Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Üdv az uniformizált életek korában!

2018. április 23. 12:45
A közösségi oldalakat nézegetve néha olyan érzése van az embernek, mintha valaki ráült volna a fénymásoló gombra.

Néhány hónappal ezelőtt többen is megosztották azt a videót, amelyen egy Oliver KIMA néven regisztrált srác összevágta az Instagram legnépszerűbb utazós hashtagjei alatt futó turistafotókat, ami tökéletesen megmutatta, mennyire egy kaptafára készül minden fénykép.

Hasonló felfedezéssel bárki találkozhat: mióta például néhány hete a Füvészkertben kirándultam, a képmegosztó oldalon görgetve folyamatosan a botanikus kertben készült fotókba botlom, mintha hirtelen mindenki rájött volna, mennyire klassz A Pál utcai fiúk egyik ikonikus helyszíne. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy én magam is épp az oldalon bukkantam rá lenyűgöző pálmaházaira és kaktuszokkal tömött tereire, mégis egy picit kiábrándító, mennyire uniformizálttá válnak a rajongásunk tárgyai.

Botanikus kertbe menni most a világ egyik legmenőbb dolga /Fotó: A taste of KokoBotanikus kertbe menni most a világ egyik legmenőbb dolga /Fotó: A taste of Koko

A jelenség ugyanis nem korlátozódik csupán a tömegturizmusra, ma már az életünk számos színterén észrevehető a sablonok másolása: ugyanazokat a dolgokat szeretjük, ugyanazokra a helyekre utazunk, ugyanazt viseljük és valahogy ugyanazon a módon vagyunk mind rettentő egyediek.

Merthogy a helyzet iróniája az, hogy mindez épp az egyediségre törekvésből indult ki. Átlagosnak lenni sosem volt menő, nagyjából a 2010-es évekre viszont az is eldőlt, hogy az igazán jó arcok kilógnak a sorból. A legújabb generációk példaképeivé az outsiderek váltak, az énmárkázás és a self-branding korában pedig a karrier-tanácsadók legjobb tippje is az lett, hogy légy más.

Csakhogy miközben a nonkonformizmus, a járatlan utak keresése, az önkifejezés és a kreativitás szépen saját piacot épített ki magának, elfelejtettük, hogy kívülállónak lenni és szembe menni az árral nem azt jelenti, hogy irodai ügyintéző helyett világjáró fotósok, írók vagy éppen jógaoktatók leszünk, a legújabb szuperhősökről szóló blockbusterek helyett Ponyvaregényt és Humphrey Bogart filmeket nézünk, bakelitlemezt hallgatunk és ódákat zengünk a vidék bájáról.

Fotó: adilmusa.comFotó: adilmusa.com

Rendhagyónak lenni ma valójában egy trend részét képezi, és erre a legjobb példát a közösségi oldalak szolgáltatják, amelyek révén ráadásul két perc alatt lesz bármilyen szubkultúrából mainstream: miközben mindenki egyedi és különleges hópehely akar lenni, mindent ugyanúgy csinálunk, mint mások, csak adott esetben ehhez még esetleg egy kis sznobizmus is társul.

Hiszen igazi kívülállónak lenni lelkileg sokszor meglehetősen fájdalmas, a csoporthoz tartozás azonban – ami az ugyanazon vagy nagyon hasonló séma szerinti rajongás mögött húzódik meg – természetes emberi vágyunk, és az Instagram népszerű egyenfotói és a rájuk kapott lájkok épp ezt az érzetet adják meg nekünk. Baj ezzel nincs is feltétlenül, a gond ott kezdődik, ha az online személyiségünk nincs összhangban azzal, akik valójában vagyunk és csupán az aktuális divathullámnak felülve akarunk megfelelni a világnak. Ha csak azért látogatunk meg egy helyet, vagy olvasunk el egy adott könyvet, mert tudjuk róla, hogy jól néz ki majd a fotókon és most épp menőnek számít.

Szóval nem kell rögtön lemondani arról, hogy képeket posztoljunk egy hosszan kitartott jóga pózról, csak épp azért tegyük, mert önmagában jól érezzük magunkat tőle.

Bertalan Melinda
további cikkek
Senki sem nézi, de mindenki látja – bizonyítottan tévéfüggő a magyar Hétvezér Senki sem nézi, de mindenki látja – bizonyítottan tévéfüggő a magyar A csattanót az elején lelövöm: minden korosztályt beleértve a magyarok átlagosan 4 óra 49 percet tévéznek egy nap. Ezzel hazánk a top 10-ben van világszinten, ami azért is furcsa, mert egyre többször hangzik el a mondat: „Nekem tévém sincs, vagy már rég felmondtam a kábelszolgáltatónál. Csak a Netflix van.” Akkor mégis hogyan jön ki a matek? Kik ezek a tévéfüggő emberek és mit néznek a fekete dobozban? 2024. április 22. 1:29 Hófehérke kakaó színű, Shakespeare Júliája pedig afro-amerikai – klasszikus-kedvelő egyenlő rasszista? Hófehérke kakaó színű, Shakespeare Júliája pedig afro-amerikai – klasszikus-kedvelő egyenlő rasszista? Valamikor réges-régen egy királynő ült az ablakánál, varrogatott és közben nézte, hogy hullik a hó. Megszúrta az ujját, és pár csepp vére az ablakpárkányon gyűlt hóra esett. Míg a vért nézte a havon, azt kívánta, hogy bárcsak olyan gyermeke születne, akinek bőre fehér, mint a hó, az ajkai pirosak, mint a vér, és a haja fekete, akár az ében.    2024. április 14. 22:06 A vegán életmód és a fogadtatása Eszter A vegán életmód és a fogadtatása Nem, ez nem egy táplálkozási tanácsadás lesz arról, miként érdemes jó és megfelelő tápanyagú termékeket a szervezetünkbe vinni, csupán azon tapasztalatokat osztom most meg, amelyekkel egy kezdő, félig vegán szembesülök az elmúlt időszakban, ami a környezet reakcióját illeti. 2024. április 7. 22:50 A húsvéti dekorációk valójában a közösségről szólnak A húsvéti dekorációk valójában a közösségről szólnak Avagy hogyan hat a szezonális településszépítés az ott lakókra.   2024. március 31. 21:20

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.