Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. május 3. Tímea
Veszprém
14°C

Éjszaka a szabad ég alatt

2023. július 16. 21:46
Ritkán érezhetjük magunkat annyira szabadnak, mint amikor egy szál hálózsákban a szabad ég alatt tölthetjük az éjszakát. A bivakolás és vadkempingezés megítélése és szabályozása eltérő Európában – hol megtűrik, hol kifejezetten támogatják.

Mindenekelőtt szögezzük le: cikkünkben elsősorban az állami tulajdonú területekről írunk. Magánterületen csak a tulajdonos beleegyezésével tartózkodhatunk!

Az állam ennél megengedőbb: Magyarországon kifejezetten cél az, hogy az erdőket bevonják a turizmusba, használjuk őket rekreációs célokra. A vonatkozó törvény azt mondja ki, hogy az erdőben huszonnégy órát meghaladóan üdülési, illetőleg sportolási célból tartózkodni, táborozni, továbbá sátrat felverni csak az erdőgazdálkodó hozzájárulásával lehetséges – ennél rövidebb időtartamra azonban nem szükséges engedélyt kérni. Persze fontos, hogy ekkor is léteznek korlátozó körülmények: nemzeti parkokban, természetvédelmi területen jellemzően nincs lehetőség erre, és annak is utána kell nézni, érvényben van-e erdőlátogatási korlátozás.

Természetesen egy szabadban töltött éjszaka során fontos, hogy odafigyeljünk a környezetünkre, ne hagyjuk semmilyen hulladékot magunk után, és lehetőleg úgy válasszuk meg az alvóhelyünket, hogy a növényzetben se tegyünk kárt!

(Le Tan / Unsplash)(Le Tan / Unsplash)

A katasztrófavédelem honlapján találhatunk tájékoztatást arról, milyen feltételek mellett rakhatunk tábortüzet az erdőkben. Eszerint az erdőgazdálkodók kötelesek a turisztikai célpontnak számító parkerdők területén állandó és biztonságos tűzrakó helyeket kialakítani, a turisták pedig csak ezeken a helyeken gyújthatnak tüzet. Fontos, hogy előbb tisztítsuk meg a levelektől, éghető anyagoktól a tűzrakó hely környékét – nehogy tovaterjedjenek a lángok –, soha ne hagyjuk felügyelet nélkül a tüzet, és miután eloltottuk, győződjünk meg róla, hogy nem maradt parázs, amit a szél felszíthat!

De mégis mit keresünk éjnek évadján a természetben? Leggyakrabban egy többnapos gyalogtúra hozománya a szabad ég alatt töltött éjszaka, szabadságot ad ugyanis, hogy nem kell előre szállást foglalni, aztán lemondani, ha a kedvezőtlen időjárás miatt füstbe megy a tervünk. De maga az éjszakázás is lehet önálló program: egy kijelölt tűzrakó helynél, tábortűz mellett az erdőnek olyan zajait tapasztalhatjuk meg, amelyeket nappal nem hallhatunk.

(Daan Weijers / Unsplash)(Daan Weijers / Unsplash)

Amennyiben nem csak idehaza túrázunk, fontos, hogy utánajárjunk annak, milyen szabályok érvényesek a célországban. Kedvező úticél például Norvégia. Míg nálunk a törvény éppen csak megengedő, a norvégok a komplett országimázsukat a túrázásra építették fel. A turisztikai ügynökségük azt hirdeti, hogy szinte korlátlanul hozzáférhetünk az ország gyönyörű tájaihoz, amíg vigyázunk a környezetre és nem hagyunk szemetet magunk után. Gyakorlatilag bármelyik partszakaszhoz, mocsárhoz, erdőhöz, hegyhez ellátogathatunk és felverhetjük a sátrunkat – a magánterületek és földművelés alá vont részek kivételével. A természethez való hozzáférés joga, az allemannsretten ősidők óta elidegeníthetetlen jog Norvégiában, amit jelenleg törvény is véd. Ezzel együtt a népszerű turisztikai desztinációknál a szezon idejére tilthatják a vadkempingezést, ezzel védve a környezetet a tömegével érkező turisták hadaitól.

Skandináviában másutt is alapjognak számít a természethez való hozzáférés. Finnország is fennen hirdeti magáról, hogy a nemzeti parkok és környezetvédelmi területek kivételével bárhol lehetséges gyalogosan, kerékpárral vagy lóháton közlekedni, letáborozni, erdei gyümölcsöket, gombákat gyűjteni, úszni vagy csónakázni a természetes vizeken, illetve gyalogszerrel vagy motoros járművel közlekedni a befagyott tavak jegén. Svédország szintén büszke a nyitottságára: a turisztikai ügynökségük honlapján azt írják: “Svédországban nincs Eiffel-torony, sem Niagara-vízesés vagy Big Ben. Mégcsak egy apró szfinx sincs. Svédországban másunk van: szabadság a természetben. Ez a mi emlékművünk.” Az országban – a magánterületekre vonatkozó szokásos kivételtől eltekintve – bárhol alhatunk a szabad ég alatt, hegytetőn, tóparton, erdőben vagy pusztán. Stílusosan úgy fogalmaznak: az egész országot feldobták az Airbnb-re.

(Austin Schmid / Unsplash)(Austin Schmid / Unsplash)

Hasonlóan vonzó célpont lehet Skócia, ahol szintén törvény biztosítja a természethez hozzáférés jogát – amennyiben a túrázó felelősen viselkedik a természetben – minden földterületen és természetes víz mentén, a lakóingatlanok, magánkertek és mezőgazdasági művelés alá vont területek kivételével. A szabályozás szerint mindenütt, ahol jogszerűen tartózkodunk, sátrat is állíthatunk. Más a helyzet az Egyesült Királyság többi tagországában – Angliában például e sorok írásakor is zajlik a skóthoz hasonló, széleskörűen megengedő törvény vitája a parlamentben, jelenleg ugyanis csak nagyon korlátozottan, mindössze az ország erre alkalmas területeinek nyolc százalékán biztosítanak szabad hozzáférést a természethez.

Akár külföldön, akár itthon döntünk úgy, hogy a szabad ég alatt töltjük az éjszakát, figyeljünk oda arra, hogy ne tegyünk kárt semmiben, ne hagyjunk magunk mögött szemetet – és élvezzük a csillagokat, a lágy nyári szellőt, az éjszakai erdő hangjait és a végtelennek tűnő szabadságot.

Schöngrundtner Tamás
további cikkek
Együtt élés, külön alvás? életmód Együtt élés, külön alvás? Ha egy pár külön ágyban, ne adj isten külön szobában hajtja álomra a fejét, legtöbbször már temetjük is a kapcsolatot. Ez a szokás azonban jobb minőségű alváshoz segíthet minket, ami pozitívan hathat a kapcsolatra is.  2024. április 28. 22:24 Ezek a világ legszebb virágmezői Ezek a világ legszebb virágmezői Hollandia híres tulipánmezői ugyan nem kerültek be a top 10-be, Monet festményeket ihlető kertje Giverny-ben viszont igen. 2024. április 24. 14:42 Két veszprémi szakember újraértelmezte az egészség fogalmát életmód Két veszprémi szakember újraértelmezte az egészség fogalmát Két veszprémi szakember összefogott, hogy az egészséges életmódhoz kapcsolódó szakmai tudásukat egyesítve újra értelmezzék az egészség fogalmát az emberek gondolkodásában. Hiánypótló előadás-sorozatukban a dietetika és a testedzés harmonikus és gyakorlati összhangjára hívják fel a figyelmet. Nem tananyagot felmondva, hanem személyes, életközeli példákkal. Nyikos Ráhel és Péteri Dávid meséltek közös projektjükről. 2024. április 16. 21:19 A nők esetében továbbra is az emlőrák, a férfiaknál a prosztatarák a leggyakrabban diagnosztizált daganattípus A nők esetében továbbra is az emlőrák, a férfiaknál a prosztatarák a leggyakrabban diagnosztizált daganattípus A nők esetében továbbra is az emlőrák, a férfiaknál a prosztatarák a leggyakrabban diagnosztizált daganattípus - olvasható a Magyar Rákellenes Liga szerdán, a nemzeti rákellenes nap alkalmából közzétett közleményében. 2024. április 10. 15:08

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.