Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2026. október 6. Renáta
Veszprém
12°C
2026. október 6. Renáta
Veszprém
12°C

Hogyan tudjuk kiválasztani az egyéni vállalkozás számára legideálisabb adózási módot?

2023. november 20. 12:29
Egy vállalkozás indításakor többféle vállalkozási forma közül lehet választani, azonban még mindig a legnépszerűbb az egyéni vállalkozás, hiszen nem igényel alaptőkét, alapításához nem szükséges ügyvéd, gyakorlatilag néhány kattintással online is megkezdhető a vállalkozói tevékenység. A következő lépés az adózási forma megválasztása lesz, ehhez azonban már szakértő segítsége szükséges, hiszen nem mindegy, hogy az adott vállalkozás milyen árbevételt tervez, kiknek szolgáltat, lesz-e alkalmazottja. Kövesse a Vehirt a Google keresőben Válassza kedvenc forrásának, és előrébb kerülnek a híreink Beállítom

Az adózási forma kiválasztása

Ahhoz, hogy az adott egyéni vállalkozás számára a legideálisabb adózási mód legyen kiválasztva, mindenképpen egy konzultációra lesz szükségünk a könyvelővel, akit a Bookkeepie könyvelő kereső szolgáltatásával is megtalálhatunk. A konzultáció alkalmával a szakember felméri a vállalkozás paramétereit, így a legideálisabb adózási módot fogja ajánlani, melyet az adóhatóság számára be kell jelenteni.

A kisadózó vállalkozások tételes adója, vagyis a KATA

Míg korábban tömeges volt a KATA-zó egyéni vállalkozók száma, ma már csak korlátozottan lehet ezt az adózási módot választani. Azonban most is van rá lehetőséged, ehhez viszont meg kell felelned hozzá minden feltételnek. Csak főállású vállalkozó lehetsz, kizárólag magánszemélyek felé szolgáltathatsz és az árbevételed is maximalizálva van.

Ha teljesülnek ezek a feltételek, akkor egy rendkívül egyszerű adminisztrációval rendelkező, alacsony adóterhet jelentő adózási formád lesz, évi egyszeri adóbevallással. Azonban akkor ajánljuk ezt, ha a tevékenységi köröd alapján is ez a legideálisabb, ezt azonban csak a könyvelő fogja tudni megmondani.

Az átalányadó

Nagyon népszerű adózási forma, ezt egyszerűségének köszönheti. Bár a bejövő számlákat mindenképpen el kell tenned, az adózásodat mégsem ezek fogják meghatározni, hiszen a költségeidet nem a valódi kiadásaid, hanem egy “átalány” alapján határozza meg a törvény. Ennek mértéke függ a tevékenységi körödtől, így lehet 40%, 80% vagy 90%. A fennmaradó rész lesz a jövedelmed, amely adóköteles.

Az adózás szempontjából az éves minimálbér feléig adómentes a bevétel, azonban a járulékokat főállású vállalkozás esetében fizetni kell, a bevételi határ pedig szintén meg van határozva. Bevallást negyedévente kell készítened.

A tételes költségelszámolás, azaz a VSZJA

Ez a legtöbb adminisztrációval járó adózási mód, hiszen a bevételi és a kiadási számlák közötti különbség lesz a konkrét jövedelem, ami után adózni kell, így minden hónapban bevallást kell készítened, ami alapján ki kell számolni az adót és a járulékokat. Azonban, ha a vállalkozásod költségei igen magasak, akkor az átalányadózásnál akár kedvezőbb adóterheket is jelenthet.

Az egyéni vállalkozás indításakor alaposan át kell gondolni, hogy melyik fajta adózási módot válasszuk, hiszen egy rossz választás sok pénzt is kihúzhat a friss vállalkozó zsebéből. Egy jó könyvelő azonban odafigyel ezekre és optimalizálja a költségeket.

vehir.hu
további cikkek
Változások a kisadózóknál, ismét lehet cégeknek számlázni a kata keretein belül közélet Változások a kisadózóknál, ismét lehet cégeknek számlázni a kata keretein belül Új adóügyi intézkedéseket jelentettek be, amelyek érintik a kisadózó vállalkozások tételes adóját, a magasabb értékű vagyonokat, valamint a hivatásos sportolók adózási feltételeit. A tervek szerint a kata szabályai jelentősen bővülnek, ismét lehetővé téve a cégek felé történő számlázást és a mellékállású vállalkozói jogviszonyt. Emellett 2027-től új vagyonadót vezetnek be az egymilliárd forint feletti eszközállománnyal rendelkezők számára, a sportolók egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásának értékhatárát pedig a többi szakmához igazítják. ma 16:06 SZJA-bevallás 2026: 15 buktató, ami pénzbe kerülhet (kriptóügyletek, ETF-ek, részvények) PROFIT-ADÓ 2006 SZJA-bevallás 2026: 15 buktató, ami pénzbe kerülhet (kriptóügyletek, ETF-ek, részvények) A 2025-ös jövedelmeidről 2026. május 20-ig kell beadnod az SZJA-bevallást. A NAV 2026. március 15-től elkészíti és megmutatja az adóbevallási tervezetet az eSZJA felületen. A tervezet sok adatot tartalmaz, DE NEM LÁT MINDENT. Ha volt lakáskiadásod, ingatlaneladásod, befektetésed, kriptód, vagy utólag érvényesítenél kedvezményt, akkor ezeket neked kell beírni a bevállásba! 2026. február 2. 12:27 Kedvezően változtak az átalányadózás szabályai közérdekű Kedvezően változtak az átalányadózás szabályai Az egyéni vállalkozók többféle adózási mód közül is választhatnak, ezek közül az egyik legelterjedtebb az átalányadózás, amelyben januártól ráadásul kedvezően változtak az átalányban megállapított jövedelem kiszámításának szabályai. 2026. január 10. 12:18

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.