Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2025. december 5. Vilma
Veszprém
10°C
2025. december 5. Vilma
Veszprém
10°C

Zeneoktatás: nem elég egyetlen hangszerben elmélyedni

2025. november 25. 14:56 // Forrás: Címlapkép: Andrey K on Unsplash (illusztráció)
A zeneoktatás helyzetéről beszélgetett a Music Hungary kerekasztala mellett Pap Tibor a Peron Music, Bánkuti Dániel a Magyar Producer Workshp és Szakadáti Mátyás a Póka Egon Művészeti Akadémia (PEMA) képviseletében, a beszélgetést Réz György vezette.

A beszélgetés résztvevői a zeneoktatás eltérő szintjein tevékenykednek. A Peron egy harminc éves zenei tehetséggondozó program, ami 2019 óta magániskolát működtet, és intézményesített keretek között vesz részt az alapfokú zenei nevelésben. A Magyar Producer Workshop Youtube-csatornaként indult, azóta sokrétű vállalkozássá nőtte ki magát: online oktatással, könyvkiadással is foglalkoznak, és évente 1000-1200 diákot érnek el. A PEMA pedig felsőoktatási képzést biztosít a Miskolci Egyetemen. 

Réz György, Pap Tibor, Bánkuti Dániel, Szakadáti MátyásRéz György, Pap Tibor, Bánkuti Dániel, Szakadáti Mátyás

Noha a három beszélgetőtárs az oktatási paletta más-más szegletére lát rá, hasonló észrevételeket fogalmaztak meg. Egy ponton szóba került a svéd modell: a skandináv országban a zenét tanuló gyerekeket projekt alapú feladat elé állítják. Létre kell hozniuk egy közös produkciót, aminek minden eleméért ők felelnek: maguk választhatják meg, kikkel szeretnének együttműködni, milyen stílusban kívánják létrehozni a produkciót, és nekik kell kiválasztani a nevet, megtervezni az arculatot, a fellépés vizuális világát. Ebben a rendszerben a fiatalok nemcsak a saját hangszerükben merülhetnek el mélyen, hanem képet kapnak a zeneipar működéséről, arról, hogyan jön létre egy produkció, miként kell brandet építeni. 

Bánkuti megjegyezte: nem véletlen, hogy a svédek, angolok, hollandok ott tartanak a nemzetközi zenei piacon, ahol: a gyerekek olyan zenei képzést kapnak, amivel horizontális rálátásuk van a teljes szektor működésére. És ami még fontos: mindezt a közoktatásban. Az Egyesült Királyságban nem akkora biznisz magán zeneiskolát működtetni, mert kevés a jelentkező, hiszen hasznos, piacképes tudást szerezhetnek az állami intézményekben is. 

Pap Tibor, Bánkuti Dániel, Szakadáti MátyásPap Tibor, Bánkuti Dániel, Szakadáti Mátyás

Pap Tibor szerint a magyar közoktatás ezzel szemben vertikálisan gondolkodik: vagyis abba az irányba tereli a diákokat, hogy minél mélyebb tudásra tegyenek szert a saját hangszerükkel, és közben a horizontális kitekintés a perifériára szorul. Ugyanakkor nagyon nehéz lenne megváltoztatni a rendszert a berögződések miatt: ők a Peronnál magániskolaként megtehetik, hogy más szemlélettel oktatják a tanulóikat, a szülők azonban időnként számon kérik rajtuk, miért nem az állami módszertant követik. 

Szakadáti szerint a változást az is nehezíti, hogy bár másképp kellene oktatni azt a korosztályt, ami már a digitális világba született bele, a pedagógusok nehezen módosítanak az évtizedek alatt berögzült módszereken. 

Schöngrundtner Tamás
Vámosi Patrik
további cikkek

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.