A sértettet egy magát banki ügyintézőnek kiadó személy hívta fel, és arról tájékoztatta, hogy bankszámláján gyanús tranzakciót észleltek. Miután a sértett közölte, hogy ezt nem ő kezdeményezte, a segítőkész ügyintéző a vírusirtáshoz egy AnyDesk nevű program telepítését javasolta a sértettnek, aki ezt meg is tette. Az elkövető a valójában távoli hozzáférést biztosító alkalmazás segítségével a megszerzett jelszóval ezután közel 10 millió forintot utalt el jogosulatlanul a sértett számlájáról.
A rendőrség a következőket tanácsolja banki hívás esetére:
- Ne adja meg bankkártya vagy online banki adatait és ne küldjön másolatot okmányairól! A banknak elég a név, születési hely és idő, esetleg lakcím. A beazonosításhoz nem kell sem a bankszámlaszám, sem pedig a bankkártyaszám megadása.
- Amennyiben rosszat sejtünk kérdezzünk rá az „ügyintézőnél” egy korábbi tranzakcióra, hiszen ha tényleg a bank munkatársával beszélünk, akkor látnia kell az adatsorban és tudnia kell rá válaszolni!
- A legkisebb kétség esetén is a hívást szakítsák meg, és bankkártyájuk hátoldalán található hivatalos telefonszám felhívásával ellenőrizzék a tájékoztatás valóságtartalmát! Ezen a számon ha szükséges a számlájához és bankkártyájához kapcsolódó tranzakciókat is azonnal letilthatja.
- Ne töltsön le semmilyen programot a telefonos ügyintéző javaslatára!
- Legyen a számítógépen és telefonon aktív, az üzeneteket, letöltéseket és a webhelyeket is ellenőrző program!
Az online térben elkövetett bűncselekmények megelőzéséről a kiberpajzs.hu oldalon szerezhet további hasznos információkat.