2021. október 20.
//
Vendel névnap

Szerelem, ármánykodás és tragédia... a vége csakis vastaps lehetett

2019. július 12. 11:30
Az operatörténet egyik legismertebb darabja, Verdi Rigolettója szerepelt az idei VeszprémFest operakínálatában. Happy endet hiába várt volna a közönség, annál sokkal többet kaptak: világsztárokat, igazinak tűnő érzelmeket és egy mély mondanivalót.

Kezdjük azzal, hogy opera nem először szerepel a VeszprémFest koncertkínálatában. Sőt... Verdi Rigolettójának ismert dallamai sem először csendülnek fel Veszprémben. 2005-ben szintén ez a világhírű mű érkezett a királynék városába. De miért beszélünk a régmúltról, amikor idén új szereposztásban, új helyszínen, bár ugyanazt a darabot élvezhette a közönség?

Jelen esetben igenis fontos ez a tény. Ugyanis 2005-ben, az akkor még gyerekcipőben járó és akkor még Veszprémi Ünnepi Játékok névre hallgató fesztiválnak nem kedvezett az időjárás: jégeső, viharos szél, 10 fok. Pedig a szervezők és a közönség is látták már maguk előtt, ahogy a Vár barokk falai közt megelevenedik a tragikus történet az udvari bolondról, mégis meg kellett hozni egy nehéz, ámde logikus döntést és az előadást az esőhelyszínen, a Március 15. úti sportcsarnokban tartották meg.

De az akkori előadás kálváriájának nem ez volt az egyetlen stációja. A világhírű operaénekes, Renato Bruzzon, aki Rigolettót játszotta volna, 10 nappal a veszprémi előadás előtt lemondta a fellépést. 10 nap. Ennyi idő alatt kellett találni valakit, aki hasonló színvonalon énekel és megmenti az előadást. Sikerült Paolo Gavanelli olasz operaénekes személyében, és egy olyan emlékezetes előadásnak lehetett szem- és fültanúja az akkori közönség, hogy sokszor még a mai napig felrémlik a veszprémi anekdoták közt az az élmény. Talán kicsit azért is, mert aki ismeri az eredeti mű történetét, az tudat alatt párhuzamot vonhat a zaklatott, nehézségekkel teli rigolettói történet és a 2005-ös veszprémi előadás nem egyszerű körülményei közt.

De miért beszélünk most erről, amikor 2019-ben komolyabb esőfelhők és légmozgás, valamint utolsó pillanatos lemondások nélkül sikerült megtartani az opera-koncertet a VeszprémFest második napján?

Itt van egyből a szereposztás. 14 évvel ezelőtt Paolo Gavanelli az utolsó pillanatban lett Rigoletto, idén viszont eredetileg is őt kérték fel a tragikus karakter megformálójának. És milyen jól tették, hiszen az olasz operasztár – amennyiben komoly műfajnál lehet használni ezt a szót – minden mozdulatával, mimikájával és természetesen bariton hangjával tökéletesen hozta Rigoletto vitriolos, ám mégis kemény lelki viharokban szenvedő figuráját.

Egyéni alakításánál talán csak az volt felemelőbb, amikor René Barbera-val, a mantovai herceg megformálójával egyszerre szerepeltek a színpadon. Egy bariton és egy tenor, valamint a jól ismert La Donna É Mobile dallamai, azaz „Az asszony ingatag”. Egy „asszonyra” viszont ez biztosan nem volt igaz, már ami a színpadi előadását illeti. Gildát Zuzana Marková cseh opera énekesnő alakította, kiválóan kiegészítve férfi társait.

És hogy a Magyar Állami Operaház Ének- és Zenekara Medveczky Ádám vezényletével mit tudtak kihozni a nemzetközi sztárokból és Verdi klasszikus darabjából? A sikert mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy az operában egyáltalán nem avatott ember is megérezte azokat az érzelmeket az előadásban, amelyekhez eredetileg útmutatóval szolgál a darab: a gyengék elnyomása, a reményvesztett küzdelem a szerelemért és a bosszúvezérelt meggondolatlan cselekedetek tragédiája.

Apropó útmutató! Laikusként nem árt utánanézni a történetnek, ha operalátogatásra adja a fejét az ember. Így az áriák közt is könnyebb lesz eligazodni és felvenni a történetszál ritmusát. Ha ez csütörtök este kimaradt volna valakinek, az sem csalódhatott, hiszen a színpad melletti kivetítőn magyarul is végigkísérhette az olasz dialógusokat.

Képgaléria - vehir.hu

Összességében idén sem lőttek mellé a VeszprémFest szervezői azzal, hogy beemelték az operát a koncertnapok közé. Sőt... talán elindult egy folyamat Veszprémben, a zenei közízlés még magasabb szintre emelkedésével. Hiszen amikor az előadás szünetében a tinédzserkorúak és az idősebbek együtt keverednek a nézőtér előtt, és az ember olyan félmondatokat kap el, mint például „...beleborzongtam a hangjába...” vagy éppen „...annyira szurkolok neki a darab végéig”, akkor megfogalmazódik a gondolat: joggal lettünk Európa kulturális fővárosa.

Hajas Bálint
Szalai Csaba

További cikkek

Időpontot villantott a VeszprémFest
Időpontot villantott a VeszprémFest
Kiderült, mikor rendezik meg a prémium zenei fesztivált 2022-ben.
Jól sikerült osztálytalálkozó
Jól sikerült osztálytalálkozó
Huszonöt éves jubileuma alkalmából egy koncert erejéig újra összeállt a kilencvenes-kétezres évek meghatározó magyar swing-formációja, a Cotton Club Singers.
Méltóságteljesség és karizma, de hát mi mást várhatunk egy sirtől?
Méltóságteljesség és karizma, de hát mi mást várhatunk egy sirtől?
Tom Jones csütörtöki veszprémi koncertjén bemutatta, milyen az, ha az ember méltósággal tud megöregedni, miközben a minőség nívójából 60 év alatt nem vesztett el semmit.
Ha már visszatérés, akkor üssön rendesen!
Ha már visszatérés, akkor üssön rendesen!
Aki lemaradt a tavalyi Arénás Jazz+Az koncertről, most a VeszprémFesten pótolhatta az élményt, és jól is tette, mert előre láthatólag hosszú ideig megint nem láthatjuk a formációt. Egy húsz évvel ezelőtt feloszlott, mégis rendkívül „mai” együttes koncertjén jártunk…
Locomotiv GT érkezett a XXI. (századi) vágányra
Locomotiv GT érkezett a XXI. (századi) vágányra
„Veszprém állomás, Veszprém állomás, köszöntjük kedves utasainkat!” Vagyis a közönséget, akik egy év kihagyás után kedd este ismét VeszprémFestes koncertet élvezhettek a Historia Kertben. Aki viszont a klasszikus koncertélmény mellett kritikusabb füllel próbálta értékelni a színpadi zenészeket, annak sem lehet kérdéses, hogy az LGT dalai 2021-re sem vesztettek semmit nagyságukból.