2022. szeptember 25.
//
Eufrozina névnap

Válsághelyzetben nem a termék, az üzenet a fontos

Talán egyetlen ágazatot sem sújtott annyira a Covid-válság, mint a turizmust, a helyzethez képest mégis egészen jó éveket zárt a hazai szektor. De min múlt ez és mire érdemes figyelni a jövőben is a marketingben?

Többek között erre a kérdésre keresték a választ a Pannon Egyetem új Turizmus Mozaik című turisztikai ismeretterjesztő előadás-sorozatának első alkalmával, ahol Könnyid László, a Magyar Turisztikai Ügynökség turizmusszakmai vezérigazgató-helyettese tartott előadást a koronavírus-járvány alatti országmarketingről.

A téma már csak azért is érdekes, mert ugyan a járványt mintha a hátunk mögött hagynánk (vagy legalábbis kezdenénk másként gondolkodni róla és arról, hogyan is kellene együtt élni vele), a bizonytalanság nem múlt el, az orosz–ukrán válság ugyancsak ijedtségre adhat okot a szakmában. Hogy a háborúnak mennyire van komoly kihatása a foglalásokra, azt majd egy kicsit később, Könnyid szerint azonban a legfontosabb stratégia bárminemű válság esetén, hogy a marketinget soha ne hagyjuk abba, soha ne kapcsoljuk le a villanyt. Minden eseménynek van egy időfókusza: gondoljunk csak a londoni metróban történt robbantásokra a 2000-es évek közepén vagy a párizsi terrortámadásokra – egy ideig félelmet keltenek, idővel azonban az emberek újra visszamerészkednek a korábban kedvelt helyekre, ha nem hagyjuk feledésbe merülni őket.

Ezzel az attitűddel állt neki a Magyar Turisztikai Ügynökség is az országmarketingnek a koronavírus-járvány alatt. A stratégián persze valamennyit kellett alakítani. 2019-ben a hazai és a globális turizmus egyaránt rekordévet zárt: a magyarországi vendégéjszakák száma megközelítette a 42 milliót abban az évben, és már itthon is a tömegturizmus negatív hatásairól beszéltek elsősorban a budapesti bulinegyed kapcsán. Akkor éppen ezért a Spice of Europe szlogen mentén, Budapest magas minőségére alapozva próbálták meg bevonzani az elsősorban külföldi turistákat.

A vírus betörése és a turizmus lenullázása után viszont szinte mindegy lett, honnan és milyen költésű sávból érkeznek a vendégek, csak érkezzenek. A megváltozott gazdasági környezetben, a megváltozott célközönség mellett egyszerűsíteni kellett a márkát, a termékalapú kommunikáció helyett az üzenetre került a hangsúly, a cél a magyarok itthon tartása és a hazai költés elősegítése lett. Ráadásul nemcsak az utazóközönség felé kellett a biztonságos turizmus lehetőségét kommunikálni, de a szakmában és a pályaválasztáson – vagy változtatáson – gondolkodó fiatalokban is tartani kellett a lelket. Ezt szolgálták rögtön 2020 áprilisában a Visszajövünk és a Magyarország visszavár kampányok.

A stratégia bejött: bár a korábbi évhez képest jóval szerényebb számokat, mintegy 23 millió vendégéjszakát sikerült produkálni 2020-ban, ez a körülményeket, kiváltképp a rövid szezont tekintve jó eredménynek számít. 2021-ben már közel 29 millió vendégéjszakával zárta az évet a hazai turisztikai szektor, s ugyan rengeteg külföldi piacot el kellett engedni, ekkor már jobban lehetett a határon túli utazóközönségre, elsősorban a visegrádi négyekre is koncentrálni a kampányokban, amelyeket külön célcsoportok szerint is alakítottak.

2022-re még nagyobb növekedéssel számol az ágazat, nagyjából 36-37 millióra becsülik az idei vendégéjszakák számát. Könnyid szerint ezek a számok még az orosz–ukrán háború mellett is valószínűleg tarthatóak, és erre leginkább az előrefoglalások adnak reményt. Csak az előttünk álló húsvéti hétvégére 500 ezer vendégéjszakát foglaltak le, május hónapra pedig 2021-hez képest 220%-os a külföldi vendégéjszakák száma, de júniusra is hozzák már most a tavalyi számokat.

Másrészt a belföldi közönségben is ismét lehet bízni: a SZÉP-kártyákon összesen 155 milliárd forint áll rendelkezésre, amely óriási muníciót ad a hazai turizmusnak.

Nyitókép: Csodás Magyarország

Bertalan Melinda

További cikkek

Helyben hasznosulnak újra a Pannon Egyetem közösségének tárgyai
Helyben hasznosulnak újra a Pannon Egyetem közösségének tárgyai
Október 4-én az egyetem közössége előtt is megnyílik az az Újrahasználati Központ, melynek célja, hogy az intézmény dolgozói és hallgatói által már megunt, ám mások számára még értékes tárgyaknak lehetőséget adjon a további felhasználásra, ezzel segítve a hulladékcsökkentést.
Családbarát egyetem lett a Pannon
Családbarát egyetem lett a Pannon
A Három Királyfi, Három Királylány Mozgalom által alapított elismerést péntek délelőtt adták át a Pannon Egyetemnek, egybekötve a Veszprémben most kezdődő Háromkirályfi Napokkal, amely rendezvénysorozat elsősorban a fiatal családosoknak kínál több érdekfeszítő programot is.
Mi volt az a furcsa hibrid szekér, ami megjelent Veszprémben?
Mi volt az a furcsa hibrid szekér, ami megjelent Veszprémben?
Egy nemzetközi kulturális zarándoklat során tíz ember kézi erejével húzott és tolt szekér - de inkább egy különös traktor-autó-hajó hibrid, amely a Landschip (szárazföldi hajó) nevet kapta - indult el a flamand Antwerpenből és érkezett meg csütörtökön délután Veszprémbe.
Együttműködési keretmegállapodást írt alá a Pannon Egyetem és a Decathlon
Együttműködési keretmegállapodást írt alá a Pannon Egyetem és a Decathlon
A Pannon Egyetem kiemelt célja, hogy oktatását a munkaerőpiac igényei szerint alakítsa. Olyan vállalati együttműködések kialakítására törekszik, melyekben a partnere aktív részese az oktatási és kutatási folyamatoknak, és gyakornoki programjaikkal részt vállalnak a hallgatók karriertudatos fejlesztésében és motiválásában. E cél elérése érdekében együttműködési keretmegállapodást írt alá a Pannon Egyetem a Decathlon SE magyarországi leányvállalatával, a Tízpróba Magyarország Kft-vel.
Kultúra, művészet, kreatív foglalkozások az utcai csatangolás helyett
Kultúra, művészet, kreatív foglalkozások az utcai csatangolás helyett
Egyszerűen csak kinyitották az ajtót, a gyerekek az utcáról pedig bejöttek. Így indult Haszkovó-lakótelep szívében a Napsugár Klub működése, ahol azóta is a hét öt napján gondoskodnak arról, hogy a lakótelepi fiataloknak hasznos, kreatív alternatívát kínáljanak az utcán való téblábolás helyett. Idén a Veszprém-Balaton 2023 EKF program támogatásának köszönhetően pedig még inkább kibővült kulturális vonalon is ez a fiatalos kínálat.