2021. március 3.
//
Kornélia névnap

A chiptuning folyamata és a választható beállítások

2021. január 19. 9:51

A chiptuning folyamata egy többlépcsős művelet. A legelső lépés az autó fizikai szemrevételezése. Ezt követően jön az úgynevezett műszeres diagnosztikai vizsgálat, mely során kiolvasásra kerülnek a hibakódok. A harmadik lépés a fékpadon történő teljesítménymérés, amit szintén egy kiolvasás, a vezérlőszoftver kiolvasása követ.

Ezek után megkezdődik a kiolvasott és lementett adatok optimalizálása, majd ha ez megvan, az optimalizált adatokat visszatöltik a motorvezérlő számítógépbe. Ennél a pontnál ismét előkerül a fékpad, ugyanis le kell mérni az optimalizált adatokkal is az autó teljesítményét.

Ezt követően következő ismét egy műszeres diagnosztika és adatelemzés következik. Ha az eredmények és az adatok szerint szükséges, akkor sor kerül egy újabb hangolásra, ha pedig erre nincs szükség, akkor a folyamat lezárásaként kinyomtatásra kerülnek az eredmények.

A szükséges idő

Látható, hogy nem egy egyszerű folyamatról van szó. A többszöri teljesítménymérés és műszeres kontroll időt igényel, általánosságban azt lehet mondani, hogy körülbelül 2-4 óra lehet elkészíteni egy ilyen folyamatot. Ha azonban speciális feladatok is felmerülnek, akkor természetesen több idővel kell számolni.

Amennyiben érdekel a chiptuning és kíváncsi vagy, milyen eredményt lehet vele elérni az autódnál, akkor érdemes megnézned az AET CHIPtuning adatbázisát

Az optimális beállítás

Ez az úgynevezett alapbeállítás, egyéb speciális igény hiányában minden esetben ez a beállítás kerül alkalmazásra. A beállítás következtében az autó nyomatéka nagyobb lesz, a fogyasztása pedig kevesebb. Az optimális állapot elérése műszaki kontrollal történik 4x4 Dyno fékpadon. Ebben az esetben egyik beállítás sem kerül a tűréshatáron kívülre. Alapesetben ez a leginkább javasolt beállítás minden autóhoz. 

A maximumbeállítás

Ebben az esetben a legfontosabb cél a maximális teljesítménynövekedés elérése. Szinte kizárólag akkor kerül a maximumbeállítás alkalmazásra, ha azt az ügyfél külön kéri. Leginkább versenyautóknál szokták alkalmazni, de utcai autókhoz is lehet kérni, azonban ehhez egyeztetésre van szükség. 

Az eco beállítás

Az eco beállítás során az elsődleges cél a fogyasztás optimalizálása, a legnagyobb hangsúly az üzemanyag-megtakarításon van. Jellemzően akkor kerül sor az ECO beállítás alkalmazására, ha jelentős teljesítménynövekedést nem lehet elérni az adott autónál, azonban némi nyomatéknövekedést el lehet érni részterhelésen. 

Mérés nélkül nem az igazi

A folyamat bemutatásánál látható volt, hogy többször is sor kerül mérésre. Ennek oka igen egyszerű: a változtatások előtt és után kapott adatokat össze lehet hasonlítani és számszerűsíteni lehet a különbséget, az elért változásokat. Bármilyen módosításról is legyen szó, érdemes mindig olyan helyen elvégeztetni, ahol mérnek, és a kapott eredményeket a vevő is láthatja.
 

vehir.hu