Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2025. december 5. Vilma
Veszprém
7°C
2025. december 5. Vilma
Veszprém
7°C

Látomás Nápolyról

2025. január 9. 11:30
A kortárs olasz filmművészet legnagyobb rendezője, Paolo Sorrentino szülővárosának, Nápolynak vall szerelmet új filmjével, a Parthenopéval, amit Veszprémben is vetítenek.

Előre leszögezem: minden művészeti produktum esetében igaz, hogy a végső élményt csak részben befolyásolja az alkotó szándéka, legalább ennyit tesz hozzá a befogadó értelmezése és viszonyulása. Az én értelmezésem a Parthenopéval kapcsolatban sem szentírás, de adhat egy érdekes nézőpontot azok számára, akik nyitottak rá. 

Fotó: Gianni Fiorito / MozinetFotó: Gianni Fiorito / Mozinet

Ha Paolo Sorrentino filmjét, a Parthenopét hagyományos moziként nézzük, akkor könnyen félresiklik: a főhős nehezen azonosulható, többnyire nem csinál semmit, csak csábosan néz a kamerába, kívülállóként szemlélődik anélkül, hogy cselekvőként bármiben részt venne.

A Parthenopét azonban nem érdemes hagyományos moziként kezelni: az egész egy szimbolikus jelenés, egy összetett jelképrendszer, ahol mindent átvitt értelemben érdemes érteni.

Magát a főszereplőt is. A görög mitológiában Parthenopé egyike a sziréneknek, akik megpróbálják elcsábítani Odüsszeuszt. A történet balul sül el: a szirén holtan végzi, testét a tenger Itáliában mossa partra. A hagyomány szerint itt temették el görög telepesek, akik róla nevezték el a közeli várost, amit aztán később a rómaiak Neapolis néven alapítottak újra – a mai Nápolyt. A film első perceiben 1950-et írunk, főhősünk éppen megszületik, méghozzá a nápolyi öböl vizében(!), és rögtön el is nevezik a városról Parthenopénak. A kamera a csecsemőről a városképre siklik, az egyik szereplő teátrálisan rámutat Nápolyra, amikor a gyermek nevéről döntenek. Ezzel a jelenettel a rendező jelzi számunkra: a lány és a város egy és ugyanaz. Ezzel a tudással felvértezve a filmben már valójában nem egy emberi sorsot szemlélünk, hanem az alkotó vallomását Nápolyról.

Fotó: Gianni Fiorito / MozinetFotó: Gianni Fiorito / Mozinet

Nápoly gyönyörű, és Celeste Dalla Porta tökéletes választás ennek érzékeltetésére: ahogy csábosan a kamerába, és ezzel mélyen a néző szemébe fúrja a tekintetét, nincs az a férfi, akiben ne mozdulna meg valami. A rendező igen gyakran használja is ezt.

A filmben Parthenopé bejárja Nápoly minden zeg-zugát: az egyetemet, a bazilikát, a nyomornegyedet, az elit villáit. Igazából sehol nem tesz semmit, mindenhol csak szemlélődik – a megtestesült Nápoly végignéz gyermekein, meghallgatja vallomásaikat, hol szeretettel, hol viszolygással, hol szánakozással telve. Találó jelenet, amikor a hetvenes években a lázongó fiatalok összecsapnak a rendőrökkel, a végén pedig, amikor kiürül a tér, már csak Parthenopét látjuk, amint a lépcsőn ül és sír. És arról még nem is beszéltem, hogy a főszereplőnk antropológus: vagyis megfigyeli az embereket anélkül, hogy beavatkozna az életükbe – ahogy a megtestesült Nápoly szemlélődik.

Fotó: Gianni Fiorito / MozinetFotó: Gianni Fiorito / Mozinet

A főhős szexuális kalandjait is ebben a szimbolikus keretrendszerben érdemes vizsgálni: ki az, aki magáévá teheti Nápolyt? Hogy a fiatalság, a maffia és az egyház jelképes képviselői is sikerrel járnak, azzal Sorrentino érzékletes képet fest városáról. Nem tudja azonban meghódítani a helikopteres ember, akit nem neveznek nevén, így ki-ki a maga módján értelmezheti a felbukkanását. Ő lenne Isten? Vagy az Ördög? Esetleg a Halál? A párbeszédekből és a haláleset fölött lebegő helikopter képéből ez utóbbi válasz könnyen kiolvasható, vagy legalábbis belemagyarázható. 

Ha a Parthenopé egyenes lenne, és a tartalma pusztán annyi lenne, amit a cselekmény nyersen megmutat, valószínűleg nem lelkesednék annyira érte, mert az élvezhetőségét jelentősen rontja a főszereplő kívülállósága és semmilyensége, azonosulhatatlansága. Ebben a szimbólumrendszerben azonban, amit az imént felvázoltam, hirtelen érdekessé válik, érdemes többször megnézni, utánajárni egyes részleteknek, megpróbálni lekaparni a látszatvilágot a rejtett tartalmakról, ahogy a régi templomokban az újabb freskók alatt gyakran megbújik az eredeti réteg. 

Minderre lesz lehetősége a veszprémi nézőknek, a Fotonban ugyanis január 18-án és 24-én is vetítik. 

Schöngrundtner Tamás
további cikkek
Veszprém decemberi borünnepe: ismét érkezik a Vehír Borszalon Vehír Borszalon Veszprém decemberi borünnepe: ismét érkezik a Vehír Borszalon Van, amikor nem kell megvárni a naptár szerinti piros betűs ünnepet a koccintással. Egy palack kiváló bor megbontásával magunk is ünnepet teremthetünk. A december 12-ei Vehír Borszalon pedig kiváló alkalmat kínál erre bárkinek. ma 10:47 Hippolyt: bemutatják Dolhai Attila első színházi rendezését közélet Hippolyt: bemutatják Dolhai Attila első színházi rendezését December ötödikén mutatja be a Veszprémi Petőfi Színház Nóti Károly-Zágon István-Eisemann Mihály Hippolyt, a lakáj című történetét, melyet Dolhai Attila Jászai Mari-díjas színész állított színpadra. Első színházi rendezése tehát a királynék városához kötődik, elsősorban erről kérdeztük a színész-rendezőt, a székesfehérvári Vörösmarty Színház igazgatóját. tegnap 22:52 Amikor a tél életre kel – kulisszatitkok A jégbarlang éneke előadásról CODE Amikor a tél életre kel – kulisszatitkok A jégbarlang éneke előadásról A Kabóca Bábszínház közel negyedszázados szakmai munkájával régóta meghatározó kulturális szereplője Veszprémnek, míg a CODE Digitális Élményközpont a város legújabb innovatív helyszíneként ötvözi a technológiát és a művészetet. A két intézmény idén közösen álmodta meg A jégbarlang éneke című előadást, melynek kulisszatitkairól Szántó Viktóriát, a Kabóca Bábszínház igazgatóhelyettese beszélt. tegnap 13:00

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.