2021. június 18.
//
Levente névnap

Tudatosság és elővigyázatosság: ez a jelszó az online ismerkedésnél is

Bár azt hinnénk az interneten egyre óvatosabbak vagyunk, a megyei bűnügyi statisztikák másról szólnak. A rendőrség továbbra is óvatosságra és kellő körültekintésre hívja fel a figyelmet.

A múlt héten ismét Gaál Csaba rendőr őrnagy és bűnmegelőzési előadó volt a Méz Rádió vendége. A Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság Bűnmegelőzési Osztálya a rádióval közösen, márciusban indította el Kezeket fel! Előre utalás tilos! címmel nevű kampányát, hogy felhívják a figyelmet az internetes vásárlásokkal és visszaélésekkel kapcsolatos csalások megelőzésére.

Az első adásban egy Veszprém megyei lakos vallott arról, miként kapott olcsó kávét a megrendelt mobil helyett. Aki a részletekre kíváncsi és belehallgatna az adásba, bökjön ide. A kampány a múlt héten újabb állomásához érkezett. Ez nem csoda, hisz téma van bőven. 

Május 5-én Gaál Csaba a „romantikus csalásokról”, azaz arról beszélt, milyen érzelmi trükkökkel vesznek rá embereket a mai napig arra, hogy küldjenek pénzt vadidegen bankszámlákra. Régen az volt a módi, hogy offline, azaz élőben, szórakozóhelyeken csábították el a kiszemelt áldozatot, és zsebelték ki, ma ez áttevődött az online térbe.

Ahogy a rendőr őrnagy mondja, nem egyedi esetről, hanem tömeges jelenségről van szó. Érdekesség, hogy míg korábban jellemzően férfiak voltak a sértettek, a rendőrségi statisztikák szerint ma inkább nők dőlnek be az átveréseknek. Újdonságnak számít az is, hogy az elkövetők nem kizárólag a klasszikus társkereső oldalakon próbálkoznak, hanem a közösségi oldalakon keresnek áldozatot. 

Mi a módszer?

Az ismerkedés általában egy like-kal, vagy „szívecskézéssel” kezdődik, majd ha van reakció, folytatódik a történet.

Kommentek és üzenetváltások következnek. A mese rendszerint az, hogy magukat külföldi katonának/orvosnak mondott jóképű férfiak „szabadidejükben párt keresnek”, majd addig-addig szédítik női partnerüket chaten keresztül, mígnem kialakul egy szerelmi viszony anélkül, hogy személyesen találkoznának.

Ma inkább nők dőlnek be az átveréseknek. Illusztráció. Forrás: Freepik - RawpixelMa inkább nők dőlnek be az átveréseknek. Illusztráció. Forrás: Freepik - Rawpixel

Ahogy Gaál Csaba mondja, mindig előkerül a téma, hogy a férfinak pénzre van szüksége. Van, amikor árva gyerekeknek vagy kiskutyáknak gyűjt, de gyakori az is, hogy azért kér egy nagyobb összegű átutalást, hogy repülőjegyet vegyen és „beteljesüljön a szerelem”. Sajnos a mai napig többen bedőlnek ezeknek a trükköknek, és bármiféle gyanú és mérlegelés nélkül átutalják a kért összeget. Tavaly Veszprém megyében több mint tízszer fordult elő, hogy internetes ismerkedés során csaptak be és károsítottak meg embereket. Nemrégiben egy hölgyet arra is rávettek, hogy hitelt vegyen fel, és abból szponzorálja „internetes szerelmét.” Később persze a jóképű katonák és orvosok nyom nélkül felszívódnak, és a végén nem marad más, csak az anyagi veszteség és az érzelmi kár. 

Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy néhány egyszerű ajánlás betartásával könnyen elejét vehetjük az ilyesfajta lehúzásoknak. Sokszor elég, ha az alapvető dolgokra odafigyelünk és próbálunk tudatosak maradni, amennyire csak lehet. Először is: ne utaljunk idegeneknek előre pénzt! Ne adjunk ki olyan érzékeny adatokat (például bankkártya szám) magunkról, amelyekkel visszaélhetnek. Ha a közösségi oldalon idegenek jelölnek ismerősnek, legyünk résen! Nem kötelező mindenkit barátként fogadnunk, a közeledést mi magunk is visszautasíthatjuk! Csak a példa kedvéért: ha egy vadidegen férfi leszólít egy hölgyet az utcán, és pénzt kér, ad neki?

Jogszerű boszorkány

Gaál Csaba az élő rádióadásban megosztott egy más jellegű, de szintén a szerelemhez kapcsolható történetet is: a minap Veszprém megyében esett meg, hogy egy fiatalember szakítás után úgy gondolta, felkeres egy boszorkányt, hogy segítsen feldolgozni az elválás utáni fájdalmas űrt és visszaszerezze barátnőjét. A férfi végül 3 millió forintot fizetett a szolgáltatásért, ám a kapcsolat több utasítás és módszer ellenére nem állt helyre. A boszorkány jogtisztán működött, számlát is adott, és apróbetűs részben azt is leírta, nem vállal garanciát. Megjegyezzük, a törvény nem tiltja az ilyesfajta szolgáltatás igénybevételét. Az esettel kapcsolatban jelenleg folyik a nyomozás.

Amit tanulhatunk az ügyből az az, hogy átgondoljuk, és vállaljuk-e, hogy van-e arra anyagi kapacitásunk, hogy ilyen üzletekbe belemenjünk- hívta fel az élő adásban a figyelmet Gaál Csaba.

A rendőr őrnagy szerint minél szélesebb körben ismertté válnak a cikkben említett esetek, csökkenthetők, hogy mi magunk is áldozattá váljunk, és talán növelhető valamelyest, hogy tudatosabbak legyünk az interneten is.

Címlapfotó: Freepik - Rawpixel

Ge. Á.

További cikkek

Van még hova fejlődnie Amerikának a szólásszabadságban
Van még hova fejlődnie Amerikának a szólásszabadságban
Példátlan események sora tépázta meg az USA amúgy sem egységes társadalmát az elmúlt egy évben, a szétzilálódott közösség pedig nem sebkezelést, hanem egy fenyegető üzenetet kapott az egyik üzletembertől: inkább fogd be a szád! - véleménycikk a capitolium-i eseményekről és az amerikai elnök elhallgattatásáról.
Megint meghalt valaki, LOL
Megint meghalt valaki, LOL
Az elmúlt hetekben a magyar kommentelők kiállították saját szegénységi bizonyítványukat: a közösségi oldalon rutinszerűen, tucatjával érkeznek a nevetgélős szmájlik, amikor emberek haláláról tudósítunk.
Cél-e boldoggá tenni a facebookozókat?
Cél-e boldoggá tenni a facebookozókat?
A közösségi média oldalak folyamatos változásban vannak, de lehet, hogy hiába?
A járvány óta többet facebookozunk, de jó lenne tudatosabban
A járvány óta többet facebookozunk, de jó lenne tudatosabban
A koronavírus járvány hatására nem változott a közösségi média használata, csupán kidomborította az előnyeit és hátrányait. Ezt kellene jól tudni kezelni - mondja Birincsik Albert közösségi média szakértő.
A közösségi médiás kihívásokkal vezetjük le a feszültséget?
A közösségi médiás kihívásokkal vezetjük le a feszültséget?
A koronavírus terjedése mellett a különböző játékok és kihívások is elözönlötték a hazai közösségi médiát. És hogy milyen kreatívak a közösségi média felhasználói? Lássuk!