Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Véletlenül főszereplő lettem

2025. június 20. 22:42
Az egyik legnehezebb casting kihívás megtalálni a tökéletes gyerekszereplőt egy filmhez. A Véletlenül írtam egy könyvet stábjának ez sikerült: Demeter Villő valóban életet lehelt Nina karakterébe. És persze ez egyáltalán nem volt véletlen.

A MOZ.GO Magyar Mozgókép Fesztivál pénteki napján a casting-folyamat került középpontba az Expresszóban: Muchichka László a Véletlenül írtam egy könyvet főszereplőjével, Demeter Villővel és a film rendezőjével, Lakos Nórával beszélgetett arról, hogyan került Villő a stábba, miként segítettek neki beilleszkedni és eljátszani a főhőst.

Már a kiválasztás folyamata is hosszúra nyúlt: Nóra a négy-öt hónapos casting során száz-százötven gyereket nézett meg. A szempontokat (például az életkort) és karakterleírást tartalmazó felhívásra beérkezett jelentkezésekből a casting director, Steinhauser Andrea állította össze azon jelöltek listáját, akiknek a kisfilmjét a rendező végignézte – közülük választották ki azokat, akiket személyes meghallgatásra is behívtak. A folyamat méginkább elnyúlt, amikor kiderült, hogy a forgatás nem tud azon a nyáron megvalósulni, amikor eredetileg tervezték – így Villőnek újabb nyolc hónapot kellett várnia, mire döntés született a sorsáról. 

Ő maga egyébként azt mondja, hogy jól viselte a bizonytalanságot: épp elég zsúfolt volt az élete ebben az időszakban, így nem maradt ideje azon szorongani, vajon őt választják-e ki a szerepre. 

A személyes meghallgatásokon több érzelmi állapotú jelenetben tették próbára a jelölteket: Nóra kíváncsi volt arra, mennyire érzik természetesnek a közeget, a szerepet, és vajon bírnák-e az ötvennapos forgatás jelentette kihívásokat? A rendező fontosnak tartotta a motivációt is: hogy a gyerekek valóban lelkesedéssel vegyenek részt a munkában, és ne azért, mert a szüleik belenyomták őket a helyzetbe. Nóra elmondta: sokan érkeznek úgy a castingra, hogy otthon gondosan betanulták a szöveget és begyakorolták, hogyan kell előadni – ő igyekszik ezt a réteget “levakarni” a gyerekekről, mert a vásznon fontos a természetesség. 

Arra a kérdésre, hogy másként castingolnak-e gyerekeket, mint felnőtteket, a rendező azt felelte: alapvetően nincs nagy különbség, de annyiban más gyerekeket válogatni, hogy a felnőtt színészek múltját, korábbi alakításait felidézve már létezik velük kapcsolatban egy előzetes kép, míg a kicsik teljesen ismeretlenül állnak eléjük, és ez bizony nagyobb fejtörést okoz.

Demeter VillőDemeter Villő

A Véletlenül… esetében a felnőtt szereplők castingja azután kezdődhetett el, hogy Villőt kiválasztották: Nóra elmondása szerint ekkor már az volt a fő szempont, hogy működjön a kémia közte és a többi szereplő között. Ebben a szerencse is a kezükre játszott: az apa szerepére jelentkező Mátray Lászlóról kiderült, hogy jól ismerik egymást a lánnyal, ami a közös munkát is megkönnyítette.  

A rendező elárulta: a forgatás előtt hosszan dolgoztak azon, hogy mire kamerák elé áll, Villő otthonosan érezze magát Nina bőrében. A sok improvizációs játék, a színésztársakkal való összeszokást segítő könnyed, csapatépítő programok mellett ezt segítette egy különleges házi feladat is: Nóra arra kérte Villőt, hogy írjon naplót a karakter szemszögéből, amiben kitérhet olyan részletekre is, melyekre a forgatókönyv nem. A fiatal színész így maga dolgozhatta ki, tehette élővé Ninát. 

Lakos NóraLakos Nóra

S hogy mit üzennének azoknak a fiataloknak, akik a jövőben jelentkeznének castingra? Villő szerint a szövegmagolás helyett a természetesség a fontos, meg az, hogy meg tudja mutatni a személyiségét. Azt mondja, nem kell izgulni: a filmes közeg segítőkész, befogadó, támogató. Nóra  azt tanácsolja, hogy a castingra érkező jelöltek merjenek kérdezni, fontos, hogy ők is tudják, pontosan milyen elvárások, milyen feladatok várnak rájuk, mert csak akkor fog jól működni a közös munka, ha mindegyik fél tudatosan és önszántából vág bele. 

Schöngrundtner Tamás
Vámosi Patrik
további cikkek
Papírra vetették a veszprémi amatőr költők szárnypróbálgatásait kultúra Papírra vetették a veszprémi amatőr költők szárnypróbálgatásait Antológiát jelentetett meg a Veszprémi Művészetek Háza a Költőtoll Irodalmi Kör amatőr szerzőinek verseiből. tegnap 12:24 Grace és Gloria: A szeretet mentőöve a halál árnyékában kultúra Grace és Gloria: A szeretet mentőöve a halál árnyékában Tom Ziegler amerikai drámaíró műve különös érzékenységgel beszél az elmúlásról, a gondoskodás szerepéről és arról, hogyan képes két idegen ember egymás lelki támaszává válni a legnehezebb pillanatokban. Az előadás Grace, az idős parasztasszony és Gloria, a New Yorkból hazatérő, nagy karriert befutott önkéntes szociális munkás kapcsolatát mutatja be – két élet találkozását, amelyet a halál közelsége tesz még élesebbé és még emberibbé. Az előadás bemutatója december 13-án lesz a Veszprémi Petőfi Színházban, a darabot Máté P. Gábor rendezte. 2025. december 12. 22:35 Jazz, ami felemel, de a bánatban is velünk marad, mégis, kétszer nem szól ugyanúgy Life&Style Jazz, ami felemel, de a bánatban is velünk marad, mégis, kétszer nem szól ugyanúgy Azt gondoljuk, hogy ismerjük a jazzt? A zenészek közti titkos összekacsintásokat, a füstös klubokat, a dallamokba rejtett érzelmeket? Aligha! Borbély Mihály, Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas jazz-zenész megtanított rá, hogy ez a műfaj valójában nem misztikum, hanem a legőszintébb emberi gesztusok zenévé formálása, ahol kétszer nem tudnak eljátszani ugyanúgy egy dalt sem, még a legnagyobb zenészek sem. 2025. december 12. 1:26

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.