Mi történik pontosan és hogyan működik?
A projekt neve „Charge as you drive” („Tölts menet közben”), amelyet az autópálya-üzemeltető Vinci Autoroutes vezet. A technológia mögött induktív töltési elv áll: az útburkolat alá rövid szakaszokon réz tekercseket helyeztek el, amelyek – amikor egy kompatibilis jármű éppen áthalad – vezeték nélkül továbbítanak váltakozó áramot a jármű alján elhelyezett vevőegységhez. A jelenlegi tesztfázisban az elért töltési teljesítmény akár 300 kW-ig is tartott, miközben folyamatos, kb. 200 kW körüli töltést tudtak tartani.
Ez azt jelenti, hogy az érintett járművek vezetés közben tölthetik akkumulátoraikat – nem kell megállniuk töltőoszlopnál, így jelentős hatékonyság- és komfortnövekedés várható.
Miért mérföldkő ez a fejlődésben?
A töltés automatizálása: A jelenlegi elektromos autózásban az egyik legnagyobb akadály az állásidő a töltés alatt és az infrastruktúra korlátai. Itt az út maga válik töltési ponttá.
Akku-méret csökkentése: Ha vezetés közben lehet tölteni, akkor a járműveknek kisebb méretű akkumulátorokra lehet szükségük azonos hatótáv eléréséhez – ez csökkenti az autó tömegét, az anyagfelhasználást és költségeket is.
Széles körű alkalmazás lehetősége: A technológia nemcsak személyautóknál, hanem teherautóknál és buszoknál is működhet – így a közlekedési szektor nagy részén csaknem megkerülhetetlen lehet a jövőben.
A 1,5 km-es tesztszakasz az A10-es autópályán található, Párizstól dél-nyugatra. A burkolat alá telepített tekercsek csak akkor áram alatt vannak, amikor jármű közelíti meg a szakaszt – ez biztonsági és energiahatékonysági szempontból is fontos. Ugyanakkor a beruházás költsége és a technológia skálázhatósága még komoly kérdés: nagy léptékben tervezve még nem világos, hogy milyen költségekkel járna kilométereken keresztül ilyen infrastruktúrát telepíteni és fenntartani.
Mit jelent mindez a magyar vezetők, autót használók számára?
Magyarországon, ahol az elektromos autók aránya gyorsan nő, de a töltőinfrastruktúra még mindig fejlődik, ez a technológia hosszú távon átalakíthatja a közlekedést. Elképzelhető például, hogy a jövőben olyan autópálya-szakaszok jönnek létre Magyarországon is – vagy a nemzetközi hálózat részeként –, ahol az elektromos járművek folyamatosan tölthetők utazás közben. Ez csökkentheti a „töltési szünet” miatti leállásokat, fokozhatja a hatótávbiztonságot, valamint hozzájárulhat a közlekedés-klímapolitikai célok eléréséhez.
A francia A10-es autópályán megvalósult első olyan szakasz, amely menet közben tud töltést biztosítani az elektromos járművek számára, jóval többet jelent, mint technológiai demonstráció: ez egy előremutató jele annak, hogy miképp alakulhat át az autózás infrastruktúrája. Ha sikerül a költségeket, technológiai érettséget és skálázhatóságot kezelni, akkor az autózás következő évtizedei már egy olyan paradigmában íródhatnak, ahol az út maga részben töltőállomásként működik. A jövő most kezdődik.