2022. július 1.
//
Annamária névnap

Ahogy a diákok látják a várost

2022. június 22. 15:00
Veszprém arca ezerféle, de hogyan látják a középiskolások? Ennek felderítésére vállalkozott a VEB2023 ZRt. által támogatott STAMP-kulturális korlenyomat gyerekszemmel nevű komplex pályázati program, amelyet a DEMO Egyesület hívott életre több másik szervezettel együtt méghozzá helyi iskolák bevonásával. A program VeszprémParticipi néven futó projektjének résztvevőivel beszélgettünk.

Berta-Szénási Panna a DEMO Egyesület képviseletében megkeresésünkre a program előzményeiről mesélt: „2021-ben elkezdtünk gondolkozni a leendő együttműködő partnerinkkel, mint a Veszprém Megyei Honismereti Egyesület, a Művészetek Háza Veszprém, vagy az Eötvös Károly Megyei Könyvtár, és a pécsi székhelyű KultúrAktív Egyesülettel , hogy közös programjainkkal miként tudnánk kapcsolódni a Veszprém-Balaton 2023 programévhez.

Célunk, hogy 5-15 éves fiatalokkal és családjaikkal az egyes városrészek épített és tárgyi környezetéről közösen fogalmazzunk meg észrevételeket, terveket a design eszközrendszerén keresztül.

Hisszük, hogy Veszprém valóban a gyerekek városa is, ezért érdemes hasznosítani és értékként megőrizni igényeiket, ötleteiket a jövő számára. A kultúrAktív Egyesülettel közös, most elkezdett projektben egy úgynevezett közösségi társasjátékot tervezünk, mely a diákok látószögéből és ötletei által készül el.”

Fotó: Domján Attila/vehirFotó: Domján Attila/vehir

Tóth Eszter, a kultúrAktív képviseletében így fogalmazott: „Célunk, hogy a fiatalok otthon érezzék magukat a városban, s hogy erősítsük a helyi kötődésüket. Fontos bevonnunk őket a város tervezésébe, akár fejlesztésébe – ösztönözni a döntéshozókat, hogy a diákok is aktívan alakíthassák a várost. Ehhez oktatási programokat szervezünk, illetve olyan eszközöket fejlesztünk, amelyek segítik a folyamatot. Jelen esetben a társasjátékot. Azt a Veszprémet fogja tükrözni, amit a fiatalok látnak. Fontos a részvétel. Olyan kisebb léptékű cselekvési minták is felbukkannak, mint a virágültetés, vagy a padfestés: vagyis, amivel pozitív változást képesek elérni a legszűkebb környezetükben.”

A programban négy veszprémi iskola vett részt, így a VSZC Jendrassik - Venesz Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája, melynek igazgatója, Szabó Zoltán így nyilatkozott az együttműködésről: „A covid után hatványozottan fontos lett, hogy a közösségeket összetartsuk, akár újjászervezzük. Azt akartuk, hogy az intézményünkben elsajátítható hét különböző szakma külön identitása egybeolvadjon az iskoláéval, majd a városéval is. A szóban forgó projekt a tevékenységre épül, ami intézményünk egyik hitvallása. A gyermekek bevonása alapvető eleme annak, hogy kreativitásuk is megmutatkozhasson.”

Szűcs Attila a Vetési Albert Gimnázium igazgatója az első foglalkozás után így összegezte gondolatait: „A kultúrAktív Egyesület csapata kiváló hangulatú, igazán érdekes interaktív foglalkozáson mérték össze 9. évfolyamos diákjaink városi terekről alkotott képét. Az elkészült város-tér-képek minden esetben egyedi szemlélete, illetve a közös térhasználati szokások megismerése kicsit közelebb hozta iskolánkat a városhoz, felhívta a tanulók figyelmét a város és az ember különös kapcsolatára. Várjuk a további foglalkozásokat, játékos tanórákat.”

A Szilágyi Erzsébet Keresztény Általános és Alapfokú Művészeti Iskola igazgatója, Eveli Péter a következőket mondta a projektről: „Fontos ez a projekt, mert teret enged a tanulói kreativitásnak a városfejlesztés és a városépítészet terén.

Örömteli, hogy a gyerekek nézőpontja és igényei is megjelenhetnek a közösségi terek kapcsán.

A játékos, korosztályhoz illő városismereti kiadványok célirányosan tudják erősíteni a helyismeretet, a helyi identitás érzését.”

További résztvevő a Veszprémi Szakképzési Centrum Ipari Technikuma, ahol Ujj Norbert a diákönkormányzat képviseletében így fogalmazott: „Véleményem szerint a projekt nyitottsága a diákok felé nagyon fontos, hiszen így pont azoknak a véleménye jelenik meg a város fejlesztésében, akik a legtöbbet használják a város közösségi tereit. Emellett az, hogy játékos formában közelíti meg az egészet, még inkább felhívja magára a fiatalok figyelmét.”

Szabó Eszter

További cikkek

Veszprémi óvoda és iskola lettek az év állatvédő intézményei
Veszprémi óvoda és iskola lettek az év állatvédő intézményei
Sótonyi Péter, az Állatorvostudományi Egyetem rektora adta át az „Év Állatvédő Óvodája 2022” és az „Év Állatvédő Általános Iskolája 2022” pályázat dobogósainak okleveleit az Egyetemen megrendezett díjátadó ünnepségen, június 29-én, Budapesten. Az „Állatvédelem gyerekeknek” szerkesztőbizottsága az Állatorvostudományi Egyetem Állatvédelmi, Jogi, Elemző- és Módszertani Központjának szakmai támogatásával idén második alkalommal hirdetett – az állatvédelmi oktatási tevékenységet középpontba helyező – pályázatot óvodák és idén első ízben már általános iskolák számára is. A pályázatra olyan intézmények jelentkezését várták, akik kiemelkedően sokat tettek az állatvédelemért, és törekedtek arra, hogy beépítsék a felelős állattartást a nevelésbe változatos és kreatív programok segítségével.
Átvehették diplomájukat a Pannon Egyetem MFTK végzősei
Átvehették diplomájukat a Pannon Egyetem MFTK végzősei
A Modern Filológiai és Társadalomtudományi Kar szerda délelőtt tartotta diplomaátadóját a B épület aulájában.
Tanévzáró és bizonyítványosztás volt a börtönben
Tanévzáró és bizonyítványosztás volt a börtönben
Több mint ötven fogvatartott kapta kézhez bizonyítványát Veszprémben.
Pitch Dayt szerveztek a GTK speciális ösztöndíjasai számára
Pitch Dayt szerveztek a GTK speciális ösztöndíjasai számára
Az NKFIH és az Express Innovation Agency által támogatott Hungarian Startup University Program (HSUP) 2022 júniusában zárul. A Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Kar speciális ösztöndíjas hallgatói csapatai számára a program zárásaként 2022. június 20-án Pitch Day-t szervezett, ahol a csapatok az előző félévben továbbjutó ötleteik megvalósítását mutatták be a szakmai zsűri előtt.
Testi, lelki és szellemi feltöltődés után mennek vakációra a Deák iskola diákjai
Testi, lelki és szellemi feltöltődés után mennek vakációra a Deák iskola diákjai
Az egész diákságot megmozgató és megszólító tematikus nappal zárta az évet a veszprémi Deák Ferenc Általános Iskola. A keddi programok között több témában tartottak interaktív prevenciós foglalkozásokat, előadásokat helyi és környékbeli előadók bevonásával. A teljes napot pedig a mandala, mint motívum kísérte végig, ráadásul nem is hétköznapi formájában.