A rendezvény központi momentuma az a kiállítás volt, amely szombat délután nyílt meg ünnepélyes keretek között, tizenegy hangszerrel, köztük hegedűkkel, brácsákkal és csellóval.
A megnyitón jelen volt Kovács Áron, Veszprém Megyei Jogú Város önkormányzatának képviselője, valamint Guminár Tamás, a Magyar Hangszerész Szövetség elnöke. A vendégek és mesterek köszöntését Sümegi Elemér kezdte meg személyes hangvételű visszatekintésével, amelyben a kiállítás jelentőségéről, és Veszprém történeti szerepéről is beszélt a hangszerkészítés és a zene világában. Felidézte Auer Lipót – a világhírű hegedűművész – veszprémi kötődését, és egy személyes történetet is megosztott: egy New York-i véletlen találkozás során is Auer szülővárosaként azonosították Veszprémet.
Kovács Áron képviselő beszédében hangsúlyozta: bár Veszprém 2023-ban viselte az Európa Kulturális Fővárosa címet, a város kulturális élete nem állt meg az év lezárultával. Épp ellenkezőleg, a mostanihoz hasonló események bizonyítják, hogy a kultúra és a közösségformálás hosszú távú hatással bír.
A kiállítást hivatalosan Guminár Tamás, a Magyar Hangszerész Szövetség elnöke nyitotta meg. Beszédében történelmi kitekintést adott a hegedűkészítés fejlődéséről – a cremonai Stradivari-műhelyek lakkozási újításaitól kezdve egészen a 21. századi CNC technológiáig. Megfogalmazása szerint a mai hangszerkészítők már olyan mesterek, akik egyben mérnökök, informatikusok is, akiknek egyszerre kell reagálniuk a piac elvárásaira, a muzsikusok igényeire és az alkotás örök kívánalmaira.
„A múlt a mának szól” – idézte Dante példáját, érzékeltetve, hogy a művészet és a kézművesség időn túli kapcsolatot jelent ember és emlék között.
A kiállítás megnyitója után két fiatal művész, Sipos Péter és Szabó Gábor szólaltatták meg az egyik kiállított hangszert, emlékeztetve minden jelenlévőt arra, hogy a hegedű – ahogy Sümegi Elemér fogalmazott – nem dísztárgy, hanem használati tárgy.
Egy olyan eszköz, amely dallá formálja az időt, az anyagot és az emberi történeteket.
A galériában kiállított tizenegy hangszer – köztük hegedűk, brácsák és cselló – valódi mestermunkák, és egyben kézzelfogható bizonyítékai annak, hogy a hagyomány és a megújulás képes harmóniában együtt létezni. Veszprém, az Auer-ház és a magyar hangszerkészítők újabb találkozása ezt a harmóniát ünnepelte.


