Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Nemcsak a kütyük, a mentalitás is változott

2019. december 19. 16:49
A kétezres évek forradalmi változást hoztak a hétköznapok technológiájában: elterjedt az internet, a mindent túlélő téglamobilokat felváltották az érintőképernyős okostelefonok. A tízes években talán kevésbé érződtek a változások, de azért akad néhány dolog, amit nem gondoltunk volna 2009-ben.

Az internet legyőzte a tévét

Erről pár éve már írtunk: egyre kevesebben néznek tévét, és különösen a fiatalok fordultak el a lineáris műsorszolgáltatóktól. Felnőtt egy generáció, ami inkább YouTube-csatornákat, Twitch-közvetítéseket és Netflix-sorozatokat néz ahelyett, hogy bekapcsolná a jó öreg dobozt. A piac átalakulására bár lassan, de a nagy szereplők is reagáltak, egymás után indultak el a streaming szolgáltatók, amelyek a következő évtizedben várhatóan méginkább háttérbe szorítják a hagyományos televíziózást.

Kapcsolódó cikk
Már nem kell félni a tévétől
A fiatalokat meg főleg nem kell félteni, mert teljesen hidegen hagyja őket a zajláda.

Újra fizetünk a tartalmakért

A kétezres évek a kalózkodás évtizede is volt, és ez kis híján bedöntötte a zeneipart, de az is teljesen hétköznapinak számított, ha valaki torrenten keresztül szerezte be a legújabb sorozatepizódokat. A tízes években sokat változott a hozzáállás, kifehéredett a szürkezóna: az emberek egyre inkább hajlandóak fizetni azért, hogy legálisan hozzáférjenek különböző tartalmakhoz. A nagy videószolgáltatóknál, mint a HBO GO, a Netflix vagy az elmúlt hetekben elindított, a piacot várhatóan letaroló Disney+ egy mozijegy áráért korlátlan hozzáférést kaphatunk megannyi filmhez és sorozathoz.

 

Hasonlóan a zenéket sem innen-onnan összelopott mp3 fájlokként hallgatjuk, hanem egy fél CD áráért előfizetünk a Spotify-ra, ahol korlátlanul válogathatunk a világ muzsikái között. A streaming megjelenése alaposan átalakította a zeneipart, a tíz éve még haldokló terület elkezdett újra nyereséget termelni. 

Jön a sharing-generáció

Nem lehet nem észrevenni, hogy a streaming-szolgáltatások üzleti modellje teljesen átformálja az emberek – főleg a fiatalok – világnézetét is. Egyre kevésbé fontos vagyontárgyakat birtokolni, egyre inkább az élmény és a praktikum kerül előtérbe. Ma már teljesen természetes, hogy nem kell a polcon gyűjtenem a CD-ket és DVD-ket, nem kell birtokolnom a zenét és a filmeket, elég, ha bármikor hozzáférhetek ahhoz, amire szükségem van.

Ez a szemlélet pedig az offline térben is alkalmazható, leglátványosabban a közlekedésben kezd kibontakozni: nem kell kerékpárt, rollert, vagy akár autót vennem (a nap 24 órájából 23-at úgyis csak állna és foglalná a helyet), elég, ha különböző kölcsönző-rendszereken keresztül (mint a MOL Limo vagy a Bubi) hozzáférek, amikor szükségem van rá. Ez a trend alapjaiban írhatja át például az autóipar működését – de ez már a következő évtized egyik nagy kérdése lesz.

Schöngrundtner Tamás

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.