Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Több hallgatót a felsőoktatásba!

2020. szeptember 3. 4:00
Mind a bekerülő hallgatók összlétszámán, mind a természettudományi szakok iránt érdeklődők arányán lenne mit javítani a felsőoktatásban. Ennek érdekében valósította meg a Pannon Egyetem konzorciumi partnereivel együtt három évvel ezelőtt indított és hétfőn lezárult EFOP projektjét.

Bizonyos szempontból persze csak papíron zárult le a projekt, a vállalt küldetést folytatni kell, ahogy arra dr. Gelencsér András is rámutatott a projektzáró konferencián. „Még mindig csak a folyamat kezdetén vagyunk, és ezt nagyon jól bizonyítják a mostani felvételi eredmények, vagy akár mondhatjuk úgy, kudarcok” – fogalmazott. De nem csak a felsőoktatásba kerülő hallgatók létszáma jelent problémát, a természettudományok iránti érdeklődés is lejtmenetben van.

Bár lejtőn a legnehezebb megállni, az EFOP-3.4.4-16-2017-00002 azonosítószámú, "A felsőoktatásba való bekerülést elősegítő készségfejlesztő és kommunikációs programok megvalósulása, valamint az MTMI szakok népszerűsítése a Pannon Egyetemen" című projekt célja épp ez lenne. „Igaz, ez a küldetés kicsit olyan, mint az űrkutatás, ahol 20-30 év alatt születnek érzékelhető eredmények, csak éppen az űrben kevesebb akadállyal, társadalmi-gazdasági nehézséggel kell megküzdeni. Márpedig esetünkben ezek nagyon is jelen vannak: gondoljunk csak a közoktatás helyzetére, a pedagógusokra vagy éppen a Z generáció fókuszára” – sorolta a rektor.

Pedig Csillag Zsolt, a Pannon Egyetem kancellára szerint egy ország gazdasági versenyképességét nagyban befolyásolja az is, hogy a társadalom hány százaléka rendelkezik felsőfokú végzettséggel, illetve ezek a fiatalok milyen mértékben járulnak hozzá a gazdasági növekedéshez. „Ezt nemcsak én gondolom így, de az Európai Unió is, ezért adott időszakokra meghatározzák, az unión belül milyen százalékban kell lenniük a diplomásoknak. 2020-ra a 30-34 év közötti lakosságra a 40%-os célt határozta meg, Magyarország 2019-ben 33,4%-nál tartott” – magyarázta.

Van még tehát teendő, a projekt célja pedig éppen az volt, hogy ezeket a számokat növelje. Zadravecz Renáta projektmenedzser elmondta, a fiatalok képzettségének és a Pannon Egyetemre bekerülők számának növelése mellett kiemelt célkitűzésük volt a középfokú intézményekben tanulók készségeinek és kommunikációs képességeinek fejlesztése, hiszen a sikeres pályaválasztás alapvetően az önismereten, a pályaismereten és a megfelelő kínálaton múlik. Ezen felül a társadalmi vagy gazdasági értelemben hátrányos helyzetű diákok felsőoktatási intézményekbe történő bekerülése, valamint a gazdaságot leginkább támogató matematikai, természettudományos, műszaki és informatikai szakok népszerűsítése is cél volt.

A fő célcsoportot az általános iskola 6-8. osztályosai, valamint a középiskolások jelentették, közvetve pedig a köznevelési intézmények pedagógusai, képzők képzésében érintettek, cégek, vállalkozások, gazdasági szereplők, szakmai együttműködő partnerek.

A projekt 2017 szeptemberében indult a Pannon Egyetem, az Együtt A Jövő Mérnökeiért Szövetség, a Matematikai Tehetségekért Alapítvány, valamint a Kutató Tanárok Országos Szövetsége konzorciumi partnerségében. Ezalatt a tagok összesen 317 szakmanépszerűsítő rendezvényt valósítottak meg 250 támogató munkatárs bevonásával és több mint 6000 fő részvételével. A rendezvényekhez külső partnerszervezetek is bevontak, a pályázat kezdeti szakaszában pedig 22 együttműködési megállapodás kötöttek középiskolák, gimnáziumok, tankerületi központok, valamint vállalatok képviselői támogatásával.

A záró konferencián a konzorciumi partnerek mellett az egyetem egyes karai is beszámoltak tevékenységükről és eredményeikről. Ezek között szerepelt többek között nyelvi lektorálás, programozási verseny, robotika szakkör, általános iskolásoknak szóló természettudományos nyári tábor, interaktív gyárlátogatás, életpálya építő és önismereti workshop, gazdászmaraton, mezőgazdasági kiadvány összeállítása, TUDÁS tábor, matematikai műhelyfoglalkozás és mérnökpalánta képző is.

Bertalan Melinda
Domján Attila
további cikkek
1% az esély a világháborúra 1% az esély a világháborúra Dr. Resperger István biztonságpolitikai szakértő Háború és béke címmel tartott előadást a Pannon Egyetemen kedden, ahol Tolsztoj művének elemzése helyett sokkal inkább a világ konfliktusos régiói kerültek terítékre. Ukrajnára, az arab térségre és Tajvanra egyaránt kitért az országosan is elismert szakember, miközben a globális atomháború valós fenyegetésének esélyét is számba vette. 2024. április 19. 22:43 Programajánló - A háború és béke kérdései Programajánló - A háború és béke kérdései Mindannyiunkat aggodalommal töltenek el a világban jelenleg zajló brutális háborúk, a megoldhatatlannak tűnő fegyveres konfliktusok. Mégis a modern társadalom információs zajában, a témában erősen átpolitizált kommunikációs térben roppant nehéz a valódi történésekről tudományosan megalapozott, hiteles információkhoz jutni. Erre reagál most a Pannon Egyetem és az MTA VEAB, akiknek közös szervezésében az egyik leghitelesebb magyar biztonságpolitikai szakértő érkezik Veszprémbe előadást tartani. 2024. április 9. 11:32 Befektetőként tért vissza a Pannon Egyetemre az egykori hallgató Pannon Egyetem Befektetőként tért vissza a Pannon Egyetemre az egykori hallgató Az egyetem a tudást, a cégek pedig a piaci tapasztalatukat és saját tőkéjüket teszik bele abba az az együttműködésbe, ami mindkét félnek előnyös a nap végén. A Pannon Egyetem most egy olyan befektetőcéggel írt alá együttműködési megállapodást, aminek alapítója annak idején Veszprémben végzett, most pedig befektetőként tér vissza az alumni intézménybe. 2024. április 2. 14:52 Tanuló galériát adtak át a Humántudományi Karon Tanuló galériát adtak át a Humántudományi Karon Kedd délelőtt az N épület első emeletén hivatalosan is átadták a tanuló galériát, amely a HTK új kiállító- és közösségi tere. 2024. március 26. 22:37

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.