzőn, hogy hány szabad parkolóhely van egy-egy területen. Így tehát nem térfigyelő kamerákról van szó, hanem egy komplex parkolási-, forgalomirányítási és információs rendszer részeiről.

A parkolásirányítási rendszer létjogosultságát nem különösebben kell magyarázni annak, aki naponta közlekedik autóval a belvárosban, hiszen ezek az emberek pontosan tudják, hogy mennyi idő megy el azzal, ha egy kiválasztott utcában, vagy parkolóban már nincs szabad hely. Ilyenkor nem egyszer a fél belvárost meg kell kerülni, hogy alternatívát találjon a közlekedő.

A mostani okos rendszer viszont éppen ezért kommunikál az autósokkal, hogy előre jelezze nekik, hogy hol, mire számítsanak, ha le akarják parkolni az autójukat. Tehát például, ha az olvasható egy kijelzőn, hogy a Kórház utcában már nincs, vagy csak 2-3 szabad hely van, akkor érdemes még a Megyeháza tér előtt más helyszínen gondolkodni, amiről ugyancsak lehet tájékozódni a kijelzőkről.

A fejlesztés a VKSZ Zrt-nek egy hosszú, másfél évet felölelő projektje, amit a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Főváros program támogatásával tudtak megvalósítani. Portálunknak nyilatkozó Vargáné Schmidt Krisztina, a VKSZ Zrt. parkolási csoportvezetője elmondta, a rendszer egy rendkívül összetett algoritmuson alapszik, amin a szoftverfejlesztők az utolsó simításokat végzik jelenleg is. Viszont, hogy a veszprémiek valóban egy zökkentőmentesen működő szolgáltatással gazdagodjanak, nélkülözhetetlen, hogy a rendszert élesben is teszteljék. Ez zajlik jelenleg is. Emiatt fordulhat elő az is, hogy néhány esetben még a valóságnak nem megfelelő adatok is megjelennek a kijelzőkön. A szakemberek ezeket elemezve állítanak a kamerák látószögén és hangolják össze az adatokat.

Vargáné Schmidt Krisztina betekintést adott abba is, hogy pontosan mit figyelnek a kamerák és hogyan lesznek ezekből az adatokból az autósok számára releváns információk. A szoftver lényege, hogy a rendszer az autókat adatként kezeli – tehát nem a rendszámot figyeli, vagy azt, hogy ki vezeti – és aszerint, hogy hány „adat” van éppen a parkolóban, kiszámolja a szabad parkolóhelyek számát.

Mindez 19 belvárosi helyszínen közel 1300 parkolóhely folyamatos figyelését és elemzését jelenti. Ráadásul nem csak a hivatalos parkolókról érkeznek be a rendszerbe az adatok, hanem az olyan környező utcákból is, amelyek részei a hivatalos parkolózónáknak. Tehát, amikor a Budapesti úti – a Hotellal szemben lévő parkoló – szabad férőhelyeit közli a rendszer, abba beleveszi a közeli Ádám Iván utca lehetőségeit is, így valóban lefedve a teljes belvárost.

A dinamikusan változó adatok mellett a táblákon olyan információkat is tudnak közölni, mint amikor ingyenessé válik a parkolás Veszprémben, ilyen egyébként a decemberi két ünnep közötti időszakban szokott lenni általában.

A kamerarendszer és a kijelzők telepítése egy hosszú és bonyolult folyamat volt, hiszen számos esetben plusz oszlopot kellett telepíteni, hogy biztonságosan elbírjon akár több ilyen 25 kg-os táblát egyszerre, valamint az áramszolgáltatóval közösen meg kellett oldani a folyamatos áramellátást is. Viszont mostanra ez a folyamat is a finisbe érkezett.

A fejlesztés további célja üzemeltetői oldalról, hogy hatékonyabbá tegyék a belvárosi parkolók kihasználtságát – folytatta Vargáné Schmidt Krisztina. Hiszen tapasztalataik szerint vannak olyan frekventált helyek, amelyek kihasználtsága a 100%-hoz közelít, mellette másik közeli helyszíneken ez alig haladja meg az 50%-ot.

A parkolásirányítási rendszer a mélygarázsok és parkolóházak aktuális szabad kapacitását is mutatni fogja. Itt érdemes kiemelni azt, amit a VKSZ Zrt. illetékes kollégája is megerősített, miszerint amíg a fővárosban az autósok főleg az őrzött parkolóházakat keresik, addig vidéken, így Veszprémben is még mindig a közterületi parkolás mellett dönt az emberek többsége. A VKSZ Zrt. többek közt most erre a trendre is reagál azzal, hogy segít eligazodni az autósoknak, ha már Veszprém belvárosának földrajza és a településszövet sem engedi azt, hogy nagyságrendekkel több parkoló épüljön.

Az autószámlálás mellett még egy fontos funkciója is lesz a rendszernek. A VKSZ Zrt. a Pannon Egyetemmel közösen a légszennyezettséget is elkezdte mérni ezekkel az eszközökkel, pontosabban a forgalmi adatokat fogják összevetni a levegőminőség adataival. Az egyetem kutatói arra keresik a választ, mennyivel javul a belváros levegője abban az esetben, ha az autósok már nem köröznek hosszú percekig az utcákon parkolóhelyet keresgélve.

A rendszer tesztelése tehát folyamatosan zajlik, szinte napról napra pontosabbak lesznek az információk, mondta Vargáné Schmidt Krisztina. A cél, hogy öt autónyi pontossággal meg tudják mondani előre, hogy hány szabad férőhely van egy-egy parkolóban. Ez a tervek szerint december közepére megvalósul, onnantól élesben működik a rendszer és bátran lehet rá hagyatkozni veszprémi autósként.

Hajas Bálint
Szalai Csaba
további cikkek
Újabb 157 parkolóhely Veszprémben: megnyílt a Szikvíz Újabb 157 parkolóhely Veszprémben: megnyílt a Szikvíz Január végéig ingyenesen lehet használni a belváros legújabb parkolóját az egykori Szikvíz helyén. 2023. december 22. 11:25 Új okosrendszer könnyíti meg a parkolást a belvárosban Új okosrendszer könnyíti meg a parkolást a belvárosban Az új parkolási rendszer a VKSZ Zrt. beruházásában készült, amely lényegesen megkönnyíti az autósok mindennapjait, és egyben nagy lépés a környezetbarát közlekedés felé is. A városban kialakított rendszernek köszönhetően 19 helyszínen 47 kamera, két perces frissítési idővel ad pontos információkat a szabad parkolóhelyek számáról.   2023. december 8. 21:50 Parkolóház, vagy közterületi parkoló? Megnéztük melyik éri meg jobban Veszprémben parkolás Parkolóház, vagy közterületi parkoló? Megnéztük melyik éri meg jobban Veszprémben Veszprémben minden nap születnek győztesek. Ők azok, akiknek sikerül parkolóhelyet találni a belvárosban. De valóban az az igazi győzelem, ha a piros zónában le tudjuk rakni az autót? Megvizsgáltuk a veszprémi belvárosi parkolóhelyzetet kifejezetten a pénztárca szempontjából. 2023. október 18. 12:04 Sok hűhó semmiért: parázs vita borzolta a kedélyeket a kertvárosi lakossági fórumon parkolás Sok hűhó semmiért: parázs vita borzolta a kedélyeket a kertvárosi lakossági fórumon Paprikás hangulatú lakossági fórumon dőlt el szerdán, bevonják-e a kertvárosi utcákat a parkolási rendszerbe. 2023. szeptember 28. 13:02

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.