Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. július 24. Kinga, Kincső
Veszprém
25°C
2024. július 24. Kinga, Kincső
Veszprém
25°C

Ahogy a diákok látják a várost

2022. június 22. 15:00
Veszprém arca ezerféle, de hogyan látják a középiskolások? Ennek felderítésére vállalkozott a VEB2023 ZRt. által támogatott STAMP-kulturális korlenyomat gyerekszemmel nevű komplex pályázati program, amelyet a DEMO Egyesület hívott életre több másik szervezettel együtt méghozzá helyi iskolák bevonásával. A program VeszprémParticipi néven futó projektjének résztvevőivel beszélgettünk.

Berta-Szénási Panna a DEMO Egyesület képviseletében megkeresésünkre a program előzményeiről mesélt: „2021-ben elkezdtünk gondolkozni a leendő együttműködő partnerinkkel, mint a Veszprém Megyei Honismereti Egyesület, a Művészetek Háza Veszprém, vagy az Eötvös Károly Megyei Könyvtár, és a pécsi székhelyű KultúrAktív Egyesülettel , hogy közös programjainkkal miként tudnánk kapcsolódni a Veszprém-Balaton 2023 programévhez.

Célunk, hogy 5-15 éves fiatalokkal és családjaikkal az egyes városrészek épített és tárgyi környezetéről közösen fogalmazzunk meg észrevételeket, terveket a design eszközrendszerén keresztül.

Hisszük, hogy Veszprém valóban a gyerekek városa is, ezért érdemes hasznosítani és értékként megőrizni igényeiket, ötleteiket a jövő számára. A kultúrAktív Egyesülettel közös, most elkezdett projektben egy úgynevezett közösségi társasjátékot tervezünk, mely a diákok látószögéből és ötletei által készül el.”

Fotó: Domján Attila/vehirFotó: Domján Attila/vehir

Tóth Eszter, a kultúrAktív képviseletében így fogalmazott: „Célunk, hogy a fiatalok otthon érezzék magukat a városban, s hogy erősítsük a helyi kötődésüket. Fontos bevonnunk őket a város tervezésébe, akár fejlesztésébe – ösztönözni a döntéshozókat, hogy a diákok is aktívan alakíthassák a várost. Ehhez oktatási programokat szervezünk, illetve olyan eszközöket fejlesztünk, amelyek segítik a folyamatot. Jelen esetben a társasjátékot. Azt a Veszprémet fogja tükrözni, amit a fiatalok látnak. Fontos a részvétel. Olyan kisebb léptékű cselekvési minták is felbukkannak, mint a virágültetés, vagy a padfestés: vagyis, amivel pozitív változást képesek elérni a legszűkebb környezetükben.”

A programban négy veszprémi iskola vett részt, így a VSZC Jendrassik - Venesz Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája, melynek igazgatója, Szabó Zoltán így nyilatkozott az együttműködésről: „A covid után hatványozottan fontos lett, hogy a közösségeket összetartsuk, akár újjászervezzük. Azt akartuk, hogy az intézményünkben elsajátítható hét különböző szakma külön identitása egybeolvadjon az iskoláéval, majd a városéval is. A szóban forgó projekt a tevékenységre épül, ami intézményünk egyik hitvallása. A gyermekek bevonása alapvető eleme annak, hogy kreativitásuk is megmutatkozhasson.”

Szűcs Attila a Vetési Albert Gimnázium igazgatója az első foglalkozás után így összegezte gondolatait: „A kultúrAktív Egyesület csapata kiváló hangulatú, igazán érdekes interaktív foglalkozáson mérték össze 9. évfolyamos diákjaink városi terekről alkotott képét. Az elkészült város-tér-képek minden esetben egyedi szemlélete, illetve a közös térhasználati szokások megismerése kicsit közelebb hozta iskolánkat a városhoz, felhívta a tanulók figyelmét a város és az ember különös kapcsolatára. Várjuk a további foglalkozásokat, játékos tanórákat.”

A Szilágyi Erzsébet Keresztény Általános és Alapfokú Művészeti Iskola igazgatója, Eveli Péter a következőket mondta a projektről: „Fontos ez a projekt, mert teret enged a tanulói kreativitásnak a városfejlesztés és a városépítészet terén.

Örömteli, hogy a gyerekek nézőpontja és igényei is megjelenhetnek a közösségi terek kapcsán.

A játékos, korosztályhoz illő városismereti kiadványok célirányosan tudják erősíteni a helyismeretet, a helyi identitás érzését.”

További résztvevő a Veszprémi Szakképzési Centrum Ipari Technikuma, ahol Ujj Norbert a diákönkormányzat képviseletében így fogalmazott: „Véleményem szerint a projekt nyitottsága a diákok felé nagyon fontos, hiszen így pont azoknak a véleménye jelenik meg a város fejlesztésében, akik a legtöbbet használják a város közösségi tereit. Emellett az, hogy játékos formában közelíti meg az egészet, még inkább felhívja magára a fiatalok figyelmét.”

Szabó Eszter
további cikkek
A leköszönő rektor, Gelencsér András története - videó A leköszönő rektor, Gelencsér András története - videó Gelencsér András akadémikus, vegyész-légkörkutató kilenc év után elbúcsúzott a rektorságtól, és a tudományos pályán maradva újabb célokat fogalmazott meg. Az elmúlt időszakról, rektori kihívásokról, nehézségekről, és arról is mesélt, hogy miként képzeli el a jövőjét. Gelencsért az elmúlt években igencsak sokan kérdezték már arról, milyen veszélyek fenyegetik a bolygónkat, most arra is választ kaptunk, létezik-e egyéni megoldás arra, hogy visszafordítsunk bizonyos folyamatokat, amelyeket az éghajlatváltozás okoz. 2024. július 11. 15:56 Évről-évre eredményesebb a Veszprémi Érseki Főiskola Évről-évre eredményesebb a Veszprémi Érseki Főiskola Július hatodikán tartotta diplomaátadó ünnepélyét a Veszprémi Érseki Főiskola. A 2023/2024-es tanévben ötvenkét hallgató szerzett oklevelet, ebből kilencen alapképzési, és negyvenhárman szakirányú továbbképzési szakon.  A rendezvényen – tanszékvezetői és szakfelelősi megbízásának lejártával – megköszönték dr. habil. Leveleki Magdolna főiskolai tanár, a Szociális Tanulmányok Tanszék vezetőjének munkáját, akire részmunkaidejű oktatóként továbbra is számítanak. 2024. július 7. 14:55 Összefogás a tudomány népszerűsítéséért Összefogás a tudomány népszerűsítéséért Tudománynépszerűsítő, kutatási, oktatási és képzési, fejlesztési célból kötött együttműködési megállapodást a Selye János Diáklabor pályázat kapcsán a Pannon Egyetem, a Veszprémi Szakképzési Centrum Ipari Technikum és a Charles River Laboratories Hungary Kft – közölte az egyetem. 2024. június 25. 13:26 Titokban szerveztek gyermeknapot a padányis alsósoknak a tanítóik Titokban szerveztek gyermeknapot a padányis alsósoknak a tanítóik Egy tűzoltóautó szirénája jelezte a Padányi Katolikus Iskola alsó tagozatos gyermekeinek, hogy elkezdődtek a gyereknapi programok csütörtökön, amiket a tanítóik teljes titokban szerveztek meg nekik a tanítási év utolsó napjaiban. 2024. június 20. 13:53

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.