Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2025. december 5. Vilma
Veszprém
6°C
2025. december 5. Vilma
Veszprém
6°C

Eljön az idő, amikor a hajókat is megéri csak napelemmel hajtani

2022. június 7. 12:00 // Forrás: Ecoport
Bár ma még leginkább vitorlások szelik a Balaton habjait, talán nem is olyan távoli az a jövő, amelyben a napfény már nemcsak a fehér vitorlán csillan meg, hanem a napelemes hajó paneljein is.

2010 márciusában a világ legnagyobb napelemes hajója vízre szállt, hogy 18 hónap alatt megkerülje a Földet. A 31 méter széles, 15 méter hosszú katamaránt összesen 537 négyzetméternyi napelem borította, amelyek a hajó meghajtása mellett a navigációs berendezésekért és a WC öblítésért is feleltek, a PlanetSolar pedig végül 584 nap alatt teljesítette küldetését. 

Bár az azóta eltelt tíz évben még nem léptünk előre akkorát, hogy számottevő mennyiségben cirkáljanak hasonló vízi járművek a világban, néhány helyen, például Ázsiában már megjelentek napenergiával is hajtott hajók a turizmusban. Abban pedig, hogy ez így van, és a piac lassan növekszik, óriási szerepe van a Solar Boat Challenge-nek. Előbbi egy nemzetközi, Európa több rangos egyetemét érintő versenysorozat, amelyen kizárólag napelemes hajók vehetnek részt: a  fenntarthatósági innovációs seregszemleként szolgáló esemény célja, hogy felhívja a figyelmet a megújuló energiaforrásokban rejlő lehetőségekre és a napenergia kiaknázására a hajózásban. Az első versenyt Hollandiában rendezték meg 2006-ban, azóta pedig számos országban tartottak hasonló bajnokságot Belgiumtól kezdve Németországon át Olaszországig – a kontinensen a legrangosabbnak a monacói verseny számít.

2023-ban pedig a sorba Magyarország is belép: nemrégiben született meg az a megállapodás, amelynek eredményeként a Pannon Egyetem a Magyar Vitorlás Szövetséggel, a Veszprém-Balaton 2023 Zrt.-vel és Balatonalmádi Önkormányzatával együttműködve futamot rendez a Balatonon, melyen az egyetem hajója is elindul a meghívott számos országból érkező nemzetközi csapatok mellett.

A versenysorozat történetében egyébként nem ez az első magyar vonatkozás. A BME csapata 2016 óta versenyez saját építésű hajójával, és a 2019-es futamon sikerült is bezsebelniük egy harmadik helyezést, eddigi legjobb eredményüket. Korábban a Pannon Egyetemen szintén alakult egy csapat, de a koncepció most forrta ki magát igazán a régiós összefogással – mondja Kristóf Orsolya, a projekt felelőse.

Az egyetemisták számára meghirdetett verseny dátumát 2023. augusztus 23-27.-re tűzték ki – néhány héttel az elektromos hajók versenyének számító Zöldszalag Regatta után –, már zajlik a nemzetközi promóció az egyetemek között, legkésőbb ősszel pedig a Pannon Egyetem hajóját is szeretnék vízre tenni.

Utóbbival kapcsolatban a versenyszabályzat komoly feltételeket ír elő. A legfőbb kritérium természetesen a meghajtásra vonatkozik: a hajókon nincsen vitorla, akkumulátorral közlekednek, a napelemek tehát a fel- és visszatöltéshez szükségesek, így alapvetően nem jelent problémát a borús idő. A hat méteres hajótest kialakításában már nagyobb szabadságot kapnak a versenyzők: lehet kísérletezni minél kisebb tömeg vagy minél áramvonalasabb forma kialakításával. A hajók  mostanra sokat fejlődtek: míg 2006-ban a leggyorsabb jármű teljesítménye is csak 15 km/h volt, ma az átlagsebesség 20 km/h, de a végsebesség akár a 40-50 km/h órát is elérheti. Ez leginkább a gyorsasági futamban fog számítani, de a különböző méretkategóriákban induló hajósokra többek között szlalom és egy háromórás hosszútávú versenyszám is vár, ahol az nyer, aki ezalatt a legtöbb kört teszi meg.

A verseny nemcsak a konkrét élmény miatt lehet vonzó, de kiváló lehetőségként szolgál arra, hogy a hallgatók kipróbálják magukat mondhatni startup közegben – legalábbis ami az innováció megvalósítását illeti. Bár a hajót egy hajózási engedéllyel rendelkező személy, a pilóta vezeti, a megépítése csapatmunka, aminél fontos, hogy több tudományterületet képviseljenek a tagok. "Egy ilyen team tagjai több szerteágazó tudományterületet képviselnek, van közöttük mechatronikai mérnök, gépészmérnök, villamosmérnök, mérnökinformatikus, de közgazdászra is szükség van, hiszen a hajózási versenyeken való részvételnek financiális oldala is van. Jelenleg is folyamatosan toborzunk hallgatókat a Pannon Egyetem csapatába, hiszen aktívan folyik az egyetemi hajó építése” – tájékoztat Kristóf Orsolya.

A Balaton Solar Boat Challenge ugyanakkor nem csak az egyetemistáknak szól. A versennyel a Pannon Egyetem egy nívós nemzetközi hajós rendezvényt szeretne elindítani Balatonalmádiban, amelyen az ott élő családok és a nyaralók jól érzik magukat, számos kísérőrendezvénnyel várva a látogatókat. Mindemellett az egyetemnek kiemelt célja, hogy pozícióját is megerősítse, mint a Balaton régió meghatározó egyeteme. A legfontosabb küldetés pedig, hogy az egyetemisták által kitalált technológiai újítások, innovatív megoldások beépüljenek az iparba. „Ma a használatban lévő napelemes hajók még lassabbak és kisebb távokat tudnak megtenni, kevésbé elterjedtek. Azáltal, hogy az egyetemisták folyamatosan megosztják ötleteiket és továbbfejlesztik őket, sokat segíthetnek az iparág szereplőinek a fenntartható fejlődésben.” A környezetbarát hajóknál használt technológiákat pedig akár az élet más területein is lehet majd használni. Hiszen ahogy a PlanetSolar  ötletgazdája, Raphael Domjan nyilatkozta annak idején: „Hogyha mi el tudunk menni egy ekkora útra ezzel a hajóval, ezzel a nagy hajóval, és mindent pusztán a napenergia működtet, a motorokat, a számítógépet, a telefont, szóval mindent, akkor ez azt jelenti, hogy otthon, a mindennapi életünket is képesnek kell lennünk pusztán a napenergiára támaszkodva élnünk.”

A cikk az Ecoport magazin 2022/1. számában jelent meg
Fotó: Luwe Stroosma

Bertalan Melinda
további cikkek
Abonyi János rektor szerint az ember felelőssége formálja a mesterséges intelligencia jövőjét technológia Abonyi János rektor szerint az ember felelőssége formálja a mesterséges intelligencia jövőjét Soha nem volt még ekkora érdeklődés a Pannon Egyetem Nyugdíjas Szabadegyeteme iránt, mint ezúttal, amikor a hallgatók a mesterséges intelligencia (MI) világába kaptak betekintést Abonyi János rektor előadásán. Az aula megtelt kíváncsi, gondolkodó emberekkel, akik nemcsak meghallgatni, hanem megérteni is szerették volna, mit jelent ez az új technológiai forradalom az ő életükben. 2025. november 1. 23:07 Mars 2028: már egy robot teszi meg a következő „kis lépést”? tudomány Mars 2028: már egy robot teszi meg a következő „kis lépést”? Elmélkedjünk kicsit: bő 56 évvel a Holdra szállás után, 2025-ben, a Mars még mindig elérhetetlen, bár évről-évre egyre közelebb kerülő álom. A mesterséges intelligencia korában viszont a kérdés égető: mi van, ha nem Neil Armstrong egyik „unokája”, hanem egy Elon Musk által fejlesztett Optimus humanoid robot teszi meg a következő „nagy lépést az emberiség nevében” a vörös bolygón? 2025. október 26. 11:49 A jövő autója hidrogén, hibrid vagy tisztán elektromos lesz? közélet A jövő autója hidrogén, hibrid vagy tisztán elektromos lesz? A jövő autója kapcsán nagyon úgy néz ki, hogy nem hidrogén hajtja, de vajon hibrid vagy tisztán elektromos lesz? Nézzük, hogy áll most a technológia. 2025. október 11. 15:27

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.