Józsa Ágnessel úgy ültünk le beszélgetni, hogy előtte nem kevés sztereotípia élt bennünk arról, hogy pontosan mi a feladata egy HR-vezetőnek: egy olyan one man show a cég rendszerében, ahol egész nap önéletrajzokat olvas, olykor interjúztatja a jelentkezőket, majd az ideális személy munkaszerződését átviszi az ügyvezetőnek aláírásra.
„A Balluffnál egy tizenhárom fős csapatban dolgozunk a HR-en, akikre nagyon büszke vagyok, mert nemcsak kiváló szakemberekről van szó, hanem egy olyan összetartó közösségről, akik közé jó bejönni dolgozni minden nap.” – Az első mondatával Ágnes rögtön el is oszlatta azt, hogy a HR csupán egyszemélyes feladatkör lenne a cégek életében. „Ha belegondolunk és kicsit utánaszámolunk, akkor láthatjuk, hogy életünk jelentős részét a munkahelyünkön töltjük. Napi 8-9 óra évekre vagy évtizedekre vetítve már akkora tényező egy ember életében, ami fölött nem legyinthet senki, hogy milyen környezetben, milyen légkörben tölti el.”
Az ő feladataik közé tartozik az is, hogy megteremtsék azt a légkört, ahol a munkavállalók úgy érzik jól magukat, hogy közben a cég termelése is hatékony marad.
A HR-es egyik legnagyobb ellensége a fluktuáció – folytatta Ágnes – hiszen, ha gyakran cserélődnek a kollégák, az magával vonja azt is, hogy az új munkatársak betanítására időt és energiát kell fordítani, munkakörtől függetlenül. A jó HR tehát egy olyan befektetés a cégek életében, ami az idő spórolásában, így pedig a teljesítmény hatékonyságában is megtérül.
„A Balluffnál szerencsések vagyunk, hiszen egy olyan cégről beszélünk, ami több, mint harmincöt éve van jelen Veszprémben, ezalatt pedig bőven volt ideje rászolgálnia a jó hírnévre. Vannak olyan kollégák, akik már 25-30 éve, sőt akár a kezdetektől itt dolgoznak. Ez különösebb magyarázat nélkül is bizonyíték arra, hogy szeretnek nálunk dolgozni.”
Ágnesnél is rákérdeztünk arra a közhelyszerű jelzőre, amit sok cég, a Balluff is előszeretettel hangoztat magáról, miszerint náluk családias légkör uralkodik a mindennapokban.
„Tisztázzuk, hogy kinek mit jelent a család és a családiasság fogalma! Szerintem az, ahol és amikor az ember biztonságban érzi magát egy közösségben, ahol támogatják, elfogadják és így képes fejlődni. Ezt akarjuk érezni otthon, de ugyanúgy a munkahelyünkön is.” – Ágnes októberben csatlakozott a Balluffhoz közel húszéves HR-es tapasztalattal a háta mögött, amiben ő is végigjárta a ranglétrát. Az a befogadó és segítőkész légkör viszont még őt is meglepte, amit a német tulajdonú cég veszprémi székhelyén tapasztalt. Ebben annak is szerepe lehet, folytatta a magyarázatot Ágnes, hogy a Balluffot a mai napig ugyanannak a családnak a negyedik generációja irányítja, akik létrehozták az ipari automatizálással foglalkozó vállalatot Németországban. Azóta már több kontinensen is alapítottak telephelyeket, de a globális jelenlétük ellenére mindenhol figyelnek arra, hogy tiszteletben tartsák egy-egy ország saját kultúráját, szokásait, ez pedig érződik a mindennapi munkában is.
Visszatérve Ágnes és csapata munkájára, ahogy ő fogalmazott, ők jelentik a kapcsolatot a cég kollégái között. A cégvezetéstől a dolgozókig egyaránt. „Sokszor fordulnak hozzánk segítségért munkahelyi személyes kérdésekkel, ritkán még az is előfordul, hogy magánéleti problémákkal is. De segítünk a vezetőknek is, hogy különböző témákban közös megoldást találjanak.”
Ha csupán az elmúlt éveket nézzük, a cégeknek olyan HR-kihívásokkal is meg kellett küzdeniük, mint a pandémiás időszak, a home office fogalma pedig mostanra a mindennapos munkaszervezés része lett. Ezek ellenére Ágnes szerint a HR-ben nincs új a nap alatt a húsz évvel ezelőttihez képest sem. Legalábbis abban az értelemben biztosan nem, hogy akkor is ugyanúgy az volt a cél, hogy olyan munkahelyeket teremtsenek, ami egyszerre hatékony, üzletileg gazdaságos, és közben a dolgozó is jól érezze magát és fejlődni tudjon.
„Fontos, hogy megértsük a cég működését, a gazdaság és az adott iparág folyamatait, ebbe a rendszerbe kell beleilleszkednie a munkavállalóknak is úgy, hogy a személyes szakmai célok összhangba kerüljenek a cég víziójával, hogy hogyan szeretne értéket teremteni. Ha ez a kettő találkozik, akkor lehet sikerességről beszélni.”
Egy akkora cég esetében, mint a Balluff, a HR-csapatnál futnak össze azok az igények, amelyek a munkavállalók és a cégvezetés részéről is megjelennek a másikkal kapcsolatban. Ágneséknek pedig e kettő között kell ügyesen lavírozni, amihez nem kevés kreativitásra is szükségük van.
„Sok csillagnak kell együtt állnia ahhoz, hogy az ember azt mondja, nekem jó ez a munkahely, itt szeretnék maradni. Minden a légkörrel kezdődik, aztán szükség van a különböző szinteken a jó vezetőkre is, akik támogató, fejlesztő légkört tudnak kialakítani maguk körül. Az is természetes, hogy a munkavállalók elvárják, hogy a cégüknél a legmodernebb technológiákkal tudjanak dolgozni, amiből egyenesen következik, hogy megalapozott legyen a szakmai fejlődésük.”
De ezeken kívül olyan területeken is folyamatosan szervez programokat a vállalat, mint az egészségmegőrzés. Ezért is rendeznek időről időre szűrőnapokat a cégnél, vagy éppen sporttal kapcsolatos programokat, mint amilyen a Bringás reggeli. Ilyenkor, ha valaki kerékpárral érkezik a munkahelyére, őt megvendégelik a bejáratnál egy egészséges napindító reggelivel. Ezek persze mind fakultatív programok, hisz mindenki másképpen éli meg a közösséghez tartozást, magyarázta Ágnes.
„Mivel fontos, hogy valódi értéket teremtsünk, nemcsak szakmai szempontból, hanem úgy is, hogy a kollégáink jól érezzék magukat, ezért egyre több olyan programot szervezünk, amelyek nemcsak a csapatépítést szolgálják, hanem a közösségi élményt is erősítik, például a Balluff Sporthónap vagy a Balluff túra. Továbbá már több alkalommal szerveztünk önkéntes véradást is, ilyenkor mindig büszkeséggel tölt el minket, hogy sok kolléga jelentkezik rá.”
Habár korábban azt mondta, hogy a trendek nem változtak annak tekintetében, hogy most is a jó munkahelyi légkört kell párhuzamba állítani a cég gazdasági sikerességével, a környező világ viszont jelentősen átalakult, az információáramlás felgyorsult.
A vállalatnak mindig is fontos volt a társadalmi felelőségvállalásban betöltött szerepe, ezért lehetőségeihez mérten több eseményen, szervezetnél, intézményeknél is megjelenik, mint támogató és emellett saját kezdeményezésű CSR aktivitásai is vannak, amelyek mind sikeresek a kollégáknak köszönhetően is. „Számomra is fontos, hogy a cég olyan értékeket képviseljen, amivel azonosulni tudok. Hogy büszke legyek rá, amikor meglátom a Balluff logóját bárhol a városban.” –mondta Ágnes
A vállalati értékek iránti elkötelezettsége tehát nem csupán külső megjelenésben nyilvánul meg, hanem a mindennapi munkában is alapvető. A szakmai elkötelezettség és a csapatszellem egyaránt fontosak a Balluffnál, hiszen ezek együttesen alkotják a sikeres működés alapjait.
„A kolléga legyen megbízható, nyitott és a közös célok iránt elkötelezett. Ezenkívül a Balluffnál különösen fontos, hogy valaki tudjon csapatban dolgozni, ahol az együttműködések minőségén rengeteg minden múlik. Ez nem csak egy egyszemélyes mutatvány, hanem csapatmunka is, ahol a kollégák folyamatosan segítik és támogatják egymást, és így jönnek létre az innovatív ötletek, amelyekből végül a késztermékek születnek.”
Beszélgetésünk során nem kerülhettük ki a mesterséges intelligencia témakörét sem, hiszen a most már világtrendnek számító előretörése számos kérdőjelet hozott a munkavállalók életébe is, kezdve onnan, hogy milyen új munkafolyamatokat kell elsajátítani, egészen addig, hogy egyáltalán megmarad-e valakinek a munkája, vagy felváltja azt az AI.
Ágnes viszont nem ennyire borúlátó, sőt inkább egy új lehetőségként tekint a mesterséges intelligenciára, ami sok esetben megkönnyíti majd a saját és kollégái munkáját is. A Balluffnál már most alkalmaznak egy olyan mesterséges intelligencián alapuló programot (BalluffGPT), ami segít a kollégáknak a napi feladatok ellátásában.
A Balluffnál jelenleg is vannak nyitott pozíciók, az új helyek gyakran cégen belüli előrelépéssel, ambiciózus kollégák által kerülnek betöltésre, akik már korábban is a Balluffnál dolgoztak. Ugyanakkor Ágnes és csapata folyamatosan interjúztatja a munkaerőpiacról jelentkezőket is.
„Nagyon jó azt látni, amikor egy diák a gyakornoki programunkon keresztül kezd el a Balluffnál dolgozni, majd ezt követően főállású alkalmazott lesz, idővel pedig szépen halad előre a ranglétrán, majd tizenöt év múlva már saját csapatot vezet valamelyik területen. Ezek a Balluffnál olyan lehetőségek, ahol egyszerre tud fejlődni valaki, miközben biztos munkahelyet és közösséget tudhat maga mögött.”
Ágnes kiemelte még a képzőintézményekkel való aktív kapcsolatot. A Balluff nemcsak középiskolákkal, hanem több egyetemmel is együttműködik – a helyi Pannon Egyetem mellett több fővárosi egyetemmel is - különböző programokban. Ilyen a duális képzési program, szakmai gyakorlat, szakmai versenyek szponzorálása, közös fejlesztési projektek kivitelezése. Ágnes kiemelte, hogy fontos számukra az utánpótlás megtalálása és kinevelése ezért részt vesznek pályaorientációs eseményeken és támogatják a fiatalok szakmai fejlődését és későbbi elhelyezkedését. Tudják, hogy pályakezdőként szakmai tapasztalat nélkül nehéz elhelyezkedni, ezért már a diákévek alatt is lehetőséget biztosítanak a fiataloknak arra, hogy betekintést nyerjenek egy nagyvállalat mindennapi működésébe.