Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2025. december 6. Miklós
Veszprém
7°C
2025. december 6. Miklós
Veszprém
7°C

Jelentősen mérsékelni kell a végzettség nélküli iskolaelhagyást

2015. augusztus 26. 14:55
A járási tankerületek, valamint a veszprémi köznevelési intézmények vezetői, valamint pedagógusok számára tartottak szakmai tanévnyitót szerdán a Hangvillában.

Brányi Mária alpolgármester múltidézéssel kezdte köszöntőjét, melyben felidézte a város több évszázadra visszavezethető oktatási múltját. A megyeszékhelyek a közigazgatás, a gazdaság és a kulturális élet mellett egyházi és oktatási központok is, Veszprém iskolakultúrája azonban több szempontból egyedi.

A 13. századi székesegyházi káptalani iskola Veszprémben a mai fogalmainkkal leírva egyetemi szintű oktatást adott. A jelenünkre közvetlenebb hatása van a 300 éves múlttal rendelkező piarista iskolának. “Sokszínű és színvonalas iskolahálózatunk gazdag múltból, felhalmozott kiváló örökségből gazdálkodik, ezt élik, használják tárgyaiban, szellemiségében a jelenleg is működő intézmények.”

Sipos Imre, az Emberi Erőforrások Minisztériumának köznevelésért felelős helyettes államtitkára “A köznevelés megerősítésének és megújításának lehetőségei és eszközei” címmel tartott előadást. Szerinte a magyar köznevelés az elmúlt 4-5 évben a működtetéssel, pedagógusi előmeneteli szerkezettel foglalkozott, a jövőben azonban nagyobb hangsúlyt kapnak az iskolák, valamint a diákok élete. “Jelentős feladat áll előttünk. Az a célunk, hogy a minőségi oktatást elérve valamennyi fiatal számára egységesen tudjuk biztosítani a versenyképes tudást. Többet kell beszélnünk a tartalomról, az iskola belső világáról” – vázolta a következő időszak feladatát.

A kormány elfogadta a kora gyermekkori intervenciós programot. Ennek egyik eleme, hogy a megyei szakszolgálatokhoz olyan szakembereket biztosítanak, akik a korai nevelésben segítik a gyermekek, családok életét. A másik szegmense, hogy január 1-jétől a felsőfokú végzettséggel rendelkező bölcsődei dolgozókra is kiterjesztik a pedagógus előmeneteli rendszert.

A most életbe lépő hároméves kortól kötelező óvodáztatás bevezetésével kapcsolatban az államtitkár elmondta: valamennyi arra jogosult kisgyermeket el tudtak helyezni. “Ez az egyik lépés arra, hogy megoldást találjunk a végzettség nélküli iskolaelhagyás problémájára”, azonban ez önmagában nem oldja meg a helyzetet. A kisgyermekkori nevelés támogatására 1,3 milliárd forintos pályázati konstrukció áll rendelkezésre.

Az államtitkár hangsúlyozta, a köznevelés megreformálása az intézményrendszer, a módszertan és a tartalom fejlesztésével folytatódik. Ezek közé tartozik a infrastruktúra fejlesztése, a nemzeti kerettanterv felülvizsgálata, komplex készségfejlesztő módszertani csomagok létrehozása.

Sipos Imre a tartalomfejlesztést részletezve azt mondta: felül kell vizsgálni, hogy valóban használható tudást kapnak e a diákok, illetve a gyermekek túlterheltségét is mérsékelni kell, továbbá fejlesztésre szorulnak a digitális tartalmak.

A helyettes államtitkár felhívta a figyelmet a 2,8 milliárd forinttal rendelkező nemzeti tehetségprogram pályázataira, a különböző ösztöndíjak az érettségi, a szakma, vagy éppen a diploma megszerzéséhez adnak támogatást.

“A magyar köznevelés talán legnagyobb kihívása a végzettség nélküli iskolaelhagyás”. Egyes iskolatípusokban a lemorzsolódás eléri a 30 százalékot, de néhány gimnáziumban is 10 százalék körüli. Végső célként tűzte ki, hogy “az iskola világából elkerülő fiatalok a saját tudásuknak megfelelő végzettséget szerezzenek”, de ehhez módszertani fejlesztések kellenek.

Az előadás folyamán szó volt a 9 évfolyamos általános képzés bevezetéséről is, ezzel kapcsolatban jelenleg a társadalmi és szakmai egyeztetések folynak. Annyi bizonyos, hogy ez az alsó tagozat megerősítését, az alapkészségek megszerzését szolgálná.

A magyar köznevelésben a pedagógus társadalom elhivatott arra, hogy a rá váró munkát magas színvonalon elvégezze – zárta gondolatát a helyettes államtitkár.

Cseh Zoltán
Domján Attila
további cikkek
Megbecsült család a Bárczi közössége közélet Megbecsült család a Bárczi közössége Megrendezte hagyományos éves gálaműsorát a Bárczi Gusztáv iskola pénteken az Agórában. A művelődési ház színpadán a gyerekek megmutathatták tudásukat és tehetségüket a nézőteret zsúfolásig megtöltő családtagoknak. 2025. november 29. 14:34 Hogyan születik a sikeres fiatal? oktatás Hogyan születik a sikeres fiatal? A KIM – Nemzeti Pedagógus Kar szakmai konferenciáját a SÉF iskolában rendezték meg csütörtökön, ahol Kövesdi Anett, a Veszprémi Szakképzési Centrum főigazgatója részletesen bemutatta, milyen komplex és sokrétű tehetséggondozási rendszer működik a vármegyében. A rendezvényen általános iskolai és szakképzési intézmények pedagógusai, vezetők és szakemberek vettek részt, hangsúlyozva: Veszprém vármegye oktatási közössége valódi, egymást támogató szakmai hálót alkot. 2025. november 28. 12:03 Itthon tartani a tehetséges fiatalokat! közélet Itthon tartani a tehetséges fiatalokat! A Külgazdasági és Külügyminisztérium által létrehozott Magyar Diplomáciai Akadémia 2024 nyarán indította el középiskolásoknak szóló Start Akadémia PályaPanoráma Programját, amelynek célja olyan, nemzetközileg is versenyképes, komplex tudású fiatalok támogatása, akik a jövőben a külügyekben, az államigazgatásban és a vállalati szektorban is magabiztosan helytállhatnak. A program kiemelt törekvése, hogy a diákok felismerjék a hazai felsőoktatásban és a magyarországi karrierutakban rejlő lehetőségeket, és ne feltétlenül külföldön keressék jövőjüket. Csütörtökön Veszprémbe is ellátogatott ez a program. 2025. november 27. 22:45

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.