2021. december 6.
//
Miklós névnap

A jövő gumiabroncsai – a legújabb fejlesztések a gumiabroncsok piacán

2016. február 8. 10:16
A gumiabroncsok folyamatos fejlesztéseken mennek át, hogy minél nagyobb biztonságot, kényelmet és fenntarthatóságot biztosítsanak a gépjárművek tulajdonosainak. Az utóbbi egy évben több irányban is látványos és innovatív eredményeket értek el az abroncsgyártó cégek világszerte.

A legtöbb gumigyártó cég arra törekszik, hogy olyan abroncsokat állítsanak elő, melyek növelik az autósok biztonságát, és ezzel egyidejűleg csökkentik az autók szén-dioxid kibocsátását, csökkenő üzemanyag-felhasználás mellett.

Levegő helyett elasztikus szerkezet

A Hankook Tire elsősorban design-beli újításokon dolgozott az utóbbi években, emellett azonban dolgoznak egy olyan gumiabroncs kidolgozásán, melyben légnyomás helyett erős, elasztikus poliuretánból készülő gumiszerkezet tartaná az abroncsok külső falát. Ez az újítás számos előnnyel járna, mind a járműtulajdonosok, mind a gyártók szempontjából. A szerkezet nagyobb biztonságot jelentene, hiszen soha többé nem fordulhatna elő defekt, felhasználása és gyártása környezetbarát, mivel nagyobb arányban lehetne a gumikat újrahasznosítani, és a gumik csökkenő súlya miatt csökkenne az üzemanyag-fogyasztás is. A gyártók termelékenysége is növekedne, hiszen gyártási folyamata sokkal egyszerűbb, mint levegővel töltött társaiknak. Az innováció egyelőre még csupán a fejlesztés fázisában van.

Csap-szerkezet a nyomás szabályozására

A Nokian Tyres dolgozta ki azt az egyedülálló csapszerkezetet, melyet a téli gumiknál terveznek alkalmazni a jövőben. Az útviszonyokhoz alkalmazkodva a jármű vezetője egy gomb megnyomásával tudja majd szabályozni az abroncsban lévő nyomás mértékét, így biztosítva a gumik jobb tapadását. A csapokat nem szükséges használni száraz útviszonyok és stabil téli útviszonyok mellett, ám jeges utakon, extrém útviszonyok között nagyfokú biztonságot jelenthet a jármű utasainak.

Hasonló elven működő gumiabroncsok kifejlesztésén dolgozik a Goodyear is, melynek a TripleTube nevet adták. Ennek lényege, hogy a gumiabroncs az útviszonyoknak megfelelően fújja fel vagy ereszti le saját magát, ezzel biztosítva az optimális teljesítmény elérését. A gumik nyomása három pozíció között tud változni, amelyet egy beépített pumpa szabályoz, és technikailag egy fő légkamrából és 3 különálló légkamrából áll a felépítése, melyek között mozgatva a levegőt érhető el a három különböző pozíció. Ez az innováció csak koncepciós fejlesztés, a cég nem tervezi a sorozatgyártását.

Az abroncsok, mint a komplett rendszer részei

A forgalmi biztonság mind nagyobb növelése érdekében vezették be a TPMS rendszert, mely 2014 ősze óta minden újonnan forgalomba helyezett autóban kötelező. Ezzel a fejlesztések az irányba is elindultak, hogy az autó kerekeit már nem csupán az autó egy alkatrészének tekintik, hanem az autó komplett rendszerének részeként, és mivel a gumik érintkeznek az út felületével, ezért beépített szenzorok segítségével adatot szolgáltathat mind az útviszonyokról, mind a gumik állapotáról a vezetőnek, ezzel segítve őt abban, hogy a vezetés még nagyobb biztonsággal történjen (ADAS – Advanced Driver Assistance System). Ahhoz, hogy a rendszer jól működjön, még számos innovációra van szükség, például új megoldások szükségesek az információk vezeték nélküli továbbításához, intelligens gumiabroncsokat szükséges kifejleszteni, hogy az összes elektronikus komponens integrálható legyen a gumikba).

vehir.hu

További cikkek

A vállalatok javában radírozzák a Fordista-modelleket A vállalatok javában radírozzák a Fordista-modelleket – Egy átfogó kutatás a napjainkban zajló történelmi jelentőségű változásokra világított rá
A vállalatok javában radírozzák a Fordista-modelleket A vállalatok javában radírozzák a Fordista-modelleket – Egy átfogó kutatás a napjainkban zajló történelmi jelentőségű változásokra világított rá
Egy átfogó kutatás részeként, szakemberek játékos pszichológiai próbatétel formájában úgynevezett kontrollszimulátort hoztak létre, ahol a pandémia időszakában is megtapasztalt válsághelyzet bizonytalanságainak hatásait szemléltetik, illetve elemzik. A kontrollszimulátorban eddig több mint 130 fő vett részt, az összetett kutatási eredmények pedig új munkaszervezési modellek kialakulását jelzik előre, amikben a munkavállalói személyiségtípusok is helyet kaphatnak.
Költséghatékonyabbak és energiatakarékosabbak az elektromos buszok, mint a dízelek – Nemzetközi tesztprogram vizsgáztatja a magyar fejlesztésű elektromos Ikarus buszt
„e-ULTIMATE” a neve annak az 13 európai városra kiterjedő projektnek, amelynek keretében az elektromos buszok különböző töltési és működtetési módszereit tesztelik és hasonlítják össze napi működtetésük költségeit a dízel buszok költségeivel. A program keretében november elejétől utazhatnak a zalaegerszegi utasok a magyar tervezésű és Székesfehérváron gyártott Ikarus 120e elektromos buszon. Az eddig gyűjtött és elemzésre került első körös adatok egyértelműen azt mutatják, hogy az elektromos buszok minden tekintetben jobban teljesítenek dízel társaiknál.
Miért fontos a promóciós ajándék?
Miért fontos a promóciós ajándék?
Közel a századik plazmaadáshoz
Közel a századik plazmaadáshoz
A veszprémi Plazma Centerben vannak olyan plazmaadók is, akik már közelítenek a századik plazmaadáshoz. A center legutóbb nekik szervezett tematikus napot, mi pedig kíváncsian megkérdeztük őket, miért választották a jótékonyság ezen formáját és milyen tapasztalataik vannak.
Így lehetséges 2022 januárjától a beruházási támogatások számviteli elszámolása
Így lehetséges 2022 januárjától a beruházási támogatások számviteli elszámolása