Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2025. december 5. Vilma
Veszprém
7°C
2025. december 5. Vilma
Veszprém
7°C

Nem tehetünk úgy, mintha nem változna a világ

2020. november 30. 13:03
A héten zajló VI. Pannon Unifest hétfői vendégei Simon Marci költő és Kemény Zsófia forgatókönyvíró, slammer voltak.

A beszélgetést Deli Kitti, a fesztivál főszervezője vezette, akit leginkább az instaköltészet szerepe érdekelt, illetve annak megítélése a kortárs irodalomban. Mivel egyre több felületen jelenhetnek meg írások, alkotások, fotók, posztok, bejegyzések, így meg lehet-e találni azt, ami valóban művészet, egyáltalán eldöntheti-e valaki, hogy érvényes-e az adott művészeti forma? Az izgalmas beszélgetőtársak sokoldalúságából is adódik, hogy egy igazán színes diskurálás alakulhatott ki az irodalomról, és arról, hol és milyen felületeken nyerhet teret. 

A végzetsége szerint forgatókönyvíró és viselkedéselemző Kemény Zsófia szerint az ember minél jobban ismeri a világot, annál nagyobb merítésből dolgozhat a különböző művészeti ágakban. Zsófi úgy látja, az instairodalom – mely nem csupán az Instagram felületen történő megjelenésre, hanem az instant szóra is utal – most próbál utat törni magának, mint műfaj. Ez persze hozza magával azt, hogy a kritika gyakran egy lájk, vagy adott esetben egy hozzászólás, komment.

Zsófi úgy vélekedik a közösségi oldalakon történő saját megjelenéséről, oldalainak kezeléséről, hogy abszolút nem következetes, vagy tudatos, saját tartalmait, írásait például nem gyakran teszi közzé, bár ha van egy jó ötlete, akkor szívesen osztja meg rajongóival, például számos sorozatot indított már a közösségi felületeken. Ezzel szemben Simon Marci költő pontosan tisztában van a trendekkel, így ha közzé tesz egy posztot, be tudja mérni, hogy hány embert fog megmozgatni, legalábbis lájkok tekintetében.

Marci szerint az olvasók túlságosan bekategorizálják a felületeket, melyeken irodalom folyhat, így sokan eldöntik, hogy ami nem egy irodalmi folyóiratban, hanem az Instán jelenik meg, az csak rossz lehet. Holott a költő már kapott olyan kritikát irodalmi lapban, amely körülbelül egy Youtube-hozzászólás színvonalával volt egyenértékű. 

Szó esett a kortárs irodalomról, méghozzá az irodalomtanítás megközelítéséből. A beszélgetést moderáló Deli Kitti szerint sok fiatal porosnak gondolja az irodalmat, és a költőket, írókat is valami távoli galaxisra helyezik. Éppen ezért szükséges megmutatni, hogy igenis vannak kortárs szerzők, akiket adott esetben meg is lehet szólaltatni.

Simon Marci például Erdős Virágot emelte ki, akit ha bevisznek a tanárok órára, akkor egészen megközelíthetővé válna sok olyan író is, akiket eddig porosnak hittek. Vagyis, kortárs irányból is lehet közelíteni. A költő Marci szerint minden művészeti ágban szükséges felismerni, hogy a világ változik, ez pedig nem baj, de nem hunyhatunk szemet fölötte. 

A beszélgetés itt tekinthető meg.

Szabó Eszter
további cikkek
Veszprém decemberi borünnepe: ismét érkezik a Vehír Borszalon Vehír Borszalon Veszprém decemberi borünnepe: ismét érkezik a Vehír Borszalon Van, amikor nem kell megvárni a naptár szerinti piros betűs ünnepet a koccintással. Egy palack kiváló bor megbontásával magunk is ünnepet teremthetünk. A december 12-ei Vehír Borszalon pedig kiváló alkalmat kínál erre bárkinek. ma 10:47 Hippolyt: bemutatják Dolhai Attila első színházi rendezését közélet Hippolyt: bemutatják Dolhai Attila első színházi rendezését December ötödikén mutatja be a Veszprémi Petőfi Színház Nóti Károly-Zágon István-Eisemann Mihály Hippolyt, a lakáj című történetét, melyet Dolhai Attila Jászai Mari-díjas színész állított színpadra. Első színházi rendezése tehát a királynék városához kötődik, elsősorban erről kérdeztük a színész-rendezőt, a székesfehérvári Vörösmarty Színház igazgatóját. tegnap 22:52 Amikor a tél életre kel – kulisszatitkok A jégbarlang éneke előadásról CODE Amikor a tél életre kel – kulisszatitkok A jégbarlang éneke előadásról A Kabóca Bábszínház közel negyedszázados szakmai munkájával régóta meghatározó kulturális szereplője Veszprémnek, míg a CODE Digitális Élményközpont a város legújabb innovatív helyszíneként ötvözi a technológiát és a művészetet. A két intézmény idén közösen álmodta meg A jégbarlang éneke című előadást, melynek kulisszatitkairól Szántó Viktóriát, a Kabóca Bábszínház igazgatóhelyettese beszélt. tegnap 13:00

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.