Jogszabály tervezetének címe:
Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének ..../2020. (....) önkormányzati rendelete önkormányzati rendelet hatályba nem lépéséről
Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzatának Közgyűlése 2020. február 27-én döntött az Önkormányzat tulajdonában lévő lakások, helyiségek bérletéről, és elidegenítéséről szóló 23/2010. (VI.28.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Ör.) módosításáról.
Az elfogadott és kihirdetett rendelet: az Önkormányzat tulajdonában lévő lakások, helyiségek bérletéről, és elidegenítéséről szóló 23/2010. (VI.28.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 6/2020. (II.27.) önkormányzati rendelet 2020. április 1- jén lépne hatályba.
Az Ör. módosításának indoka volt:
a) A költségelven bérbe adott, a piaci alapon bérbe adott, a szociális alapon bérbe adott lakások és a bérlőkijelölési joggal érintett lakások lakbérének emelése;
b) A társasházi közös költség rendeletben meghatározott elemeinek a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény által kapott felhatalmazás alapján külön szolgáltatás díjként történő meghatározása.
Költségelven bérbe adott lakások esetében 20%-os bérlet díjemelésről, piaci alapon bérbe adott lakások esetében 32%-os bérlet díjemelésről, szociális helyzet alapján bérbe adott lakások és a bérlőkijelölési joggal érintett lakások esetében 10%-os bérleti díjemelésről döntött a Közgyűlés.
Döntés született arról, hogy a bérleti díjon felül a bérlő viselje a következő külön szolgáltatások költségeit is:
a) a központi berendezések üzemeltetési költségei, így különösen az elektromos
energia, üzemviteli vízhasználat; távfűtés esetén – amennyiben a lépcsőház
fűthető – annak költségei, felvonó üzemeltetési költségei,
b) a háztartási hulladék gyűjtése és elszállítása,
c) közös használatú helyiségek takarítása, szükség szerinti féreg- és rágcsáló irtása,
d) a téli hóeltakarítással és síkosság mentesítéssel összefüggésben a társasházra
háruló feladatok ellátásának költségei,
e) az önkormányzati bérlakásra eső biztosítási díj költsége, amennyiben a társasház
közgyűlésének döntése alapján a társasház valamennyi lakásra kiterjedő épületbiztosítást kötött.
2020. március 11-én hatályba lépett a veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 40/2020. (III.11.) Korm. rendelet
Ezt követően kerültek kihirdetésre azok a kormányrendeletek, amelyek humánjárvány következményeinek elhárítása érdekében a természetes személyek és vállalkozások terheinek könnyítését célozzák.
Az önkormányzat is elkötelezett abban a kérdésben, hogy sikerüljön a járvány időszakát a veszprémieknek a lehető legkevesebb veszteséggel átvészelniük.
A februárban elfogadott rendelet szerinti lakbéremelés április 1-jétől történő alkalmazása az önkormányzati bérlakásban élő veszprémi polgárok esetében differenciált mértékben, de minden esetben a lakhatási, megélhetési költségek növekedését jelenti, várhatóan a járvány tömegessé válásának időszakában!
Jelen helyzetben nem lehet felelősséggel prognosztizálni a járvány végét, ráadásul feltétlenül olyan gazdasági hatásokkal jár, és ezek a hatások még tovább szélesedhetnek, amely munkahelyek elvesztésével, vállalkozások megszűnésével járhatnak, legalábbis ideiglenesen.
Az Önkormányzatnak is érdeke, hogy az önkormányzati bérlakások bérlői esetében ne növekedjen a hátralékosok száma, továbbá feltétlenül kiállunk azért, hogy megőrizhessék lakhatásukat!
Fentiek indokolják annak az önkormányzati döntésnek a meghozatalát, hogy ne lépjen hatályba az Önkormányzat tulajdonában lévő lakások, helyiségek bérletéről, és elidegenítéséről szóló 23/2010. (VI.28.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 6/2020. (II.27.) önkormányzati rendelet.
Veszprém, 2020. március 25.
Porga Gyula
Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 12/2020. (III.26.) önkormányzati rendelete önkormányzati rendelet hatályba nem lépéséről
Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének hatáskörében eljáró Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzatának polgármestere a veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 40/2020. (II. 11.) Korm. rendelettel kihirdetett veszélyhelyzetben, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján,
a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX.törvény 9. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján,
az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1.§ Nem lép hatályba Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének az Önkormányzat tulajdonában lévő lakások, helyiségek bérletéről, és elidegenítéséről szóló 23/2010. (VI.28.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 6/2020. (II.27.) önkormányzati rendelete.
2.§ Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
Veszprém, 2020. március 25.
Porga Gyula sk. dr. Dancs Judit sk. polgármester jegyző
Előzetes hatásvizsgálat a
Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének önkormányzati rendelet hatályba nem lépéséről szóló .../2020.(...) önkormányzati rendeletéhez
I.
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (a továbbiakban: Jat.) 17.§-a szerint:
17. § (1) A jogszabály előkészítője - a jogszabály feltételezett hatásaihoz igazodó részletességű - előzetes hatásvizsgálat elvégzésével felméri a szabályozás várható következményeit. Az előzetes hatásvizsgálat eredményéről a Kormány által előterjesztendő törvényjavaslat, illetve kormányrendelet esetén a Kormányt, önkormányzati rendelet esetén a helyi önkormányzat képviselő-testületét tájékoztatni kell. A Kormány tagja rendeletében meghatározott esetben a közjogi szervezetszabályozó eszköz előkészítője előzetes hatásvizsgálatot végez.
(2) A hatásvizsgálat során vizsgálni kell
a) a tervezett jogszabály valamennyi jelentősnek ítélt hatását, különösen aa) társadalmi, gazdasági, költségvetési hatásait,
ab) környezeti és egészségi következményeit,
ac) adminisztratív terheket befolyásoló hatásait, valamint
b) a jogszabály megalkotásának szükségességét, a jogalkotás
elmaradásának várható következményeit, és
c) a jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és
pénzügyi feltételeket.
II.
Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének jogszabály hatályba nem lépéséről szóló.../2020.(...) önkormányzati rendeletének tervezetében (a továbbiakban: tervezet) foglaltak várható hatásai – a Jat 17.§ (2) bekezdésében foglalt elvárások tükrében – az alábbiak szerint összegezhetők:
1. A tervezett jogszabály valamennyi jelentősnek ítélt hatása
E körben a Jat szerint „különösen” a következő kategóriákat kell vizsgálni.
a) A jogszabály társadalmi, gazdasági, költségvetési hatásai
aa) A tervezet társadalmi hatásai: a tervezetben foglaltak növelik az önkormányzati bérlakásban élők lakhatási biztonságát, a járványveszély idején nem fog ugrásszerűen nőni a lakbérhátralékosok száma.
A tervezet gazdasági hatásai: A tervezetnek közvetlen gazdasági hatása nincs.
A tervezet költségvetési hatásai: A tervezetnek költségvetési hatása nincs.
ab) A jogszabály környezeti és egészségi következményei:
A tervezetben foglaltaknak közvetlen környezeti és egészségi következménye nincs.
ac) A jogszabály adminisztratív terheket befolyásoló hatásai: A tervezet adminisztratív terheket nem keletkeztet.
2. A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei: A járványveszély időszakában negatív társadalmi hatásokkal járhat, elsősorban egzisztenciálisan, de a társadalmi szolidaritás deficitjét illetően is, ha az önkormányzat ragaszkodna a már elfogadott lakbéremeléshez, ezért szükséges dönteni az önkormányzati rendelet hatályba nem lépéséről. A jogalkotás elmaradása esetén növekedne a nem fizető bérlők száma, és a növekvő lakbérhátralék nehezítené a bérlakások üzemeltetését.
A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
A Tervezet elfogadása esetén többlet személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételt nem igényel.