2021. április 16.
//
Csongor névnap

A gazdaságot is magasabb fokozatba kapcsolná a versenypálya

2021. március 1. 22:34
Ecoport
Hajdúnánás mellett épülhet meg a MotoGP majdani Magyar Nagydíját is befogadó versenypálya. Milyen hatással lesz a kiépülő infrastruktúra a magyar motorsportra és a térség gazdaságára? Többek között erről beszélgettünk Talmácsi Gábor gyorsaságimotoros világbajnokkal, a projekt sportszakmai szakértőjével.

Milyen műszaki tartalom valósulhat meg Hajdúnánáson és ennek milyen költségvonzata lesz?

Ezt egészen pontosan akkor tudjuk majd megmondani, ha elkészül a pályázati tervkoncepció. A pontos költségvetést is a műszaki tartalom véglegesítése után állapíthatjuk meg – jelenleg az üzemeltetői csapat, aminek én is tagja vagyok, ezen dolgozik. Egy multifunkciós pályarendszer jön majd létre, ami alkalmas a motorsport különböző szakágainak, autó- és motorversenyeknek a befogadására. A MotoGP és a Suberbike, a két legnagyobb kétkerekű szakág szerepel a célkeresztünkben, de a Formula-1 kivételével minden autós szakág versenyeinek is helyet tud majd biztosítani. A versenyek mellett autós és motoros szabadnapokat, teszteket is be tud majd fogadni – a nagy események a régiót és a turizmust erősítik, míg a mindennapos tevékenységek a pálya bevételét teremtik meg.

Több mint harminc éve rendez Formula-1-es futamot Magyarország, és még mindig visszatérő kérdés, hogy megéri-e ez nekünk? Most ugyanez a kérdés két keréken: megéri idehozni a MotoGP-t?

A MotoGP az országimázs szempontjából fontos marketingfelületet jelent az országnak. Ez a világ negyedik legnézettebb sportja, az átlagos helyszíni nézőszám 150 ezer. A népszerűsége pedig egyre nő, mert a szabályrendszer kedvez a versenynek, bármelyik márka esélyes lehet a győzelemre és izgalmas futamok vannak.

TALMÁCSI GÁBOR

1981-ben született, és négyévesen kezdett motorozni. Versenyzőként 2001 és 2010 között tíz szezont teljesített a gyorsaságimotoros világbajnokságban, 2007-ben a 125 cm3 géposztályban világbajnoki címet szerzett. Visszavonulása után sem szakadt el a motorozástól: 2014-ben Talmácsi Racing néven csapatot alapított, mellyel az utánpótlás-nevelésben vállalt szerepet. Az édesapja által 2010-ben alapított versenypályán keresztül a pályaüzemeltetés terén is tapasztalatot szerzett, így a motorsport minden szintjén értékes tudással rendelkezik.

Nagyon fontos tudni, hogy sorban állnak az országok azért, hogy bekerülhessenek a versenynaptárba. Jelenleg húszfutamos a bajnokság, 2022-től pedig a Dorna, a MotoGP jogtulajdonosa 22-ben maximalizálja az egy szezonon belül megrendezhető nagydíjak számát. Erre a kettő üresen maradt helyre több ország is pályázott – Oroszország, Portugália, Brazília és Indonézia is bejelentkezett, tehát hozzánk képest nagy országokkal versenyeztünk. Mi 2023-ra vonatkozóan megállapodtunk a Dornával, a szerződés megkötése előtt már csak az utolsó simítások vannak hátra. Hatalmas lehetőség ez Magyarország számára.

Ezt a felsorolást hallva meglepő, hogy a Dorna választása az alig tízmillió lakosú Magyarországra esett.

A létesítmény regionális jelentőségű lesz Közép-Kelet-Európában. A Dorna azért is támogatja, mert a magyarok mellett Szlovákia, Románia, Ukrajna motorsport-rajongói számára is könnyen elérhető lesz. Ráadásul új építésű pályaként a 21. század minden kihívásának meg fog felelni.

Milyen hatással lehet a leendő pálya a szűkebb értelemben vett régió, Kelet-Magyarország gazdaságára?

A pálya Nyíregyháza, Debrecen és Miskolc súlypontjában épül, tehát az egész régióra hatással lesz. Az ilyen jellegű létesítményeket gyakran az elmaradottabb országrészekre telepítik – láthattuk ezt például az aragóni pálya esetében is –, hogy belendítse a térség gazdaságát, munkahelyeket teremtsen. A debreceni repülőtér közelsége, a pálya jó megközelíthetősége turisztikai szempontból is fontos. A Debreceni Egyetem már jelezte együttműködési szándékát, egyetemi helyszínként a kutatás-fejlesztés, a technológiai ipar számára is lehetőséget tudunk biztosítani.

Ne feledkezzünk meg arról sem, milyen hatással lehet a pálya a magyar motorsportra! Világbajnokként jó érzéssel tölt el, hogy sportkarrierem után a sportágamat tudom fejleszteni. Fontos, hogy a magyar motorosoknak legyen egy olyan helyszín, ahol tudják gyakorolni a motorvezetési technikákat, ez a baleset-megelőzés szempontjából sem utolsó szempont. A leendő pálya az utánpótlás-nevelés számára is olyan fontos létesítmény lehet, ahol a jövőMarc Márquezeit vagy Talmácsi Gáborait képezhetik, akik majd Magyarország hírnevét öregbíthetik a motorsportokban.

MOTOGP

A gyorsaságimotoros versenyzés királykategóriája. A világbajnokság 1949 óta létezik, legutóbbi szezonjában (a covid-19 világjárvány miatt rendhagyó 2020-as évet nem számítva) 15 országban 19 nagydíjat rendeztek. A bajnokság sportfelügyeletét a Nemzetközi Motor Szövetség (FIM) látja el, a kereskedelmi jogok tulajdonosa a spanyol Dorna Sports.

A cikk az Ecoport magazin 2020/4. számában jelent meg.

vehir.hu

További cikkek

Korszerűsítik a Völgyikút utcai idősek otthonát
Korszerűsítik a Völgyikút utcai idősek otthonát
Az épület napelemrendszer kiépítését is magába foglaló energetikai fejlesztésen esik át június végéig, melynek részleteiről Porga Gyula polgármester és Ovádi Péter országgyűlési számolt be pénteken.
Bringapályák épülnek megyénkben
Bringapályák épülnek megyénkben
A pályák országszerte 36 településen épülnek fel, közöttük megyénkből Nemesvámoson, Pápán, Veszprémben és Zircen.
Ötödik sikeres Magyar Falu projektjén is túl van Jásd
Ötödik sikeres Magyar Falu projektjén is túl van Jásd
A héten készült el a bakonyi településen egy régóta felújításra váró járdaszakasz, valamint kondiparkkal is gazdagodott a település a Magyar Falu Program nyerteseként. A jövőben újabb területeken nyílnak meg pályázatok.
Polgármesteri helyszínbejárás az új Pápai úton
Polgármesteri helyszínbejárás az új Pápai úton
Megújult és kerékpáros sávval is bővült a Pápai út, az új szakaszt Porga Gyula, polgármester mutatta be az autósok szemszögéből. A jövőben folytatódhatnak az útfejlesztések Veszprémben.
Áprilisban jegy és bérlet nélkül utazhatnak az alsósok a helyközi járatokon
Áprilisban jegy és bérlet nélkül utazhatnak az alsósok a helyközi járatokon
A védelmi intézkedések lépcsőzetes feloldásának részeként április 19-én az általános iskolák alsó tagozatos tanulói számára újraindul a jelenléti oktatás. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) döntése alapján a kisiskolások a hónap fennmaradó részében diákigazolványuk felmutatásával, jegy vagy bérlet megváltása nélkül utazhatnak a helyközi közösségi közlekedésben.