Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2025. december 5. Vilma
Veszprém
7°C
2025. december 5. Vilma
Veszprém
7°C

Tanár és/vagy nevelő

2021. november 7. 22:10
Szüleink után talán tanáraink azok, akik legnagyobb hatással vannak arra, hogy hogyan fejlődik a személyiségünk, milyen értékeket teszünk magunkévá, hogy aztán felnőtt korban ezek vezérletével hasznos, vagy kevésbé hasznos tagjai legyünk a társadalomnak. De tényleg elegendő tanárnak lenni, ahhoz, hogy ilyen hatást gyakorolhasson valaki egy fejlődő személyiségre, vagy valami több kell hozzá? Véleménycikk.

„A tanáraim jó fejek voltak.” - Sokszor ezzel a jelzővel fejezik ki a középiskolát még belátható időn belül befejező fiatalok azt, hogy a több évnyi röpdolgozat, felelés és témazáró stresszfaktora ellenére szellemi és lelki szempontból is rendes környezetben töltötték iskolás időszakukat.

Ez a gondolatmenet a legtöbbször nem jut el addig, hogy a tanároknak a kötelező, ámde humánus számonkérések, vagy éppen a kisebb csínytevések fölötti szemhunyások mellett a jófejségük miben nyilvánult meg.

Pedig sok olyan tényező van, amit egy-egy szóval nem is lehet leírni, hiszen csak folyamatában értelmezhető mindez. És itt jön képbe a pedagógia nevelő jellege.

Ha valakire azt mondjuk, hogy nem csak tanár, hanem nevelő is, akkor valami sötét internátusi környezet képe juthat eszünkbe, pedig a nevelésnek sokkal fennköltebb jelentése van, főleg, ha a tanári pálya vonatkozásában nézzük.

Hiszen, amíg a szülő egy életen át neveli a gyermekét és megkérdőjelezhetetlen érzelmi kapcsolatban állnak, addig egy tanárnak csupán pár éve van arra, hogy a lexikális tudás mellett adott esetben értékeket, erkölcsi normákat is átadjon a gyermeknek, aki be is fogadja azt, mindezt úgy, hogy egy erős tekintélyelvű viszonyrendszer áll fenn köztük, amiben egyáltalán nem törvényszerű az érzelmi kapocs.

Nem lehet azoknak a tanároknak sem a számlájára írni, hogy rossz tanárok lennének, akik a pedagógusi pályában a tanítás mellett a nevelésre kevesebb energiát fordítanak. Ez lehet habitus, személyiség kérdése is.

Azt viszont nyugodtan beemelhetjük a „még jobb” tanárok ismérvei közé, ha arra is fordítanak energiát, hogy a tudás átadása mellett az értékek közvetítésére is energiát fordítanak. Ami egy sokkal felelősségteljesebb mutatvány és sokkal vékonyabb a jég is rajta.

Mielőtt azonban az egyetemes erkölcsi normák átadását várnánk el a tanároktól (nevelőktől), nem ez a legfontosabb. Ezt hagyjuk meg a szülők felelősségének.

Sokkal inkább van szerepük a következetesség kialakításában, a tettek és döntések súlyának felmérésében és jövőbeni hatásainak megértésében. Nem feltétlen attól lesz „jó fej” tanár valaki, ha lazán kezeli a számonkérést, ha nem lehet nála 1-est kapni, ha nem emeli meg a hangját az osztályteremben.

A jó tanár biztonságot és határozottságot sugall a gyereknek, egy egyértelmű keretrendszert ad, amiben már a gyerek döntése, hogy hogyan mozog. Csinálhatja jól is, rosszul is, de a jó tanár nem fogja hagyni, hogy kiessen ebből a rendszerből.

Sipos László, a Padányi Gimnázium hittantanára pontosan ilyen volt. Nem a mai értelemben vett „jó fej” tanár, az ő „jófejsége” sokkal magasabb szinten volt azáltal, hogy nem félt a nevelő szerepétől sem. Ez a felismerés viszont lehet, hogy sok diákjánál csak évekkel az érettségi után kristályosodott ki.

Isten nyugosztalja Sipos tanár urat.

Hajas Bálint

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.