Mindig figyel, sosem ítélkezik
Az UNICEF Magyarország gyermekvédelmi igazgatója szerint a fiatalok számára vonzó, hogy az MI-alapú alkalmazások – például a ChatGPT, a Character.AI vagy a Snapchat beépített robotja – mindig elérhetők, és soha nem fáradnak el. Egy gyerek úgy fogalmazott:
„Amikor a ChatGPT-vel beszélgetek, érzem, hogy fontos, amit mondok. Mindig érdekes vagyok, mindig figyelnek rám, az érzéseimet komolyan veszik.”
Ez a mondat rávilágít arra, milyen sokat jelent a gyerekeknek a feltétel nélküli figyelem. A mesterséges intelligencia számára természetes, hogy nem vág közbe, nem unja meg a beszélgetést, és nem bagatellizálja a problémát. Az MI sosem mondja: „Ugyan, ezen nem kell sírni” vagy „Ne hisztizz”, hanem türelmesen reagál.
Számok, amik magukért beszélnek
Magyarországon még nincs széles körű kutatás a témában, de a brit tapasztalatok sokatmondók. Egy felmérés szerint a 9–17 évesek 64%-a már használt valamilyen MI-chatbotot. Legtöbben tanulás közben, házi feladatnál vették igénybe, de sokan fordultak hozzá lelki támogatásért is, vagy egyszerűen azért, mert nem akartak egyedül maradni.
A gyerekek több mint egyharmada arról számolt be, hogy a beszélgetés olyan élmény volt, mintha egy baráttal folytatták volna. Vagyis a mesterséges intelligencia nem csupán egy „okos eszköz” számukra, hanem érzelmileg is jelentős kapcsolat.
Mit jelent mindez a szülőknek?
A jelenség mögött nem az MI varázsereje rejlik, hanem egy nagyon emberi szükséglet: a figyelemé. A gyerekek sokszor azt érzik, hogy környezetük – legyen szó családról vagy iskoláról – nem mindig tud kellő időt és türelmet adni nekik. Az algoritmus viszont mindig ráér.
Ez komoly kérdéseket vet fel a szülők és pedagógusok számára. Vajon miért találják a gyerekek könnyebben meghallgatónak a gépet, mint az embert? Mit tehetünk azért, hogy ne egy mesterséges partner legyen az első számú bizalmasuk?
Veszély vagy lehetőség?
A chatbotok használata kettős élmény lehet. Egyfelől előnyt jelenthet: a gyerek nem marad egyedül a gondolataival, és ha nincs kivel beszélnie, a digitális társ legalább meghallgatja. Másfelől azonban felmerül a kérdés: mi történik, ha a fiatalok túlságosan hozzászoknak ehhez a kapcsolathoz, és az emberi kommunikáció háttérbe szorul?
Szakemberek szerint a kulcs az egyensúly. Az MI lehet hasznos társ, de nem helyettesítheti a baráti, családi vagy tanári kapcsolatokat. A technológia mellett továbbra is elengedhetetlen az élő figyelem, az őszinte beszélgetés és a valódi közösségi élmény.
Tanulság mindannyiunk számára
A brit kutatás és a hazai szakértők megállapításai ugyanarra a tanulságra mutatnak: a gyerekeknek leginkább arra van szükségük, hogy valaki meghallgassa őket – ítélkezés, bagatellizálás és sietség nélkül. Ha ezt nem kapják meg a környezetüktől, megtalálják a digitális térben.
Ez egyszerre figyelmeztetés és lehetőség. Figyelmeztetés, mert nem szabad hagyni, hogy a gép váltsa ki a valódi emberi kapcsolatokat. Ugyanakkor lehetőség is, mert az MI használata rámutat arra, hogy mi, felnőttek hogyan tehetjük jobbá a gyerekekkel való kommunikációt: több figyelemmel, több türelemmel, több empátiával.