2022. május 20.
//
Bernát, Felícia névnap

Mit jelent a globális chiphiány és milyen hatásai vannak a veszprémi autóvásárlókra?

2021. november 10. 12:02
Vészjósló hírek érkeznek a világgazdasági folyamatokról, amelyek egy része az autóipar megtorpanásában csapódik le az átlagemberek szintjére. A globális chip-hiány, az áruforgalom akadozása egy olyan spirált kezd formálni, aminek még csak találgatni lehet a végét. Cikkünkben megpróbáljuk feltárni az ok-okozati függvényeket, miközben a Ring Autó segítségével Veszprémre is levetítjük ennek a gazdasági jelenségnek a hatásait.

Egy hónapja érkeztek az első hírek, hogy a Škoda év végéig leállítja csehországi gyárát, hiszen jelenleg nem tudnak a piacról annyi chip-et beszerezni, ami biztosítaná az új modellekben a különböző elektronikus funkciókat. Hasonló, vagyis csökkentett gyártásról lehet hallani a Suzuki, a Hyundai háza tájáról is, de például a Mercedes egyik csúcsmodelljében, amely autó önmagában 60 millió forintnál is többe kerül, a gyár kihagyott néhány olyan kényelmi funkciót, amit szintén a chipek hiánya miatt nem tudtak beszerelni az új autókba.

De miért alakult ki ez a helyzet? Miért nem lehet hozzájutni ezekhez az alapvető és régóta alkalmazott elektronikus alkatrészekhez a világpiacon?

Mint oly sok negatív gazdasági tendencia mögött, most is a Covid-járvány áll a probléma hátterében. Amikor a járvány kitört és az egész társadalom bezárkózott, az autóipari cégek is kevesebb chipet rendeltek be az elsősorban kínai gyártóktól, lévén, hogy az emberek amúgy sem fognak a járvány ideje alatt és a bizonytalan gazdasági helyzetben ilyen luxuskiadásokra költeni.

Erre reagálva a chipgyártók átstrukturálták gyártásukat és azokhoz a műszaki eszközökhöz készítettek több alkatrészt, amelyek főleg az otthoni eszközökhöz, például Xbox, PlayStation, televíziókhoz szükségesek. Tehát amelyek a karantén idejében népszerűek lettek az emberek körében.

Viszont mivel az emberek a karantén alatt kevesebbet költöttek pénzükből, amikor feloldották a lezárásokat, ezekből a megtakarításokból sokan új autókat szerettek volna vásárolni. Ebben az is szerepet játszott, hogy biztonsági okokból többen elfordultak a tömegközlekedéstől és inkább a minimális személyes kontaktussal járó autós közlekedést helyezték előtérbe.

Az autógyárak hiába rendeltek ismét a járvány előtti mennyiségben chipeket, a gyártók már átálltak az otthoni kütyükhöz szükséges chipek gyártására, így jelenleg sem tudják maradéktalanul kiszolgálni az autóipari cégeket.

Mivel ezáltal hiánycikk lett az új autó a piacon, egyszerű közgazdaságtani jelenség, hogy elkezdett feljebb menni az áruk is. Továbbfűzve a gondolatot, a jövőben a használt autók ára is emelkedhet, hiszen használt autó a mostani új autókból lesz, de ha nincs új, nem lesz használt sem később.

Hogy a valóságban ez milyen emelkedést jelent, és mennyire van hatással a veszprémi emberekre is, arra Vecsei Péter, a Ring Autó értékesítési vezetője válaszolt portálunknak.

Alapvetően a vásárlói kedv nem csökkent, még annak ellenére sem, hogy sokan városunkban is hallottak erről a globális chiphiányról. Vecsei Péter elmondta, az utóbbi fél évben típustól függően 2-6%-kal emelkedtek az új autók árai, de ebben nagyobb szerepe van az euró árfolyamának, mint a chiphiánynak véleménye szerint, hiszen a megnövekedett beszerzési árakat így kompenzálják a gyártók. Ez az emelkedés egyébként egybevág a többéves tendenciával is, hiszen, mint elmondta, 2018-hoz képest 30%-kal emelkedtek az autók árai.

Ha az árakban nem is közvetlenül, de más vonatkozásban viszont érződik a chiphiány hatása a magyar, ezáltal a veszprémi kereskedésekben is.

Amíg korábban egy megrendelt új autóra a vevőnek körülbelül 4-5 hónapot kellett várnia, amíg legördül a gyártósorról, addig ez az időintervallum 2021 őszén már 8-10 hónap.

Mindezt a flottában gondolkodó cégek Vecsei Péter tapasztalata alapján belekalkulálják a beszerzésbe és így alakítják ki céges stratégiájukat, a magánszemélyek viszont sokszor a kereskedésben szembesülnek azzal, hogy, ha új autót vásárolnak, reálisan jövő ősszel tudnak majd beleülni.

A chiphiányon kívül van még egy olyan tényező is, amely akadályozza azt, hogy a világgazdaság a járvány előtti ritmusban működjön és olajozottan menjen az áruszállítás A-ból B-be. Ennek pedig egy rendkívül egyszerű oka van, amire sokan nem is gondolnának először.

A járvány kitörésekor a kínai gyártók nem álltak le és folyamatos volt a tengeri áruszállítás Európába és az USA-ba is. Viszont amikor a hajók megérkeztek a konténerekkel, azok ott maradtak a kikötőkben, a megrendelő cégek nem küldték vissza az üres konténereket Kínába, hiszen látszólag feleslegesen kidobott pénz lett volna ez a mutatvány. Így viszont Kínában állt elő konténerhiány, így jelenleg a már legyártott chipek, vagy más termékek is a kínai raktárakban sorakoznak, mert nem áll rendelkezésre elegendő konténer, amivel átszállíthatnák azokat más kontinensekre.

Az a jelenlegi helyzeten nem oldana meg semmit, ha a szakértők a múltba révedve azt elemeznék, hogy miért volt hibás döntés kiszervezni a gyártást az olcsóbb Kínába, viszont a jövőre nézve tanulsággal szolgál, hogy egy későbbi még nagyobb válság elkerülése érdekében átstrukturálják ezeket a gazdasági döntéseket.

Ugyanezen szakértők jelenleg nem tudják megmondani, hogy ez a negatív spirál meddig fog gyűrűzni, az optimista becslések szerint elkerülhető lesz a 2008-as világválsághoz hasonló jelenség és hamarosan visszarendeződik a gazdaság is a megfelelő ritmusba.

Hajas Bálint

További cikkek

Csíkszeredában tette le a veszprémi Controlsoft Kft. új leányvállalatának alapkövetét
Csíkszeredában tette le a veszprémi Controlsoft Kft. új leányvállalatának alapkövetét
Szijjártó Péter, Magyarország külgazdasági és külügyminisztere és Tánczos Barna, Románia környezetvédelmi, vízügyi minisztere a helyi elöljárókkal pénteken részt vett a Controlsoft Automatika Szolgáltató Kft. beruházásának alapkőletételén.
Jubileumát ünnepli a Műszaki Kémiai Napok
Jubileumát ünnepli a Műszaki Kémiai Napok
50. alkalommal rendezik meg a napokban a Műszaki Kémiai Napok konferenciát a Pannon Egyetemen, ahol a jövő legfontosabb kémiai kutatásairól is szó esik.
Megkezdte működését a Knapp Hungary Kft. Nemesvámoson
Megkezdte működését a Knapp Hungary Kft. Nemesvámoson
A raktárlogisztikai eszközöket gyártó osztrák hátterű cég az MTD Hungária kivonulása utáni űrt tölti be Nemesvámoson, a fejlesztés részeként pedig csütörtökön adták át a Knapp Hungary új üzemét.
Ára van annak, hogy Veszprém a legélhetőbb magyar város
Ára van annak, hogy Veszprém a legélhetőbb magyar város
Egy felmérés szerint Veszprémben kerülnek a legtöbbe az új építésű lakások az országban. Korábban Debrecen állt az élen, a királynék városa azonban a közel 1 millió forintos négyzetméterárral megelőzte az alföldi megyeszékhelyet.
GVH: be kell fizetnie a központi költségvetésbe a Nitrogénműveknek a 11 milliárdos kartellbírságot
GVH: be kell fizetnie a központi költségvetésbe a Nitrogénműveknek a 11 milliárdos kartellbírságot
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elrendelte a Nitrogénművek csoportra kiszabott 11 milliárdos bírság végrehajtását, miután a Kúria jogerősen elutasította a cégcsoport halasztási kérelmét - közölte a GVH az MTI-vel pénteken. A Nitrogénművek Zrt. azt közölte, hogy új azonnali jogvédelem iránti kérelmet nyújtanak be az ügyben.