2021. április 17.
//
Rudolf névnap

Nélkülözhetetlen vitaminok az újévi visszatöltéshez

2021. január 8. 16:42
A tél beköszöntével az immunrendszered új kihívásokkal kénytelen szembenézni. Ebben az időszakban a napsütés hiánya miatt drasztikusan lecsökken a szervezeted D-vitamin szintje is. A sötétebb időszakokban a depresszió is könnyebben hatalmába keríti az embert, amely tovább gyengítheti a védekezőképességet. A hideg időben az orr-, és a légutak nyálkahártyája kevésbé ellenálló. A fűtött lakás száraz levegője miatt kiszáradt nyálkahártya és a kevesebb szellőztetés is fokozhatja a légúti fertőzések lehetőségét.

Láthatod, hogy a téli időszakban minden lehetőséget érdemes megragadnod, hogy támogasd az immunrendszeredet. A fenti okok miatt meggyengült szervezet kevésbé lesz ellenálló olyan betegségekkel szemben, mint a náthava gy az influenza. Ezért is figyelhető meg szezonalitás ezeknél a betegségeknél. Nagyon fontos tehát, hogy az ünnepek elmúltával az újévben turbózd fel a szervezetedet!

Mivel erősítheted az immunrendszeredet?

Az egyik legfontosabb immunerősítő a C-vitamin. Ezt a vitamint a szervezeted nem tudja raktározni, így folyamatos utánpótlásra van belőle szüksége. Az immunerősítés mellett kiváló antioxidáns is, így jótékony hatással van a bőrödre, de a keringési rendszer optimális működéséhez is nélkülözhetetlen.

Természetes módon a citrusfélék, a paprika, a savanyúságok vagy csipkebogyó fogyasztásával pótolhatod a C-vitamint. Sajnos nagyon nehéz csak táplálkozás útján bejuttatni a megfelelő mennyiséget. Ezért érdemes nagy dózisú, kb. 1000 mg C-vitamin tartalmú tablettákat, étrend-kiegészítő készítményeket szedned. 

A napfény hiánya miatt megcsappant D-vitamin készletedet májban, tojásban, vagy tengeri halakban gazdag táplálkozással pótolhatod. Mivel ezt a vitamint a szervezeted tudja tárolni, ezért kúraszerűen érdemes szedned a téli időszakban. Az immunrendszer egészséges működése mellett az erős csontozat megőrzéséhez is elengedhetetlen. Olyan készítményeket részesíts előnyben, amelyben D3 vitamin található, hiszen ez hasznosul a legjobban.

A hideg, szeles időjárás rendkívül igénybe veszi a bőrödet is. Az arcod és a kezed bőre kirepedezhet, de a fejbőröd is megsínyli a hűvös időt. Bőröd regenerációját leginkább az A-vitamin fogyasztásával segítheted elő. Emellett a szemed egészségét is támogatja.

Ha rendszeresen eszel nyers sárgarépát, sütőtököt, goji bogyót vagy narancsot, akkor kevésbé vagy kitéve az A-vitamin hiánynak.

Nélkülözhetetlen ásványi anyagok

A megfelelő vitaminbevitel mellett vannak olyan ásványi anyagok, amelyekkel szintén hatékonyan támogathatod szervezeted védekezőképességét. A vas kiemelkedő szerepet játszik ezek közül. A spenót, a marhahús vagy különböző magvak fogyasztásával a vas mellett, a cink beviteledet is növelheted. A cink szintén fontos immunerősítő hatással bír. Hiányában gyengeséget, fáradékonyságot tapasztalhatsz. A cink kis mennyiségben található csak növényi tápanyagokban, tehát vegetáriánusok számára fokozottan ajánlott a cinkpótlás. 

A magnézium számtalan testi folyamatban vesz részt, így az immunrendszer működéséhez is hozzájárul. A megfelelő izomműködéshez, az idegrendszer működéséhez, vagy az egészséges keringéshez is elengedhetetlen ásványi anyag. Olajos magvakban, hüvelyesekben, teljes kiőrlésű gabonafélékben található meg nagyobb mennyiségben. A szerves komplexben lévő magnézium sokkal jobban felszívódik, így a magnézium-citrát tartalmú tabletták hatékonyabbak.

Természetes immunerősítők

Ha inkább a természetes immunerősítés híve vagy, akkor a megfelelő táplálkozás mellett különböző gyógynövényeket is segítségül hívhatsz.

A bíbor kasvirág Észak-Amerikából származó növény, amit eleinte szépsége miatt kezdtek el termeszteni Európában is. Már az amerikai kontinens őslakói is felfigyeltek a növény szárának, leveleinek, gyökerének gyógyhatására. A növényi részekben lévő anyagok kiválóan segítik az immunrendszer működését. Felgyorsítja a náthás tünetek gyógyulását, hiszen természetes antibakteriális hatással bír. A szervezet vírusokkal szembeni ellenálló képessége is fokozható a kasvirággal.

A méhek által készített méhpempő és propolisz, szintén a természetes antibiotikumok sorát gyarapítja. Így az influenza vagy megfázás kialakuláskor javasolt fogyasztani, de megelőzés esetén is hasznos. Mivel a jótékony baktériumokat nem pusztítja el ezért, kíméletesebb, mint a mesterséges antibiotikumok.

A ginzeng egy Ázsiában honos gyógynövény, melynek a gyökerében rejlő hatóanyag, a ginzenozid pozitív hatással bír a szervezetre. Tea, vagy különböző kivonatok, cseppek, kapszulák formájában juthatsz hozzá. Élénkítő hatása mellett hosszú távú fogyasztása az immunrendszered megerősítését is elősegíti, és az agyat is karban tartja, akárcsak a brahmi gyógynövény.

Decemberben számos olyan esemény van, amely elvonhatja a figyelmedet az egészséged megőrzéséről. Az újév kezdete viszont kiváló alkalom arra, hogy feltöltsd szervezeted vitamin raktárait, így a tél hátralévő részében is sikeresen küzdheted le a szezonális megbetegedéseket.

vehir.hu